Gå til innhold

Hjelp! Gode råd for å få i en 2 åring antibiotika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i gang med enda en ørebetennelse, og nå begynner jeg å slippe opp for ideer for å få i poden medisin.

Det nytter ikke å blande det i juice eller brus lenger, han kjenner smaken med en gang, og da er det bare "æsj".

Nå blander jeg det i et medisinglass halvt om halvt med solbærsirup ( litt utblandet), og så får han en bit sjokolade i premie om han drikker medisinen sin, men det fungerer bare så vidt.

Noen som kan hjelpe meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nettopp vært gjennom det samme. Her måtte vi i tillegg gi øyedråper - et sant mareritt. Her måtte tvang til. Etter halve kuren gikk det frivillig. Er bare å håpe på bedre tider:)

Skrevet

Sist vi ga penicillin (da var hun 20mnd), måtte vi være to og legge henne på gulvet og holde fast. Brukte 5ml plastsprøyte. Det var helt forferdelig, men hun er så utrolig sta, og det var ikke snakk om uansett overtalelsesteknikk.

Etter et par dager (5ml+5ml+10ml hver dag) skjønte hun at dette var noe hun måtte, og når jeg sa "medisin", la hun seg ned på gulvet og gapte og syntes var veldig så stas. Ganske komisk... Hun gjorde det samme da hun etterhvert fikk med seg medisinen i barnehagen :o)

Jeg har ingen gode råd annet enn at når det er snakk om medisin, må de desverre lære seg at det er et nødvendig onde...

Men belønning er fin-fint. Klistremerker er en gammel slager!

Skrevet

Vi gjorde det sånn at vi gjorde et nummer av at den smakte vondt. Ropte liksom litt forskrekket, med skrekkblandet fryd, at nå kommer æsjæsj-medisinen! Vi sto klar med et glass med saft eller noe annet godt, og så var han også liksom veldig opphisset og spent, gapte, svelget, skjærte fryktelig grimaser og lo, før han fikk saftglasset og slukte saften.

Spørs om det går å gjøre det sånn hos dere nå når medisin-stunden allerede er etablert som noe "fælt", men dere kunne jo prøve.

God bedring til gutten din.

Skrevet

Prøv yogurt, pudding, vaniljesaus eller sterk solbær - eller blåbærsaft. Særlig sistnevnte har en såpass sterk egensmak at de kan døyve antibiotikasmaken.

Skrevet

Minsten her får bare hostesaft, for engang skyld en som smaker tåli greit. Men det som har hjulpet mest er at hun får den i en sprøyte, og hun selv får lov til å trykke på den. Mor må hjelpe litt til, for ikke så lett bestandig...

Hun største fikk noe på en pipette engang. Det fungerte tåli greit med henne også, hun er sta som ett esel, så det måtte litt kiling til.

Skrevet

Tvang? Vi hadde en antibiotikakur rett før jul, snuppa er skeptisk til alt nytt, nytter ikke å "lure" det i henne, prøvde både syltetøy m.m. Blandet litt med tran (ja, hun elsker tran!) sist hun fikk det, prøvde dette også nå, men ikke så vellykket. Så vi var 2 i begynnelsen, en holdt og en gav. Etterhvert aksepterte hun det bare.

Skrevet

Hvis han liker Cultura eller Biola, så er det et tips som fungerer utmerket hos oss. Samme konsistens slik at det ikke synes, og smaken blir litt borte innbilder vi oss.

Skrevet

HI her:

Ville bare fortelle at nå går det helt problemfritt med medisin.

Vi blander den i sterk solbærsirup i et eggeglass, og gjør et stort nummer av at det er " litt æsj" og at han er så flink en gutt.

Han drikker, gliser og æsjer og er tydelig stolt av seg selv.

Hjemme får han en liten godbit etterpå ( fordi jeg ga han det første gangen, og han har meget god hukommelse), men i barnehagen trenger han ingen godbit.

Håper det varer, for jeg har lite lyst å bruke tvang.

Da tror jeg all medisin for fremtiden blir problematisk.

Tusen takk for alle svar!

Skrevet

Så fint at det ordnet seg! Når jeg skrev om tvang var det snakk om bare et par ganger altså, bare så det er sagt. Vi trengte ikke tvinge det i henne, vi brukte også "æsj-trikset", det var stor stas å gjøre grimaser etterpå, hi-hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...