Gjest Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Prøver fortvilet og få gutten her til å bli litt mer positiv til bleieavvenning, do og truser uten så stort hell. Vet det er store forskjeller på når barna er klare for å slutte med bleier og sånn, men gutten her er snart tre år.. Han var gjort fra seg på do et par ganger, og sitter på doen et par ganger om dagen bare for å prøve. Vi presser ham ikke, og når han vil ned igjen så får han lov til det. Nå har jeg prøvd å ta av ham bleia og legge på ham truse i stede. Forklart hvorfor osv. men han bare gråter når trusa kommer på. Noen erfaringer med dette? Hva gjorde dere? Hadde så lyst å prøve truse nå, regner med at om han alltid går med bleie så går det tregere med avvenning. Det er sikkert greit og komfortabelt med bleie skulle jeg tro. Tar i mot råd med stor takk!!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Har to erfaringer fra gutter i samme alder. Min 3-åring kom bare hjem fra barnehagen og sa at han hadde slutta med bleie (bestevenninna hadde nemlig slutta, så da "smittet det" antagelig). Måtte jo bare ta ham på ordet. Snakket med barnehagen og ble enige om å ta med 5-6 skift per dag i noen dager for å se hvordan det gikk. Skal si han tisset på seg, ja... Men han skjønte tydeligvis noe av det, for det gikk bedre og bedre for hver dag. Brukte klistremerker når han fikk det til og det funket fint. Etter hvert gikk det bare galt når han glemte seg bort midt i en spennende lek, og sånn er det fortsatt (nå er han 4 1/2), så vi må passe klokka litt ekstra. Med bæsjing forlangte han å få på bleie helt til han var 3 1/2. Da satte vi opp "premie" - dvs. 5 dager på rad med dobæsjing, så en fin leke. Det funket kjempebra (til mams og paps lettelse!) Fadderbarnet mitt ville ikke slutte med bleie. Men gikk masse uten bleie den sommeren han var 3, spennende å tisse i buskene osv. Da høsten kom nektet han å ha på truse til tross for iherdig motivering. Ergo gikk han med bleie hele vinteren til han ble 4, og så sluttet han forholdsvis greit da sommeren kom. Imidlertid har han fortsatt å tisse på seg masse om natten. Så gikk de til en osteopat som helsesøster anbefalte. 3 behandlinger senere er gutten tørr hver natt og kjempestolt. Nå fyller han straks 5.
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Tusen takk for svar! De i barnehagen ønsker også å ha på han bleie på ettermiddagene siden flere av 04-ungene nylig er begynt.Håper på positiv effekt siden kompisene hans er startet. Skal lage en form for klistremerke-ting - det hørtes lurt ut.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Hvorfor ha det så travelt? Dette har jo tydeligvis blitt en liten "maktkamp" - hva med å la det ligge til han selv har lyst? Jeg mener, alle slutter jo med bleie til slutt, og i gjennomsnitt skjer dette ved ca. 3,5 års alder. Spiller det noen rolle om det blir nå eller f.eks. til sommeren??
de tre bukkenebruse Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 hei:) en venninde av meg fortalte at storesøsteren hennes kjørpe de "billige" bleiene på kiwi ( det er en stor poste med bleier) til sønnen hennes når han skulle slutte med bleier,hun sa at de var mer stive å ubehagelige å ha på. det hjalp vertfall hennes sønn:)har også hørt at coop bleier skal være fint til å bruke til avvening...men jeg har ikke erfart noe med de bleiene (har ikke prøv de),men jeg tror jeg kommer til å prøve de når det blir på tide for avvening:) håper det var til hjelp:) lykke til
KristianL Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Du sier at du vet at det er store forskjeller for når barn blir tørre, allikevel henger du deg opp i at han snart er 3 år? Vel, de aller fleste barn slutter med bleier i alderen 2,5-3,5 mener jeg å ha lest, og sett i dette perspektivet er jo gutten deres langt i fra sent ut med å slutte med bleier. Og om han reagerer med å gråte når dere tar på trusa, ja da tror jeg ikke det handler om at det er komfortabelt og greit med bleie, men mer om han han ikke er moden for å slutte enda. Kan hende det tar litt lenger tid med bleieslutt om dere lar han gå med bleie til han er moden for å slutte, men jeg tror det tar enda lenger tid om dere presser på slik at han får dårlige assosiasjoner til det å slutte med bleie.
