Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå gravid i 14. uke, med termin 14. juli. Jeg er førstegangsfødende, og studerte inntil nylig. Nå har jeg sluttet på studiene grunnet overraskende store plager tilknyttet graviditeten. Jeg kommer ikke til å jobbe frem mot fødselen, og vil derfor ha en inntekt på null de siste ti månedene.

Min forlovede jobber heltid, og studerer juss ved siden av. Han tjener 300.000 brutto i året.

Mine spørsmål er som følger:

1. Har jeg/vi rett på fødselspenger/engangsstipend/osv? I tilfelle hvor mye? Er jeg berettiget til engangsstønaden, eller er min forlovedes inntekt til hinder for dette?

2. Hvordan lønner det seg for oss å gjøre det med permisjon? Kan min forlovede overføre sin permisjon til meg, med hans lønn som utgangspunkt?

3. Vil det lønne seg om min forlovede tjente under 23.000 brutto i måneden, med tanke på fødselspengene?

På forhånd hjertlig takk til de som tar seg bryet med å svare! :)

Fortsetter under...

Det var veldig dumt av deg å slutte på studiet for om du hadde lån og stipend gjennom lånekassen der ville du fått foreldrepenger fra de.

Slik det er nå har du rett på ca. 33000 kr i engangsstønad. Faren til ungen har rett på foreldrepenger i sin permisjon.

Du får ikke foreldrepenger med utgangspunkt i hans lønn.

1. du vil ikke ha rett på noe annet enn nedkomststønad (ca 30.000) dersom du ikke jobber eller ikke studerer i tiden før fødsel. Denne er ikke avhengig av forlovedes inntekt, kun din.

2. Du kan ikke få permisjon med hans lønn. Han kan derimot ta full permisjon fra ungen er 7 uker gammel, men det forutsetter at du går tilbake til fulltidstudier eller i full jobb de dagene han er hjemme.

3. dersom du er student vil då få et visst beløp i måneden dersom han tjener under en viss sum (er ikke sikker på nøyaktige beløp.. se på lånekassa sine hjemmesider)

For at du skal ha rett på fødselstipend (dvs du får utbetalt det samme hver måned som du får ved maksimalt lån+stipend, men alt er stipend) må du ha hatt rett på stipend og lån de siste 6 mnd før du går ut i permisjon. Siden du nå har sluttet å studere har du ikke fylt det kravet og har derfor ikke kkrav på noe fra lånekassen. Du har heller ikke rett på noe fødselspermisjonpenger siden du ikke har hatt inntket 6 av siste 10 mnd.

Hadde du inntekt ifjor? Mulighet for å melde deg arbedsledig og få dagpenger? Dagpenger gjelder som opptjjening av fødselspermisjon. Sykepenger også.

Siden den kommende pappa er jusstudent burde dere ha gode muligheter til å sette dere inn i reglene. Dere finner dem på nav.no og lanekassen.no

Her er det jeg tror:

sv. 1. han får fødselpenger for sin permisjon fra arbeidsgiv er, altså full lønjn. arbeidsgiv er får pengene refundert fra trygdekontoret. du får engangsstønad, da du ikke har opptjent fødselspengene, da du ikke jobber, her tar jeg forbehold om at du ikke får noenting fra lånekassen heller.

sv. 2 hvorfor skal han overføre sin permisjont il deg. du har jo ikke betalt ferie. Hvis du fortsatt skal ha "fri" hjemme uten permisjonspenger, for å være hos babyen. ville jeg ha valgt at han tok over resten av permisjon, (den delen som ikke er forbeholdt deg). da er han hjemme med betalt permisjon, og du er jo hjemme uansett, så kan dere faktisk velge om du fortsatt skal være hjemme eller studere. Du får ikke noe utgangspunkt i hans lønn.

sv.3 Han får sin vanlige lønn, opp til en viss G. Husker ikke i farta hva det er. Men tror at det er mye høyere en det beløpet du nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...