Gå til innhold

Migrene! Medisin?


lita_36

Anbefalte innlegg

Jeg våknet idag med migrene, bare tre uker siden sist. Kom meg ikke på jobb og siden jeg ikke har rett på sykepenger ennå, er dette helt håpløst. Fins det noen medisiner jeg kan ta? Ha Zomig, men de var det veldig tydelig at ikke burde tas under graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også migrene, og har ikke hatt skikkelige anfall etter at jeg ble gravid.. Men av forsiktighetsregler så har jeg fått beskjed fra lege så lenge vi var prøvere at dersom jeg ikke følte at jeg var skikkelig nødt til å ta utskrevet migrenemedisin burde jeg ikke gjøre det i prøveperioden heller...

 

Jeg har fått utskrevet panodil 1g for hodeproblemene mine. Men tar de veldig sjeldent. Ofte så er det ro og masse drikke som hjelper på hodepinen også.. Samt kosthold har mye å si. Så nå som vi er gravide bør vi spise så lite "sukker" som mulig, da det fremkaller migrene..

 

Jeg har hatt det sånn at dersom jeg har lyst på hodevondt dagen etter kan jeg kjøpe druer og sjokolade og kose meg med det. Da er jeg garantert "syk" når jeg våkner dagen etter...

 

Drikk masse vann/sukkerfri drikke og spis grov/sunn mat. Det hjelper for de fleste plager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

migrenemedisin inneholder et stoff som får blodårene i kroppen til å krympe for at migrenen skal gi seg. Disse typer medikamenter får også blodtilførselse gjennom navlestrengen til å bli mindre.

 

Jeg er sterkt plaget av migrene i svangerskapet så langt, og er hjemme p.g.a dette.

 

Det eneste jeg kunne bruke sa legen var paracet, max to om gangen, max 6 stk for dagen. (vanlige 500 mg)

 

Jeg fikk også med et skriv av legen der det står om migrenepasienter og bruk av migrenemedikamenter under svangerskapet.

 

panodil er det samme som paracet og er ikke et migrenemedikament.

 

Det frarådes migrenepasienter å drikke/spise mat som inneholder kunstig søtningsmiddel. det er mange migrenepasienter som reagerer på dette middelet, som bla a finnes i sukkerfrie brus, saft etc.

 

Ta paracet du det er trygt og legg deg under dynen, så lenge du ikke er allergisk mot det. NB! ibux eller liknende skal ikke taes under graviditeten.

 

Er det noe annet du lurer på innen migrene er det bare å ta kontakt.

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk "lov" til å ta paralgin forte når jeg har migrene. tar SÅ LITE SOM MULIG BARE NOK TIL Å OVERLEVE SMERTENE Dvs 2 paracet og en halv til en paralgin. Men sjekk med legen din først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så heldig at jeg ikke har hatt migrene under graviditeten så langt, er 11+4 i dag men når jeg spurte legen hva jeg skulle gjøre hvis jeg fikk annfall sa hun at jeg kun kan ta paracetamol preparater som er reseptfrie på apoteket. Og kun det.

Ang kosthold er jo det veldig individuelt, jeg tåler feks sjokolade veldig godt men flater helt ut etter å ha spist peanøtter feks. For meg hjelper det å gå turer og drikke MYE vann. Lykke til, håper du slipper lettere unna med masse migrene under graviditen. Vet hvor ille det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært redd for å ha migrene i sv.skapet, har hatt MYE før, men slapp heldigvis lettere unna enn fryktet. Har tatt mye paracet, men både det og såkalte sumatriptaner som er i migrenemedisin kan gi kronisk hodepine hvis det tas mye over lengre tid. Det skjedde meg, og det var verre enn noe. Måtte være helt uten smertestillende i 6 uker for å "nullstille" kroppen. Vær forsiktige med å ta mye uansett. Legen er ikke flinke til å opplyse om bivirkningene. Spør legen hva som kan gjøres. Kan anbefale kirpraktor og akupunktur for å hjelpe på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...