Gå til innhold

Studenter på føden ?

Anita65

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller dere dere til å ha med studenter på fødestua.? Jeg har fått spørsmål om det under tidligere fødsler, men har svart nei. Og det skal jeg denne gangen også. Orker ikke å ha fler folk der enn nødvendig, dessuten har jeg mer enn nok med meg selv..Vil ikke ha noen som skal grave og kjenne her og der, det er vondt nok fra før om en ikke skal ha uerfarne der også. . Min mening det da.

Fortsetter under...

Hei,

Helt enig med deg. Fra et personlig ståsted ønsker jeg også minst mulig mennesker og "fesjå" rundt min fødsel, og mest mulig ro for meg selv og mannen min. Det var også mitt standpunkt sist gang jeg fødte.Jeg hater også undersøkelser nedentil, og ønsker å forholde meg til færrest mulig mennesker i så måte.

På den annen side skjønner jeg godt at den eneste, og sikkert beste, måten studenter og turnuskandidater kan lære faget sitt på, er ved tilstedeværelse ved fødsler. Men det får bli hos andre enn hos meg.....

Hvordan er formen din da? Ikke så lenge til du skal føde, såvidt jeg har fått med meg? Jeg har en god stund igjen, er kun i uke 24... Koser meg, men kommer til å få en redusert sykemelding fra neste uke av, fordi jeg er så innmari sliten og tom for energi (har krevende jobb...)

Jeg også tenker at studentene må jo få øve seg, ..men ikke på meg.Det er sikkert noen som syns det er greit at de får holde på, men jeg syns ikke noe om det.

Joda, formen er ganske bra den, mye bedre enn før jul. Men som skrevet i et anna innlegg, er litt slapp og daff pga lavt jerninnhold i kroppen. Mangler litt energi. Håper det dukker opp mer energi etter fødselen.

Og fødselen nærmer seg ja, uff, må innrømme at jeg gruer meg - får da håpe man kommer seg gjennom det. Tenker ofte at jeg orker ikke en gang til, blir nesten oppgitt, vet jo hva som venter, og har slett ikke noe håp om en lettere fødsel denne gangen. Bare et lite håp... Enn om man kunne få opplevd en fødsel med mindre smerte og attpåtil at det hadde gått raskere ? Sist holdt jeg på i to døgn og var rimelig utslitt etter smertene og tre døgn uten søvn. (fikk epidural og drypp til slutt , da først gikk det unna ).Vel, får tenke at jeg har kommet meg gjennom 3 fødsler, får håpe urkreftene dukker opp....

Jeg syns tida går fort jeg, de siste ukene har bare rast avgårde.

Hvordan ser du på fødselen du da ? Vet du hvilket kjønn babyen har ?

Kan jo være lurt med sykmelding, tror det lønner seg - ikke lurt å presse på i jobb.

Hei igjen.

Ja, jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til å føde jeg heller. Sist gang holdt jeg på med piller for å sette igang fødselen (begynnende svangerskapsforgiftning - trodde de), uten at noe skjedde. Ørten forskjellige leger undersøkte meg flere ganger om dagen, og jeg HATET det. Enden på visa - etter 4 dager med dette - ble at vi fikk tilbud om KS siden jeg var helt mentalt utslitt, så slik ble det. Må si at jeg, tross alt, følte meg litt snytt. Var jo forberedt på å føde vaginalt. Så jeg håper det blir slik denne gangen, uansett smertehelvete!

Så dette er ditt 4. barn? Det får'n si! Dette er mitt 4. svangerskap, men jeg har kun ett barn å vise til. Har hatt en dødfødsel i uke 15 pga. Downs syndrom, og rett deretter en MA. Så det er godt alt går etter skjema denne gangen, og JENTA er kromosomfrisk!!

Ja, ser frem til en ukers periode nå med 50% sykemelding. Må til utlandet mand-tirsdag til uken, og deretter trer sykemld i kraft. Tross alt kommer jobben i siste rekke her, en aktiv 2-åring og mann og familie forøvrig kommer faktisk først! Men jeg satser på å fortsette med 100% noen uker etter endt sykemelding, så får vi se hvordan formen blir etterhvert.

Hvor skal du føde? Hvor bor du i landet?

