Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Min venninne er fødeklar:) Hun har lenge prøvd å holde barnets navn hemmelig, men ved en tilfeldighet fant jeg ut i går hva barnet skal hete. Hun skal kalle ham Birk! Jeg synst navnet er så grusomt stygt. Det høres ut som et hundenavn. Hva jeg mener oppi det hele betyr jo ingenting, men er det nå jeg skal lyve? Skal jeg smile og si " for et flott navn"? Hva skal jeg si? Forventes det ikke at man kommenterer navnet?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 syns du kan si hva du mener jeg.. men det er et fint navn men er ikke vanlig i norge enda.. etterhvert vil du ikke legge merke til det engang.. jeg skal ha en liten en og hvis det blir gutt skal den hete Loke
minni;o) Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Syns det var et flott navn jeg da:) Men man har jo heldigvis forskjellig smak.. Tenk hvor kjedelig det ville vært viss alle likte di samme navna!!?? Har selv et lite brukt navn på jenta mi og er blitt vant til at di fleste ikke kommenterer hvor fint det er... Men man velger jo vanligvis ikke navn for at alle skal like det.. Syns ikke du MÅ kommentere navnet,men spør hun.. kan du jo si at det ikke er helt din smak! Men legg no ikke ut om hvor stygt du syns det er... Kan være litt sårende og ikke minst helt unødvendig..
SurferMamma Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 Hei du Synes du skal holde det for deg selv jeg. Det er jo bare din mening og har ingen egentlig betydning for noen, annet enn å lage dårlig stemning. Er det interessant for deg å vite om noen synes ditt navn er stygt, synes du?
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 det forventes ikke at man kommenterer navnet når man ikke er enig.. Moren min syns Miriam er helt fryktelig, og det skal datteren vår hete. Jeg ble så skuffet over at hun MÅTTE kommentere det at jeg ba henne holde seg unna dåpen og alt... Min mormor heter Miriam, og det er endel symbolsk forbundet til dette navnet for oss.. Navnedag på bursdag til pappaen sin, oldemor (min mormor) har det som mellomnavn- og jeg og gubben forguder den dama!! Mamma derimot tåler henne ikke, sikkert derfor, men hun kunne likevel spart seg kommentaren syns jeg!
Livmor Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Jeg syns absolutt at dette er et av de tilfellene det er best å holde kjeft. Du behøver selvfølgelig ikke å skryte navnet opp i skyene og virkelig smøre på, men tenkt for en følelse å få slengt i trynet at noen syns navnet er stygt. Ikke gøy.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #8 Skrevet 10. januar 2007 Min mor liker ikke navnet vi har valgt til datteren vår, og kommenterer det så snart hun har en mulighet. Ved å uttale det feil og gjøre spøk av det og også ved å 'rakke ned' på navnet til folk hun kjenner. Jeg syns det er totalt unødvendig av henne å gjøre det, men vet hun kommer til å uttale dette navnet feil med vilje i de neste 20 årene. Hvis du ikke liker navnet er det En ting, men å kommentere at du syns det er et forferdelig stygt navn er unødvendig syns jeg. De har jo valgt et navn som de liker veldig godt, og ofte er det bare en vanesak med navn. Når du har kjent guttungen i noen år, så tenker du til slutt ikke over navnet hans. Da er han bare Birk.
mona_k og lille brage;) Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 syns birk var kult jeg =) vær sin smak
Mammasin Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 Dette med navn er ganske sårt. Din mening har ingen betydning. Den kommer bare til å sette seg som lim i hjertet til de som har bestemt seg for det navnet. De kommer aldri til å glemme det du sier. Av en eller annen merkelig grunn er det de kommentarene på at et navn er stygt som ofte setter seg i hukommelsen og du blir ikke glemt! Har fått nesten bare positive tilbakemeld på vårt valg av navn, men det er alltid noen som har en annen oppfatning og det er jo helt greit men det har ingen betydning annet enn å gi foreldrene en dårlig følelse. Svelg det i deg og vent til du blir kjent med barnet!
Oi ..! Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 Du skal *selvfølgelig* ikke rakke ned på og kommentere negativt, det navnet hun har valgt! Jeg er på grensen til rystet over at du i det hele tatt vurderte det! Venninnen din har brukt mye tid på å komme fram til det navnet hun liker aller best av alle navn, hun har vurdert opp og ned og i mente dette navnet mot andre navn, og dette er mest sannsynlg det flotteste navnet hun kan tenke seg. Og hun har tenkt å gi det til sin sønn, som hun har så inderlig kjær. Å kommentere navnet negativt da, er jo helt bak mål! Jeg ville blitt fryktelig skuffet dersom noen sa rett ut at de synetes det valgte navnet ikke var noe fint. Husk: I en generell diskusjon, der en sitter og snakker om navn, hva en synes er fint, rart, tøft, gammeldags osv., da er det tillatt å si sin mening. Men - aldri, aldri (!) når noen har bestemt seg for hva barnet skal hete. Det er dårlig gjort, og det vil kun spre usikkerhet. Det kan igjen føre til at foreldrene velger et navn for å tilpasse omgivelsene, og slik skal det vel ikke være? Et vennepar av meg endte opp med å endre navnet på sin sønn tre uker etter dåpen. De hadde i utgangspunktet bestemt seg for et navn, dette fikk de en del negative tilbakemeldinger på, og de døpte barnet for noe annet enn det de hadde bestemt seg for. Det endte altså med at de endret navn kort tid etter dåpen - til det navnet de i utgangspunktet hadde bestemt seg for. Selv holder samboeren og jeg hemmelig hvilke navn vi har i tankene.
RosaPåBall Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 Navnet vokser med barnet!!!! Det er min erfaring. Si ingenting som kan oppfattes negativt - du oppnår bare å såre noens følelser. Etterhvert venner du deg og navnet vil synes som det mest selvfølgelige i verden. Dette har jeg personlig opplevd flere ganger!!!
Bea80 & Gullgutten Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 HEHE, tanten min kallte gutten sin for brynjar for 10 år siden, og vi syns det var forferdeligt navn.....men nå er det helt normalt. Navnet er fint det!!! Si at du ikke likte det, men at du nok blir vant til det. Hvorfor lyve, det er jo ikke deg hun skal tilfredstille med navnet!!!
catine Skrevet 10. januar 2007 #14 Skrevet 10. januar 2007 Det er jo et kjempetøft navn! Tenk om alle skulle hatt den samme smaken da?! At det er stygt er det jo du som synes, og mange kan synes at "dine" navn ikke er særlig fine eller oppfinnsomme... Må du si noe om navnet i det hele tatt da? er ikke sikkert hun spør deg om du synes det er fint.. det er hun som har valgt det- og jeg synes selv at det er et veldig fint navn.
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 10. januar 2007 #15 Skrevet 10. januar 2007 Jeg har og valgt et ganske uvanlig navn på jenta i magen. Og jeg har fått noen rare blikk.. Men det driter jeg faktisk i. Som noen andre skriver, barnet vokser med navnet.. Alle har forskjellig smak. Jeg syns foreks at Emma er et stygt navn, men det er jo kjempepop. MEN, møter jeg en Emma så er navnet plutselig blitt fint, fordi jeg tenker på personen og ikke navnet... Ikke si noe du.. hvorfor skal du det egentlig.. det er jo dems valg=)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #16 Skrevet 10. januar 2007 Smaken er som baken... den er delt i to.. Man måå ikke like andres navnevalg, men det er kanskje ikke helt fint å kritisere.. Jeg syns f.eks at natalie er et stygt navn, men om venninna mi skulle kalt datteren sin for det så hadde jeg ikke giddi og sagt noe om det. Det rare med navn er at man blir vant til de, jeg vet om en liten gutt som heter Birk og han er kjempesøt..
cloud watching Skrevet 10. januar 2007 #17 Skrevet 10. januar 2007 Birk er et nydelig navn. Synes jeg da.
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #18 Skrevet 10. januar 2007 huff, ja.. Navnet skjemmer ingen heter det jo så fint! Jeg valgte også en litt uvanlig navnesammensetning til min sønn, og fikk endel kommentarer på det, men folk blir vant til det meste. Det eneste er jo at man vel bør unngå sånne navn som nærmest "skriker etter" å bli vridd på til stygge ord, dette er vel innimellom et problem for oss som har flere språk og navn ogs velge imellom, der ett såkalt pent navn (på det ene språket) høres ut som noe fælt på det andre..
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #19 Skrevet 10. januar 2007 Hva man syns er pent og stygt er jo veldig individuelt...jeg kommer ikke til å forvente noen kommentarer på navnevalg når vi endelig har bestemt oss. Hvis vennina di spør så er det lov å si på en pen måte hva man mener, men ellers har det vel ikke noe for seg syns jeg. Birk er et helt ok navn, og hadde det ikke vært det hadde det ikke vært lov å kalle ungen det
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 10. januar 2007 #20 Skrevet 10. januar 2007 Birk er da ikke så stygt:) Det er mindre vanlig:) Kjenner til 2 Birk i alle fall, begge er barn. Men ikke si at du synes navnet er stygt, si heller at det er uvant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå