Gå til innhold

Til dere som har vært på lap, vær snill og se litt her...

Anbefalte innlegg

Jeg har nå endelig fått time til lap, skal i slutten av februar, men lurer på noen ting... Har lest litt her inne, men det står så mye forskjellig...

Jeg skal inn kl 1400. Syns liksom det var så seint.. Noen her skriver at de var på sykehuset hele dagen, mens andre var der bare 1 time... Noen sier at det er i narkose, men andre ikke... Noen som kan deles sin erfaring? Har det noe å si om du har mensen den dagen? *litt forvirret*

Fortsetter under...

hei!

kan ikke hjelpe deg så mye,men lurer på noe av det samme.

jeg skal inn 7. feb og har ikm 6.håper ikke jeg må utsette timen....

man får full narkose,det er det eneste jeg vet...

hvor skal du inn?

håper jeg slipper å overnatte!

Du får full narkose, ja. Da jeg var på lap skulle alle som skulle inn den dagen møte kjempetidlig. Jeg var heldig og ble tatt inn først, så jeg ventet bare i 10 minutter. Men det kan være forskjellige regler fra sykehus til sykehus. Vet at noen sykehus har to inntak i løpet av dagen, et om morgenen og et utpå dagen. På denne måten slipper folk å vente i mange timer. Men du bør belage deg på å måtte vente en stund. Tror ikke su kan ha mensen, men jeg mener å huske at det stod noe om det i papirene jeg fikk fra sykehuset. Du kan ringe og høre. Du kan i alle fall ikke være syk/forkjølet pga narkosen.

Lykke til!

Hei:)

Jeg var til lap for ca 2 mnd siden.

Jeg møtte opp på sykehuset kl 07.30. og fikk ei seng med en gang. Så var det å vente i en times tid før gyn og amnestilegen kom å pratet med meg. Kom inn til operasjon ca 1 time etter det. ca i halv 10 tida.

Fikk narkose, og våknet opp igjen en gang mellom 12.00 og 13.00 av at jeg hostet noe fryktelig. var helt tørr i halsen. ikke så rart da..

Fikk smertestillende og søvnet av igjen. våknet igjen etter ca 1,5 time, og fikk mere smertestillende. Ble da kjørt ned på rommet mitt igjen. Der sovnet jeg av igjen, og våknet etter ett par timer og fikk enda mer smertestillende. Holdt meg da våken i ett par timer før jeg fikk dra hjem. (bor ikke så langt unna sykehuset). Tok taxi hjem, og gikk rett å la meg, og søv til neste morgen. Var egentlig i fin form etter narkosen, men var helt blåst pga narkosen som sitter igjen i kroppen pluss all smertestillende jeg hadde fått. Hadde litt småblødninger etter lap,men det var veldig lite. Jeg fikk fjernet en del cyster, og var veldig øm i magen i 1 uke. Klarte ikke å reise meg helt opp før uka var over. Ble også veldig blå på magen, og det tok 1 mnd før det forsvant...

Men bortsett fra at jeg var så støl i magen den første uka, så synes jeg ikke det var så gæle. Var jo veldig letta for å være ferdig med det, så jeg slapp å tenke mer på det.

Men før jeg fikk dra hjem måtte jeg få i meg noe mat og drikke. Hvis du er dårlig etter narkosen eller må få en del smertestillende etter inngrepet, så kan det hende du må være der over natta.

Du kan ikke ha mensen under inngrepet!

Masse lykke til:)

.

Takk for gode svar!!! :-)

Syns det var et så dårlig skriv de sendte fra sykehuset, det sto liksom ingenting der... Står ingenting om noe liksom, kun dato og klokka, står ikke hva jeg skal engang....:-/ Så da er det godt å ha noen medsøstre her inne :-)

Jeg må innrømme jeg gruer meg litt jeg... Har aldri hatt hverken narkose eller blitt operert før... Men det går nok bra!! Mannen har lovet å være med! :-)

dollypopp, jeg skal i Kr.Sand. Du da?

Annonse

Tok lap. i går jeg + noe som hette hystoroskopi eller noe i den dur. Det siste gikk ut på at man gikk inn i skjeden for å se om egglederne var åpne tror jeg. Ved lap. så man kun inn i livmoren. Begge deler ble gjennomført samtidig i narkose. Fikk beskjed om at man ikke kunne ha mensen. Har luftsmerter i skuldrer, mage og bryst, samt litt støl i såret. For de som ikke reagerer noe spesielt på narkosen er ikke dette noe å grue for. Selv ble jeg fryktelig dårlig, enten det kommer av alt smertestillende eller narkosen eller begge deler. Møtte opp 7.30 og skulle opereres 8.45 så det gikk kjapt. Operasjonen skulle ta ca 20 minutter. Vet at jeg så på klokken på veggen under oppvåkningen ca kl.12, deretter kl. 13 og tror jeg ble flyttet tilbake til avdelingen ca kl. 14. Klarte ikke å holde øynene åpne og sov og sov og kunne egentlig tenkt meg å overnatte. Fikk ikke i meg mat og ble svimmel og kvalm så fort jeg løftet på hodet. Mannen min satt ved min side hele dagen så for hans del tok jeg meg kraftig sammen i 20. tiden og kledde på meg og ble trillet i rullestol til bilen. Sov og kastet opp på hjemveien. Kom meg hjem og sovnet momentant. Fikk opplyst at de fleste ikke reagerer så mye som meg, de hadde hatt problemer med å vekke meg og det tok tid før jeg pustet på egenhånd. Men i dag går det bedre. Har fått i meg mat og sitter oppreist og surfer på nettet, så da må man vel si at ting går rette veien. Ut i fra min erfaring vil jeg komme med følgende tips; ha med vid joggebukse som ikke strammer over magen og lang jakke som skjuler at du har stort bind i trusa. Gode varme lester var godt å ha for meg som fort blir kald på beina. Ta med tøffler og toalettsaker i tilfelle overnatting. Lesestoff dersom du må vente lenge før operasjonen og banan eller lignende, da det hadde vært enklere å få ned enn brødskrivene som de byr på. eg ble veldig tørr i munn og svelg. Jeg fastet fra ca kl. 20 dagen før, men trengte egentlig ikke å faste før kl. 24. Det var kanskje dumt av meg å ikke drikke sent på kvelden for jeg var ekstremt tørr i munnen under oppvåkning og i timene etter. Det var ikke så lett å få formiddlet det heller, siden jeg var så sløv og munnen klistret seg igjen. Jeg vil også anbefale å ha med mannen eller noen andre du stoler på, da jeg var så sløv at jeg ikke fikk med meg hva som ble sagt og gjort. Hadde noen klare øyeblikk innimellom der jeg formidlet til ham hva han måtte spørre om eller passe på å si til pleierne, deretter ble jeg borte igjen. Husker heller ikke så mye av hva kirurgen formidlet om hva de hadde funnet/gjort. Det var også godt at han kunne rekke meg vannglasset mellom hver gang jeg åpnet øynene, hadde ikke klart å ta det selv. Håper ingen ble skremt av dette, for som sagt er nok operasjonen bare peanuts og de aller fleste takkler også narkosen veldig bra og smertene i etterkant er ubetydelige. Så i dag er jeg glad og fornøyd og lettet for at det verste er overstått! Ser at dette ble litt rotete, kanskje narkosen sitter i likevel:)

hei bea!

så bra at det gikk fint med deg.men du fikk ikke med deg om

det var noe galt?er jo det som er spennende!

min gyn sa at de gikk inn i magen og at de sprutet noe opp

i skjeden.er ikke det riktig?

det er jo litt ekkelt at de skal opp der når jeg sover........

hvorfor måtte du ha bind?jeg fikser ikke bind.

har ikke brukt ett siden jeg fikk mens første gang...

håper du kommer deg fort!

klem:-)

Takk for det Dollypopp! Føler meg mye bedre nå. Mannen fikk med seg at jeg hadde hatt litt fortykkning i eggleder, de måtte bruke litt trykk for å få kontrasten gjennom. Dette kan ha gjort at vi ikke blir gravide, så kjangsene er i såfall økte nå, men får ikke ha sex denne pp tror jeg.

Tror de fleste tar to tester; både laparoskopi og hysteroskopi. På lap. går man inn fra like ved navlen. Den andre går man inn gjennom skjeden og da ser man inni livmorhulen.

De hadde satt på meg bind nede på operasjonssalen, blødde en del med det samme, men lite i dag....

Lykke til Dollypop, det går nok bra skal du se...

• 2 uker senere...

Hei!!

Har vært på ferie i synde, så har ikke fått skrevet noe før.. Var sinnsykt deilig med litt sol på kroppen!! :-)

Takker masse for gode svar!! :-)

Jeg ringte opp på gyn bare for å høre om jeg måtte bytte timen, siden det er dagen før min IKM. Men da sa hun at det ikke var lapen jeg skulle inn for, men bare en forundersøkelse/vurdering om lap.

ÅÅÅÅÅRRRRRRHHHHH!!! Jeg er så skuffa!!! Så jeg skal liksom inn for VURDERING?? Er der normalt? Aldri hørt noen har sagt det? Har allerede venta nesten 6 mnd på timen etter at søknaden ble sendt... Har dere andre vært på sånn forundersøkelse? Ho kontordama høres forresten ikke helt klok ut, hun visste liksom ingenting... Jeg ringte egentlig i går, men hun kunne ikke svare, så hun sa hun skulle ringe meg opp, noe hun ikke gjorde... Jeg ringte dit igjen i dag og da måtte ho gå og spørre noen.. Skjønte ikke hvorfor hun ikke bare kunne gjøre det i går, menmen...

Godt å få ut litt frustrasjon!!

:-)

Hei.

Jeg skal neste uke inn til forundersøkelse/samtale. Dette er nok helt vanlig, de trenger en vurdering av det siden du skal ha narkose. Men nå håper jeg selvfølgelig at legestreiken snart er over, så jeg ikke risikerer at timen blir utsatt...

Men jeg lurer på, blir man sykemedlt etter inngrepet? I så fall hvor lenge?

Jeg var på forundersøkelse. Tok innvendig ul (selv om jeg har tatt det før), ble lytta på, sjekket blodtrykket og sjekket all informasjon de hadde. Fikk også vite litt mer.

Jeg hadde lap på en tirsdag, og ble sykemeldt ut uka. På operasjonsdagen, er det greit å ha noe lesestoff hvis det blir noe venting, ha på det store, gode truser, siden du får et stort bind, og gå med vide bukser som ikke strammer rundt livet. Ellers er det ikke noe å grue seg til. :-)

Lykke til!

Annonse

Jeg skal på Riksen...

Har ikke fått time til lap enda, veldig spent selvfølgelig! Håper det ikke drøyer for lenge, har nå bestemt meg for at jeg har tette eggledere, og at de skal fikse dette på lap sånn at jeg blir smellt på tjukken den påfølgende måneden!! Dette til tross for at jeg innerst inne vet at det er mine altfor korte lutealfaser som er problemet... Men jeg satser på den "enkleste" utveien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...