Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Hvor lang tid tok det før de sluttet å gråte når du la dem om kvelden?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Ferber og Ferber.......har egentlig ikk satt meg så mye inn i den metoden. Her måtte jeg bysse i søvn gutten min på 10 mnd. Noe som ble ganske så tungt til slutt. Så vi fant ut at vi bare måtte la han gråte om kvelden. Første dag gråt han i nesten 2 timer - helt grusomt. Men jeg gikk ofte inn. Snakket med lav stemme og hadde ikke øyekontakt. Gav vann og smokk. Den andre dagen gråt han i 10-15min. Og den tredje dagen var alt over. Da sovnet han med en gang. Fikk aldri noen problemer senere heller. Den som likte ordningen best var nok guttungen selv, for han sov mye bedre etter dette. Er jo bare å syke seg opp - og ikke gi etter. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Har ikke svar på spørsmålet ditt men ønsker likevel å komme med en liten kommentar. Gjør litt research før du starter med dette. Denne metoden er svært omdiskutert. Ikke ment for å provosere dette.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Vi brukte denne metoden. Virket helt fantastisk for oss, ble anbefalt av hs å gjøre det for veslegutten sov veldig dårlig når han var 6-8mnd. Første natten skrek han 1t før han sovnet på kvelden, og når han våknet på natten ble det også 1t med gråt, som Anonym nr 2 her, så gikk jeg inn med jevne mellomrom for å roe ned. Andre natten var vi nede i 20 min gråt, og han våknet kun en gang på natten, mot 3-5 ganger tidligere! Fra og med den tredje natten har han sovnet med en gang og sovet natten gjennom uten problemer! Metoden er ikke farlig å bruke. Den kan være veldig tøff for spesielt mor (det falt noen tårer den første natten hos meg...) men ikke skadelig for barnet. Det er ikke noe som tilsier at barn okke skal gråte, og at de gråter seg i søvn to netter på rad er ikke noe verre enn annet. Skal rutiner til barna våre endres, må vi bruke lett krefter på det, f.eks gjennom denne, særdeles effektive medoten (iallefall for oss og flere andre jeg har snakket med). Men det er jo helt frivillig om man vil prøve denne, eller andre metoder Uansett hva dere så må dere ha masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 At den ikke er farlig velger jeg å ha min egen mening om. Fordi om noen hs sier det er greit, så betyr ikke det noe. Dette er omdiskutert! Er lite barn trenger å vite at mamma og pappa er der. De har ingen forutsetning til å forstå hvorfor de ikke kommer når de gråter. Jeg ville heller satse på å gi barnet mitt det det trenger, kanskje barnet ditt bare har behov for mye nærhet? Jeg prøver på ingen måte å dømme deg HI. Jeg tror heller ikke barnet blir direkte skadet av det, men jeg mener det er andre metoder som er bedre. Ønsker deg mye lykke til!
Eliise Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 Hvis HI har prøvd alle andre metoder da?? Etter et vist punkt er det på tide å få ordentlig natte søvn =) Og etter 6 mnd sier de at det er på tide å begynne å innføre gode rutiner rundt legging og søvn. Nå er det jo ikke snakk om å forlate ungen og la h*n skrike seg i søvn heller da. Det er nå heller snakk om å vise hvem som er "sjef"! Og ikke gi etter når barnet vil opp. Klart det er mye koseligere og artigere og bli byssa og bært. Men så skal det jo ikke være koselig å sove da? Man skal sove når man er trøtt! Og det må jo foreldrene lære barna... JEG tror ikke at barna tar skade av å suttre noen kvelder. Her legger jeg vekt på SUTTRE. Er vel ingen om lar unga skrike på seg panikk uten å ta de opp. Men når resultatet etter et par dager blir en god natts søvn, så tror jeg at det er bedre enn å fortsette med "dårlige" rutiner =) Men dette er min mening. Jeg er ingen ekspert, dette er hva jeg har lest og hørt rundt, og hva jeg har kommet frem til =) Lykke til HI....
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Det er flere metoder å bruke, enkelte metoder funker bedre for andre enn det gjør for deg. Først bør du undersøke hvilke alternativer du har før du begynner på den første du hører om. Barn reagerer ulikt på metoder, så man må prøve å finne den som passer ends barn best. Men nå mener jeg selv da at et barn ikke tar skade av å ha to netter hvor mor eller far bruker litt lenger tid på komme inn til de. En fin måte å finne søvnen på, men skjønner godt at folk er kritiske til den. Her er to artikler med ulike syn på saken: http://www.barne-familiesenteret.no/FogB.htm http://www.babyprat.com/front/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=48 Lykke til med valget:)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #8 Skrevet 10. januar 2007 Ifølge Ferber fungerer ikke metoden på alle barn. Enten virker den i løpet av 3 døgn eller ikke i det heletatt. Ifølge Ferber kan den brukes når barnet er mellom 6 og 18 mnd. Personlig er jeg skeptisk til metoden og synes den bygger på et merkelig menneskesyn der alt er en maktkamp og babyer regnes som manipulerende og utspekulerte.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 Dere som ikke får til Ferbersmeotde, hva gjør dere da?
Yara Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 http://www.babyprat.com/front/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=1 Les her:) Linken over funket ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 Vi har nok hatt litt mer tålmodighet enn de fleste og ikke vært så opptatt av at han skal sovne av seg selv og sove hele natta så raskt. Vi har derfor tatt tiden til hjelp og gjort litt forskjellig underveis. - På kvelden ammer jeg til han sovnet det første halvåret (ev. flaske med mm hvis jeg var borte) - Etterhvert gikk vi over til smokkekos og lesing/synging - En periode var bæring en utrolig kjapp måte å få ham til å sovne. En runde i våre 75 kvm så sloknet han. - Hvis han våkner på natta er det smokk/amming/samsoving som har fungert best for oss. Alt har ordet seg underveis. Vi håper han vil sette pris på en kose- og lesestund før han sovner i mange år framover.... men det er oss da...... vi nyter småbarnsperioden så godt vi kan ettersom vi regner med at den bare er en kort periode i vårt liv.
monztah Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 Noen tanker fra en som har slitt med innsovning og oppvåkninger: Tålmodighet (som en av innleggerene skriver her) er sikkert vel og bra, men til syvende og sist er det jo dere som foreldre som skal veilede barnet og vise hvordan ting skal være. Det skal barnet kunne stole på at dere gjør. Gråten/skriket er et barns middel for å kommunisere, og trenger ikke å innebære at det har det så vondt (som det høres ut) men at det selvsagt vil gjøre oppmerksom på at det vil noe. Alle barn har forskjellig utholdenhet, så tror det når de sluttet å gråte er veldig ulikt fra barn til barn.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 Nettopp, alle barn har forskjellig tålmodighet, men vi er ikke villige til å "knekke" ham for å lære ham at ingen bryr seg om ham mellom 19 og 07. Vi lærer ham at det er natt på andre måter. se også denne artikkelen. http://www.famlab.no/article.asp?id=948
monztah Skrevet 10. januar 2007 #14 Skrevet 10. januar 2007 Hei Anonym som svarte på mitt innlegg: Ja, jeg mener selvsagt ikke at det ikke er greit å lære babyer til å sove om natta på forskjellige måter. Vi har prøvd det meste, vi. Og vi har ikke brukt Ferbers metode, som jeg personlig synes virker nifs. Vi har vært hos henne, holdt henne inntil oss og forsikret oss om at det ikke var en vond drøm, en rap som må opp eller noe sånn. For vår del var det at hun ville ha pupp hver gang for å greie å sovne (hadde blitt vant til, altså vi foreldre som har gjort til en vane, og også har som ansvar å ordne på hvis det er det vi har bestemt oss for). Men så har vi altså vist/sagt til henne at det er SÅNN HER det skal være, om natta er det ikke å ligge ved puppen som gjelder. Og det vil nødvendigvis involvere litt protester de første gangene! (Rart hadde det vært ellers. Ikke sant?) Hun er forresten 7,5 måneder, vår jente. Man skal selvsagt bry seg om, også på natten. Barn må ikke få følelsen av at de er forlatt. Men de har rett til å få gråte (sørge) når de ikke får det som de vil! Men da bør vi som omsorgspersoner være i nærheten. Kan anbefale bøkene til Jesper Juul ("Ditt kompetente barn" og "Her er jeg, hvem er du?") :-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #15 Skrevet 10. januar 2007 Enig med deg om Jesper Juul, linken jeg viste til var en artikkel av ham som nettopp advarte mot ferbermetoden. For vår del gikk overgangen fra pupp til smokk litt trinnvis. Fikk smokk først, men pupp hvis han insisterte fordi han var sulten. Etterhvert ble det mer og mer smokk og mindre pupp på natta. Jr. er nok mer styrt av behov enn av vaner så han gir faktisk slipp på "godene" når han ikke har behov for dem lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå