Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Lillegutt her i huset sliter ekstremt med å sovne inn. Det har han egentlig slitt med hele sitt 5 md gamle liv, og vi har prøvd ALT (tror vi ;o). Hver kveld er det minst 1 t tilsammen med gråt i forbindelse med legging - og det ser ikke ut til å endre seg uansett hva vi prøver. Nå for tiden (dvs de siste dagene) er det pupp i senga og så over til smokk når han er mett. Det tar gjerne 2 timer å få han til å sovne inn for natta ... Da sover han til gjengjeld ofte 5 timer før han vil ha mat igjen. Vi har prøvd å legge han i vår seng, egen seng, flaskemett, puppemett, nybada, ikke nybada, homøopat, kiropraktor, ... Å sove på dagen er også et slit ... Minst 30 min med rugging eller gå tur i vogna, og da sover han kanskje 20 min før han våkner igjen ... Det skal sies at han har hatt veldig med kolikk de første månedene, så det har blitt litt bæring der. Men det hetes jo at de er for små til å bli "bortskjemt" (et ord jeg forøvrig missliker sterkt ...). Lillegutt trenger definitivt mer søvn enn det han får i løpet av døgnet. De gangene (en eller to ..?) han på dagen våkner av seg selv - etter en god soveøkt - er han blid som sola ) og klar for livet ). Men som oftest våkner han av sine egne skrik, og greier ikke å roe seg ned igjen. Det er tunge dager. Han henger også litt etter med tanke på utviklinga, dette skyldes (iflg fysioterapeut) at han brukte masse energi på å ha vondt i magen de første tre md.) Er spent på hvordan dette er neste gang vi skal til fysio (han er lett prematur), for han bruker fortsatt mye tid på gråting - men det ser ikke ut til at han har vondt i magen lengre. Legen har og sjekka det, så sånt er utelukka. Tar med glede imot tips ) for vi begynner å bli litt smågale her i huset ...
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Har du prøvd bare å legge han ut i vogna og vugga/trilla litt frem og tilbake? Hjelper her! Sovner etter3-5 min. På kvelden er det slutt på surkingen her, bare han ikke er våken mer enn 2 timer fra siste blund så er han kjempelett og legge! Men han har ikke hat kolikk da!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Nå for tida er det rugging litt frem og tilbake som får han til å sovne til sist ... Men det er en tålmodighetstest, for det holder på gjerne 30 min. Har også prøvd å legge han uten rugging, det er ingen suksess - i alle fall ikke så langt ...
2nj♥ Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Hmmm.... Vi slet veldig med søvn på vår første. Han var først alvorlig syk og litt senere oppdaget vi at han hadde KISS. Så det ble masse bæring og byssing og vugging og pupping osv her også de første månedene. Men: -er han trøtt når han blir lagt? Ikke overtrøtt? -hyler han, gråter han eller bare sutrer han? -hva får han til å roe seg? når du tar han opp f.eks? -har dere faste rutiner på mat, soving og legging hver dag? Da vi skulle "lære" gutten vår å sovne av seg selv leste vi en bok som heter "The Babywhisperer Solves All Your Problems" og fulgte noe som ble kalt Pick up Put Down, dvs. vi la han våken i senga si.....han begynte å gråte, vi tok opp og trøstet og sa "sove nå, det er natta" (eller noe annet du velger å si)....når han roet seg la vi han ned igjen med en gang, om han begynte å gråte på vei ned til madrassen så legges han likevel helt ned før han tas opp igjen og trøstes på nytt. Slik fortsetter det.....legge ned og om han begynner å gråte, ta opp og roe for så å legge ned igjen. Om han bare sutrer skal han få ligge. Det viktige her er å skape trygghet for babyen slik at han kan finne søvnen selv. Den første gangen stod jeg nok og tok han opp og la han ned i nærmere 2 timer, men så ble det raskt mindre og mindre opp og ned, og etter noen dager så sovnet han av seg selv. Vi gjorde også dette litt på dagen, men jeg gikk mye tur og da sov han godt i vogna. Ellers er det ifølge boka viktig med rutiner, det skaper også trygghet for babyen. EASY heter det der...... E:eat A:activity S:sleep Y:yourtime Masse lykke til! Håper det ordner seg snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå