Gå til innhold

Sannsynligvis ikke fødeplass i Oslo...

Anbefalte innlegg

I dag var jeg på min første kontroll, jeg er 11-12 uker på vei (litt usikker når siste mens var). Dette er mitt andre svangerskap, så jeg følte ikke behov for å komme på kontroll før. Men legen min kunne fortelle meg at jeg sannsynligvis ikke får fødeplass i Oslo siden jeg ikke har kommet før. Jeg må si at jeg ble litt overrasket over dette - jeg er klar over at det er fulle fødestuer stadig vekk i Oslo og at fødende blir henvist til andre sykehus, men var virkelig ikke klar over at fødesituasjonen i Oslo var så vanskelig...?!

Fortsetter under...

Hører du ikke til Oslo da eller?

Jeg bor i Oslo og kommer til å være 12 uker på vei på min 1 kontroll når jeg søker fødeplass.

Om du bor her så får du fødeplass, de er nødt til det!

Hva mener de du skal da? Føde hjemme alene?

Slapp av, legen din må være rar, alle som bor i Oslo får fødeplass på et eller annt sykehus her.

Reglene er slik at bor du i Oslo har du krav på fødeplass i Oslo eller Akershus. Jeg bor sentralt i Oslo, men har fått fødeplass på bærum sykehus.

Det er jo litt lenger å kjøre men samtidig er det jo betryggende at sykehusene ikke fyller opp alle plassene. Det er jo vanskelig for dem å planlegge når man sjeldent føder på termin.

Ikke bekymr deg dersom du skulle få plass i akershus. Der har de faktsik bedre tid og det er færre som føder der. Jeg vil jo heller kjøre 15 min lenger før fødselen enn å komme til et fullt sykehus og bli sendt videre til et annet. Det er det sykehusene i Oslo har blitt kritisert for og det er godt å se at de nå gjør noe med det.

Joda det er skikkelig overbooket her. Og dette skyldes hovedsakelig den nye reglen om FRITT SYKEHUSVALG som alle Oslo-sykehusene må følge i likhet med andre sykehus i Norge.

Fritt sykehusvalg innebærer at fødende fra hele Østlandet kan søke fødeplass i Oslo og sykehuset kan ikke nekte dem dette.

Fritt sykehusvalg fungerer jo bra når det går ann å planelgge et inngrep som feks en kneoperasjon. Da vet man jo datoen. Men med føring er det hele mye mer usikkert, plutselig er det det dobbelt så mange fødende en dag enn hva som kunne planlegges ut i fra den teoretiske terminen.

Sykehusene i Oslo burde få dispensasjon fra reglen om fritt sykehusvalg når det gjelder føding!! Og kanskje får det det etterhvert.

Tror personalet på både Riksen og Ullevål er rimelig fortvilet over at de ikke kan nekte folk fra overlalt å søke plass så lenge det er ledig.

Og det er jo sykehusene som får kjeft når fødende MED plass som kommer må henvises til A-Hus eller Bærum.

Det var noen måneder siden direktør på Ullevål Tove Strand sa at hun kom til å gi avslag til de det ikke er plass til, til tross for at dette er i mot regelverket. Hun sa det var bedre at de gravide fikk avslag i uke 12 enn ved 5 cm åpning. Jeg vet ikke om regelverket er endret, men nå er det altså mindre sannsynlig å måtte snu i døra på Riksen og Ullevål. Store deler av Oslo vest sogner forresten til Bærun sykehus når deg gjelder fødsler.

Det stemmer at Tove Strand gikk ut for snart et år siden og sa at de ville bryte loven og Fritt Sykehusvalg og avvise de gravide tidlig i svangerskapet, slik at de slapp å avvise kvinnene når de var i fødsel. I mai kom det klarsignal fra Departementet om at dette var en tolkning av loven som også de stilte seg bak. Denne nye praksisendringen skulle få virkning fra ca. 1. september, men det viser seg at Ullevål har "tatt seg vann over hodet", og fortsatt avvises det kvinner i fødsel ved Ullevål, i snitt en annenhver dag.

Fritt Sykhusvalg er bare en ørliten del av forklringen. Faktum er at antall fødsler i Oslo og Akershus har økt med over 2000 fra 2001-2006. Og hva med kapasiteten? Helse Øst har ansvaret, men sier bare at "fødselstallene svinger." Trenden har vært entydig oppadgående de siste årene, de svinger ikke. Helseminister Brustad gikk i mai ut og påla Helse Øst å opprette 400 nye fødeplasser i hovedstadsområdet. Ahus sa de kunne ta 50 fler, det samme gjorde Bærum. De siste 300 er enda ikke fordelt. Altså har det vært en økning i antall fødsler på 2000 de siste fem år, mens kapasiteten kun er utviddet med 100. Det betyr at ttilbudet til hver enkelt blir dårligere. Dette må vi si fra om!

Forøvrig finnes det mange gode fødesteder utenfor hovedstadsområdet, f.eks. Fredrikstad, Ringerike og Kongsvinger. Her har de høyere kapasitet i forhold til fødselstall. Reiseveien blir noe lenger, men du vil kunne oppleve en bedre oppfølging og større grad av deltakelse og medbestemmelse. Disse tilbudene er det definitivt verdt å sjekke ut!

Mer informasjon finner dere på nettsiden til Aksjon mot Fødekaos:

http://www.altern.no/opprop/index.html

Kontakt oss gjerne om dere ønsker å bidra eller lurer på noe. -Og hvis dere får mangelfull behandling - send klage, ingenting rettes opp om det ikke gis tilbakemeldinger!

Hilsen Carina

i Aksjon mot Fødekaos

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...