Gå til innhold

kortison sprøyte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

lurer på om noen har erfaring eller vet noe om hvordan det er å ta kortison-sprøyte i skulderen mot senebetennelse når man er gravid. Har lest på nettet at det ikke er vist skader på barnet men veksten til barnet kan bli noe redusert. Høres jo skummelt ut, syns nå jeg. Burde jeg droppe det selvom legen sier ok? Kanskje heller prøve akupunktur?

Takknemlig for svar eller synspunkter!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Kommer fra en familie med endel seneproblemer!

Søstera mi fikk god hjelp for store plager med senebetennelse hos kiropraktor. Mamma og svigermor sleit med skuldra (frozen shoulder) og synes det hjalp veldig med akupunktur.

Jeg mener vel at man i utgangspunktet skal kunne stole på legen sin, men jeg ville nå anbefalt deg å prøve en av de to over uansett om du var gravid eller ei! Kortison er jo ganske sterke saker!

God bedring!

Skrevet

Har selv tatt tilsvarende sprøyter mot betennelse i skulder, men det er mange år siden.. Tenkte aldri på svangerskap på den tiden, men kortison er skadelig i store mengder. Jeg fikk 2-3 sprøyter på 1 år, og da mente de de hadde tatt litt hardt i, og hvis det er så ille for meg, så ville jeg ikke utsette barnet for det. Hvis det i tillegg, som du sier, kan redusere veksten hos barnet, så ville jeg iallefall hodlt meg unna.

Leger er dessverre ikke eksperter på alle omeråder, og jeg ser stadig vekk her inne at leger sier at for eksempel IBUX og sterkt lim er greit, når all forskning viser at det gir økt fare for misdannelser. Jeg ville iallefall ha sjekket opp dette med flere leger, men det du har funnet på nettet til nå hadde vel uansett stoppet meg...

Skrevet

Om det hjelper og du er skikkelig ille er det nok værre for babyen at du har det vondt i lengden enn å ta den sprøyta.

DEt er masser av medisin det er kortioson i, fks astma medisin og ingen anbefaler å kutte ut den.

Ville nok prøvd akupunktur i tillegg, for det er godt mulig at det kommer tilbake , siden du er gravid er man mere utsatt. I tilleg er det bra effekt å ta økte doser Omega3, det hjelper på å smøre ledd og muskler og kan dempe betennelser eller motvirke at de kommer tilbake.

Lykke til.

Skrevet

Takk for svar jenter! Tror jeg skal undersøke litt mer ja... Vil jo ikke ta noen sjanser!

Ha det godt....

Skrevet

Det er ingen fare med å ta kortisonsprøyter når man er gravid. Har selv tatt det annenhver uke i i tøffe perioder både i forrige samt dette svangerskapet. Ellers så får jeg kortisonsprøytene i hvertfall 1 gang i måneden, og skulle det ikke hjelpe så blir det bare påfyll med Xylocain (bedøvelsen som blandes med kortisonen). Det er ingen av mine unger som har tatt skade av det på noe vis! :)

Kortison er noe som kroppen selv lager, noe som kalles kroppens egen substans. Kortison brukes også bl.a. for å stanse rier om det er fare for alt for tidlig fødsel.

Det er mye bedre å ta et par kortisonsprøyter å få smertelindring i stedet for å vente som jeg gjorde for en del år siden og endte opp med kroniske smerter.

Har tatt dette opp også med sykehuset og de har også godkjent det slik at jeg skal kunne fungere bra i skulderen til å holde bebisen min!

Så min anbefaling er å ta kortisonsprøyter slik at du blir bra igjen så snart som mulig og at du unngår å ende opp med kroniske problemer!

God bedring og lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...