Jeg leste om deg for noen mnd sia, at du hadde en dødfødsel pga downs. Det må ha vært traunatisk, og aborter er heller ikke særlig trivelig å oppleve. Selv hadde jeg en spontanabort akkurat for ett år sia, var 8 uker på vei da. Ikke noe moro nei. Denne gutten er mitt 4. barn ja, har tre jenter fra før ; 6 1/2, 9 og11 år er de nå, og storgleder seg til Lillegutt kommer.

Pga faren for kromosomfeil (fyllte nettopp 41 år ) valgte jeg å ta fostervannsprøve, det var et must for oss, sia vi har tre barn fra før, som skal følges opp. Og gutten er kromosomfrisk, en lettelse å høre. Men hadde han ikke vært det, hadde det sikkert blitt et vanskelig valg, selv om vi på forhånd var bestemt på abort hvis det var noe galt. Ikke enkelt dette. Man har jo aldri noen garanti for friskt barn, men valgte å få sjekka det som sjekkes kan.

Det er nå en lettelse for dere at jenta er kromosomfrisk !

Annonse

Hei!

Jeg tenker som så at de må jo lære og praktisere, så hvis de fleste sier nei blir det jo vanskelig å få nok praksis.

Jeg hadde noen studenter som var innom ved sist fødsel, det var ikke så veldig moro, men jeg jeg tenkte ikke over at jeg eventuelt kunne ha sagt nei. Jeg ble ikke foerspurt engang. Det skal man vel? Det er 17 år siden, og jeg vet ikke om jeg hadde turt å si nei heller den gangen. Det var på Ullevål, og det er vel et univeristetssykehus så er litt usikker på om man kan nekte. Kan man det? Skal føde på Ullevål også denne gangen.

Mitt første barn ble tatt med tang. Jeg hadde en grusom fødsel hvor jeg opplevde at jeg ikke hadde kontroll i det hele tatt. I tillegg til en sur lege kom det inn masse studenter. Vet ikke hvor mange som kom inn men det var ingen som spurte meg om tillatelse. så lå jeg der, naken, sårbar og hjelpesløs med alle studentene som sto å så på. det var en grusom opplevelse og jeg har derfor bedt om at ingen studenter skal inn. Hadde de gjort det anderledes første gangen så hadde jeg kanskje sett det på en annen måte.

Jeg har erfart å bli spurt under fødselen, og har svart nei. Jeg mener at de har en plikt til å spørre, man vil da ikke blottlegge seg for hvem som helst. Studenter er tross alt uerfarne. Syns det må ha vært veldig ubehagelig for deg, Amilde, det du opplevde. En sånn situasjon vil jeg absolutt ikke komme i. Det er det jeg som må bestemme. Merker at jeg blir sinna bare av å tenke på det. Jeg husker ikke om jeg skrev på papirene at jeg ikke ønsker studenter, men jeg håper det. Syns at det ikke skal stilles et slikt spørsmål under fødselen i det hele tatt. Sånt kan man få svare på tidligere. Jeg har nå innprenta samboeren min om at det ikke er aktuelt å ha med disse studentene på fødselen.

Men min føste så fikk jeg spørsmål om jeg kunne la meg undersøke av studenter, jeg godtok det en gang, fikk ikke spm om på fødestua. Men det er klart at studentene må lære! Hvis alle sier nei..... Samtidig er en fødsel en privat greie, ikke enkelt!! Får jeg spsm denne gangen, så vet jeg ikke helt!!

Jeg ble spurt nå når jeg fødte i nov, og jeg sa ja. En ung gutt stod inntil veggen, og det synes jeg var helt uproblematisk. Og når det ble dramatisk på slutten sto han og snakket med "han far", og begge var klemt opp i et hjørne mens det krydde av folk der inne.

Og som en liten ekstra historie. Min svigermor var som studen (tok utdannelse som voksen) tilstede under fødsel for 2 av våre absolutt mest profilerte kjendiser (og som det nesten var galskap rundt på den tiden). Det må jeg si var meget modig og flott av de!

Eg hadde ei studine som pusla rundt meg som om eg skulle ha vore laga av porselen! Ho var med på operasjonsstua då det vart aktuelt med keisersnitt, og det kjentes veldig trygt sidan jordmor og legar hadde vaktskifte og kom og gikk i hytt og gevær. Ho hadde valget om å gå av i vaktskifte, men ville vere med heilt til "the bitter end". Så eg har berre positivt å seie om å ha ein student med. Ikkje ein heil bøling, sjølvsagt, men eit menneske er heilt greit. Som det er sagt tidlegare; dei må jo få lære og erfare kva ein fødsel er for å kunne gjere ein god jobb seinare. Så eg kjem til å seie ja denne gongen også, men berre til ein.

Annonse

Jeg vil ha student om jeg får spørsmål om det, men det må være en jordmorstudent. Tror det kan være positivt for meg og mannen og ikke minst tryggere da jeg har hørt at jordmor ofte ikke er så mye sammen med den fødende, bare sjekker innimellom før hun MÅ da. Skal føde i mars og det betyr også den "store vårsleppen", noe som gjør det ekstra travelt på føden. I tillegg synes jeg det er fint å kunne bidra til at andre skal få den opplæringen de trenger............det betyr ikke at jeg mener alle bør si ja til det!!

Det var en jordmorstudent som tok imot mi lille snuppe for syv år siden. Hun var inne hos meg nesten hele tiden. Den egentlige jordmora kom ikke inn før den siste halvtimen og bare stod i døra for å se om alt gikk riktig for seg. Hadde en fantastisk fødsel og oppfølging i ettertid fra denne studenten. Kan ikke huske om jeg ble spurt om det var greit men jeg opplevde det i alle fall veldig positivt. Ville nok ikke ha hatt flere studenter samtidig...selv om jeg selv jobber innen skoleverket og absolutt ser behovet. Det er liksom noe annet når det gjelder en selv og som mange har sagt før - man er jo kliss naken både bokstavelig og billedlig.

Skjønner godt hva du mener, det er både vondt og ydmykende å bli undersøkt av uerfarne hvis de ikke er flinke og man ikke blir spurt først. Men da vi mistet et barn i for tidlig fødsel var det ei jordmorstudent der. Hun spurte oss selv om hun kunne få være med oss, og det sa vi ja til. Hun hadde best tid av alle, selv om jordmora også brukte tid med oss. Studenten satt med oss også dagen etterpå, snakket med oss, prøvde å svare på det hun kunne. Vi følte at hun brydde seg om oss, og det var nettopp det vi trengte. Nå skal det sies at hun ikke var med på noe av det fysiske, men treffer jeg henne igjen neste gang (i august, håper vi), kan hun gjerne få være med på fødselen.

Det har nok veldig mye å gjøre med hvilken erfaring man har med studenter. Har mye å si hvordan fødselen er også. Men syns ikke noe om at studenter skal drive og undersøke og krafse på en person som har det veldig vondt.Greit om noen vil det, liker det, men kan ikke skjønne at det er det beste..Det føles mye tryggere med en jordmor med rutine. OG- uansett et spørsmål om å være med på en slik privat seanse som en fødsel, det bør komme f.eks et par mnd før fødsel, i et skriv. Mange er helt hinsides under en fødsel, og kan svare ja uten å mene det og angre seg etterpå. Har selv erfart studenter under fødsel, og aldri mer, sier jeg. Det er ingen menneskerett å være med på en fødsel, selv om de er studenter. Å lære det de trenger gjør de uansett. Etter endt utdannelse kan de v nyutdannede jobbe i lag med en erfaren til å begynne med. Men uansett, det bør spørres om å være med på forhånd, ikke under en fødsel. Og et nei er et nei. Det er bare den fødende som bestemmer dette.

Jeg var med på to fødsler som sykepleierstudent, og fikk veldig god tilbakemld fra både mor og far ved begge to. Holdt meg litt i bakgrunnen, og tok litt vare på fedrene når det trengtes, hentet isvann, kalde kluter og risposer. Assisterte også med lystgass og drypp. I mitt tilfelle var det ikke mer folk der enn det ville vært ellers fordi barnepleieren som skulle vært der ikke så noen grunn til å være der når jeg var der. I tillegg sa den ene faren at han syntes det var bra jeg var der fordi ved forrige fødsel måtte han stadig ut på leting etter jordmoren når det skjedde forandringer, nå var jeg ofte innom i timene før selve fødselen og satt ellers på vaktrommet rett utenfor så de fikk hele tiden tak i meg og jeg kunne finne jordmoren hvis det var noen forandringer. Var en utrolig opplevelse og er veldig glad jeg fikk være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...