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Jeg hadde roa ned litt. At han begynner å gråte når du tar på trusa er jo IKKE bra, det skal være stas å slutte med bleie. Hvis en presser for mye på kan det det faktisk resultere i forstoppelse for barnet (nei, det er ikke noe jeg har funnet på). Jeg ville roet helt ned, startet på nytt. Det du gjør funker tydeligvis ikke for dette barnet. Ta ham med deg på do når du går på do. Spør om han også må tisse/bæsje, og la det bli med det, for en stund. Har han noen eldre kompiser/søskenbarn eller noe som akkurat har sluttet med bleie? I såfall så kan du jo (om en stund når ting har roet seg) spørre om han også har lust til å slutte med bleie slik som den og den og så bare gjøre det. Min gutt slutta med bleie i begynnelsen av desember, da var han 2 1/2 år. Vi prøvde også det der med å gå på do, men bruke bleie likevel og DET funka ikke. Han ble bare forvirra: "hvorfor tisse på do når jeg har bleia på, kan jo bare tisse i den?-liksom" Så til slutt spurte jeg bare om han ville slutte emd bleie og heller bruke underbukse slik som mamma og pappa og det ville han. Så da sluttet vi og han har hatt 4 uhell. Ja, vi har nok vert heldige med akkurat det og sier ikke at jeg har funnet frem til den ultimate måten å gjøre det på. Til jul fikk han en Stor tiger-gutt-bamse og den er han glad i. Tiger-gutt (som har fått navnet Ole Brum...) skal være med for å spise, ha klær på og jeg hører at han lærer han opp: "Nei, sånn må du ikke gjøre..." og han tar han til stadighet med på do. Holder bamsen over doen og tørker han på "tissen" eller i "rompa" etterpå, alt etter hva tigern har "gjort" på do. "Vasker" hendene han etterpå og tørker dem med håndkle. Kanskje gutten din har et kosedyr eller en dokke som han er glad i som han kan hjelpe på do?
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Tusen takk for mange fine svar! Jeg streset egentlig ikke i utgangspunktet, tenkte å vente til sommeren. Vi har brukt å gått på do når han har villet dette selv. Da leser vi bøker, synger og leker til han ikke vil være der mer, og da er vi ferdige på do. Men så sa de i barnehagen at det var på tide med å prøve med truse, og da fikk jeg den oppfatning at han var sent ute... Noe han tydeligvis ikke er. Så jeg skal prøve å roe ned hele truse-greierne og ta det som det kommer. Vi har prøvd truse et par dager, og nå går det helt fint. Han synes det er stas med truse med Spiderman på, men har hatt et par uhell. Så nå roer vi ned mot våren og fortsetter å gå på do som før - når han vil. Tusen takk for svar, er ikke alltid man vet hva som er vanlig. : )
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Hehe - glemte å si at jeg het Nalle og Pooh`en før. Har byttet nick.
Snupidupi Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Frøkna mi på to og et halvt år... sett på do morran og kveld... da tissa ho litt... ellers så vil ho ikke... men i går så laga vi plakat som vi hang opp på badet... så nu tegna vi smile fjæs vesst ho tissa i do også får ho klistermerke vesst ho bæsja i do... å i går bæsja ho i do og fikk et klistermerke... så stolt va ho Men så bæsja ho i bleien seinare på dagen... å da sa æ jo tel ho at ho sku jo bæsj i do så ho fikk klistermerke... da sa ho : nei og nei, æ glemt å bæsj i doen ;D Vi veit at ho e klar over når ho bæsja, så det har vært irriteranesn å se at ho skit sæ ut men at ho stri nekta å gå på do... så vi håpa det skal gå bedre nu... Vi tvenga ho ikke å gå på do, vil jo at det skal vær nå positivt... men har dreve på med litt hæfti overtaling som ikke funka nå særli... så håpa at dette funka bedre... håpa vi skal få ho heilt tørr i løpet av sommern...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå