Gå til innhold

Dere som ikke er kristne men døpte i kirka:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føles det rart?

Vil gjerne døpe i kirka, synes det er en fin tradisjon. Dessuten gir det jenta et valg ved konfirmasjon uten å måtte døpe seg som flau 15 åring hvis hun velger kirka. Og press fra diverse familiemedlemmer hjelper jo på!

Jeg er ikke spesielt glad i gudstjenester, men jeg tenker mer på samtalen med presten før dåp - om det å oppdra barnet i kristen tro!!! Hva skal jeg gjøre? Jatte med, eller si at jeg ikke er kristen? Ekkelt blir det uansett...

Fadderene blir bestemødrene, og den ene er veldig kristen. Holder det?

Huff, kjenner jeg gruer meg til den samtalen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte å døpe begge mine små selv om jeg ikke er kristen selv. Tror det var mest pga tradisjon og at det var forventet av familie rundt meg. Samtalene jeg har hatt har ikke inneholdt noe spørsmål om vår tro som foreldre og har ikke vært pinlige. Hadde jeg fått spm rundt det hadde jeg nok svart min mening, alle barn er jo velkommen til Gud som det sies så fint så din tro skal ikke ha så mye å si. Hadde en knakandes bra prest i sverige (døpte Olivia der) Han var en typisk moderne prest og visste hva han pratet om, det var mye bra han sa både til oss først og under dåpen. Husker jeg tenkte som deg med førstemann, men det går så bra så...

Skrevet

Skal døpe barnet neste søndag fordi pappan hadde et meget sterkt ønske om det. Jeg er ikke kristen, og i grunnen ikke han heller. Var derfor i utgangspunktet i mot det siden vi i kirken må svare på om vi vil oppdra barnet i den kristne tro. Vi har blitt enig om at han skal svare da, mens jeg holder munn. Vi skal snart på samtale med presten og jeg kommer til å svare ærlig på de spm presten evt måtte stille..

Skrevet

Jeg syns ikke man skal døpe i kirken når man ikke er kristen. Strider jo ganske i mot det man sier ved dåp; at man skal oppdra barn i den krisne tro, og så står man der og lyver rett foran presten. Nei, det ville blitt helt feil for oss.

Hørte forresten at det var flere og flere som døpte seg rett før konfirmasjonen, så det er ikke like flaut nå som det var for 15 år siden. Vil heller at barna mine skal få ta det valget selv.

Men hva med å vurdere borgelig dåp da? Da blir de jo døpt, men ikke i kirken..

Men om man velger kirkelig dåp selv om man ike er kristen, så syns jeg at man kan være ærlig mot presten å fortelle at man ikke er kristen selv. Ikke noe vits å sitte å lyve på det, ganske mange som døper kirkelig som ikke er kristne, så det blir han nok ikke overrasket over:-)

Skrevet

Å døpe/ikke døpe og om man er kristen eller ikke er en personlig sak. jeg syns religion bør være personlig anliggende og ikke et offentlig anliggende.

Men til HI som sier at om dere døper barnet nå blir det lettere for det å selv velge tro når det er i konfirmasjonsalder: dere tar jo et valg for barnet deres nå (det gjør vi jo alle, enten vi døper eller ikke). Så barnet vil være kristent allerede. Det høres rart ut for meg at folk sier det er lettere å velge selv hva man skal tro på når man allerede er med i et religiøst trossamfunn. Ville det ikke være lettere å velge helt selv uten å bli lagt føringer på, om man sto utenfor ethvert religiøst trossamfunn?!

Å døpes i 15årsalder er ikke flaut. Om man syns dette er så flaut at man ikke vil, så er det kanskje ikke kristen tro man er mest opptatt av heller, men konfirmasjonen som fest og feiring?

Skrevet

Tusen takk for alle svar!!! Godt å se det er flere med samme valg! Det kommer nok til å bli rart og ekkelt uansett, men vi må bare igjennom det... Det kommer en dag etter det, og da er alt over!!!

ang det å oppdra i kristen tro: Det kommer vi ikke til å gjøre nei, men mamma blir valgt som fadder av den grunn. Det er fadderens jobb å lære barna om Gud og bibelen - og det vil hun gjøre med glede. Hun er kristen.

Jeg kommer ikke til å svare ja på det spørsmålet i kirka.

Vi er ikke ateister, så vi kommer ikke til å nekte for at det finnes en gud, vi kommer heller ikke til å si at det gjør det! Dette er noe jenta mi må selv finne ut av.

Jeg har en venninne som ikke ble døpt men valgte å konfirmere seg kristelig. Hun synes det var kjempe flaut å måtte døpes da! 15 er en flau alder!! Men tidene har jo forandret seg, det er mer vanlig å ikke bli døpt lenger. Det skal likevel sies at vi bor midt i bibelbeltet!!!

Det er først og fremst for jenta mi sin del at vi gjør dette. Var selv kristen som lita, og ser ikke det som noen umulighet at hun blir det - og dermed glad for å være døpt!

Jeg synes at hun fint kan bli døpt på tross av vår tro- Jesus sa jo som det sies i dåpen: la barna komme til meg, og hindre dem ikke. Hun er jo alt for lita til å finne ut av dette selv! Det er hennes valg om hun senere vil melde seg ut av statskirka.

Skrevet

Neida, helt greit. jeg skulle vel egentlig ønske at jeg kunne tatt valget selv om å døpes eller ikke, men de gjorde da det de mente var best for meg. Akkurat på samme ¨måte som at jeg lar være å døpe min sønn fordi det er best å ta et valg som er såpass personlig helt uten innblanding fra meg:)

Skrevet

på en måte, ja.. jeg kunne godt tenkt meg å ikke være døpt og ønsker mine foreldre hadde krevd en begrunnelse for hvorfor jeg sto til konf.. våre barn er ikke døpte, det skal de få velge selve om de vil bli den dagen de blir så store!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...