Gå til innhold

Flere som har grunnstønad for allergi?

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Her har vi ekstrem melkeallergi.(også fisk, mulig eggintoleranse (rent egg) og frukt)

Har sats 2 nå (utgjør kr 974), men til sommeren når han blir 4 år går det opp til sats 4 (er usikker på hvor mye det er i kr men rundt 1500 + tror jeg).

Det vi skrev var at han må ha egent kjøkkenutstyr (da tenker jeg på kjeller, stekepanner, kluter osv også går det ekstreme mengder med bakepapir, brød poser, for dette bruker vi ikke omigjen for å være på den sikre siden.) pga sterk allergi, ekstra penger til dyrer mat, mye klesvask pga mye diare og oppkast dermed også ekstra merutgifter til såpe, strøm slitasje på utstyr og maskiner) , utgifter til kalsium, trenger ekstra med klær, sengetøy osv pga diare og oppkast.

Alt dette ble også understreket av lege i utalesen fra legen på baksiden av skjema jeg fulte ut.

Man må dra alt veldig langt og pirke det ned til det minste og ikke vær redd for å ta med ting. Vi hadde ikke satt oss ned å regnet på dette, og skjemat ble levert uten kvitteringer alt ble estimert ut fra satser nav hadde.

Det er det jeg kommer på i farten, sikkert mer vi tok med også.

Lykke til!

Bare spørr om det er mer du lurer på.

Kan nav hjelpe til med å fylle ut søknaden?

Synes dette er vanskelig jeg. Fikk konstantert egg/melkeallergi på poden i slutten av oktober. Pga amming har jeg levd på melkefri diett siden da. Å det koster endel ekstra med helsekostmaten. Men har ikke søkt om grunnstønad enda.

Ja det kan de, men jeg personlig syntes ikke det var så utrolig mye hjelp i dem. Ville da heller tatt kontakt med Norges astma og allergi forbund først for å få info om hva som burde være med også hjelper de deg til å få med alle små detaljene. Etter det ville jeg ha tatt med meg den informasjonen å få hjelp hos nav til å fylle ut skjema. Er egentlig ikke så vansklig, men man blir bare så frustrert når man sitter der å skal fylle det ut, men da hjelper det å ha klart informasjonen som er viktig nedskrevet på forhånd. Skriv det pent på et ark hjemme så slipper du å skrive det inn på skjema ( legger det bare med som vedlegg.)

Annonse

går på melkefri diett selv pga amming. Har foreløpig kun kjøpt risgrøt på helsekostbutikken, som jeg blander med den melkeerstattniga jeg fikk på apoteket,... men hva ellers handler du på helsekostbutikken da? Er litt grønn ennå... :)

På helsekosten kjøper jeg sjokolade :) green&blacks m mint og mokkabønner som er uten melk. Soya smøreost (grei å bruke som rømme og i sauser) blant annet. krem på sprayboks, eller annen krem til evt desserter. (noe kan de ha på ica og smart club også) rømmeerstatning har de også. litt spesiell smak.. og soya ost i skiver kjøper jeg der.

jeg har et spørsmål til: kan man ta med utgifter til mammas mat? Jeg ammer henne, og må også leve melkefritt. Vi har altså fortsatt å amme, jenta er nå 2 år om to år, praktisk på veldig mange måter. Siden jeg spiser mye mer enn jenta, og ekstra mye når jeg ammer, er det min melkefri mat som koster mye-. Håper dette er mulig å ta med, noen som har erfaring???

lurer litt selv. Her i trondheim har jeg ikke kommet lengre enn å sende inn søknad på å få melkeerstatning på blå resept... legen mente jeg hadde krav på det. NAV så ikke at jeg hadde grunn til å få søke grunnstønad i det hele tatt ....men jeg skal gjøre som legen min sa, spar på alle kvitteringer på ALT! Både kremer og helsekostmat, så søker vi grunnstønad om en stund.

Dama i resepsjonen på NAV som hjalp meg til slutt sa jeg burde spare på alt, sånn mellom oss to liksom. De hadde visst blitt strenge på det nå.

( han konsulenten jeg hadde time med på NAV hadde ikke hørt om problemet melkeallergi, han trodde det gjalt det å få morsmelkerstatning på blå resept, og da jeg sa det var MELKerstatning til hele familien de neste iallefall 3-4 ård og ikke MORSMELKerstatning, bare så han dumt på meg...)

• 4 uker senere...

Har grunnstønad for begge mine døtre, en som er litt plaget og en som er mye plaget av eksem, gikk kjempegreit å få det. Skrev opp hvor mye ekstratid jeg bruker på barna, feks tid til smøring, våtbandasjer, opp om natta for ny smøring - trøst, tid det tar å skifte sengeklær ekstra, tid det tar å vaske det ekstra, kjøpe inn ekstra klær og sengetøy, planlegge måltid, planlegge turer, bursdager osv med barnehagen, venner og familie. Tid det tar å sette opp behandligsopplegg selv og gjennomføre det, tid til legebesøk osv, osv.

Det er ekstratiden du får for, ikke kostnaden.

Ta tiden og sett opp, regn så ut gjennomsnitt pr dag, send alt til legen for kvittering. De fleste glemmer hvor lang tid det tar å ha eksembarn så tenk etter før du sender inn. Har ca 1000 kr i mnd for hver barn.

Vi skal søke om hjelpestønad nå siden vår datter har astma, eksem og allergi. Det går mye tid på å forberede mat, handle inn, sjekke kropp for eksem morgen og kveld, stelle huden, skifte på seng ofte, vaske klær ofte, våkenetter pga av astma osv osv. Håper vi får gjennomslag :)

• 3 uker senere...

Annonse

Grunnstønad går på ekstrautgifter direkte knyttet til sykdommen.

Hjelpestønad går på den ekstratiden man bruker på barnet etc som en følge av sykdommen.

I forhold til atopisk eksem kan man søke om å få dekket fuktighetskremer, våtbandasjer, kp bad, krystallfiolett etc under paragraf 5, 22. Egenandel på 1600 i året, deretter får man refundert 90 % av utgiftene....har man svært allergiske barn kan man også få refundert utgifter til epi penn under denne paragrafen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...