Gå til innhold

Venninner VS Barnefar ?

¤ my precious ¤

Anbefalte innlegg

Jeg er virkelig fortvilet nå...

Da jeg var 3 måneder på vei flyttet jeg fra samboer(etter 5 års samboerskap), fordi han fant ut at han heller ville være sammen med en av sine ansatte. Har vel aldri følt meg så sveket før..., etter som dette barent var vel planlagt og ønsket i fellesskap - trodde jeg.

I hvertfall så hørte jeg ikke noe spesielt fra han på 2 måneder. Men nå har han plutselig meldt sin interesse, han vil være med på fødselen...

Han sa flere ganger at han skulle ta sin del av ansvaret osv da jeg flyttet, men siden jeg ikke har hørt noe før nå - så har jeg vel tenkt at det var tomme ord.

Når jeg fortalte venninnene mine dette, ble de helt forferdet og mener at jeg aldri må godta det. At jeg skal nekte han å være med på fødselen. Planen er jo at de skal være med istedet for han.

Problemet mitt er at jeg tror ikke jeg klarer å nekte han deltagelse. Han har riktignok vært kjip, men jeg ønsker alikevel at barnet skal ha all den kontakt med pappaen som overhode mulig. Og dermed ønsker jeg ikke å ta den opplevelsen fra barnefar...

Jeg trenger synspunkter fra andre...klarer ikke å ta stilling til dette nå. Jeg vet ikke om jeg egentlig vil ha han der under fødselen, men på en annen side så vet jeg ikke om jeg vil ha venninnene mine der under fødselen heller...

Er det jeg som er svak, eller finnes det fedre som er med på fødselen selvom forholdet er over og man ikke er spesielt gode venner?

Fortsetter under...

Hmm, skjønne litt kordan du har d...

Eg e jo heller ikkje ilag me barnefaren, åg han har sagt at han ikkje vill ha nåkka me meg eller ungen å gjøre no i hvertfall...

Han sei at han ikkje bruke å være venn me eksan sine (han forstår tydligvis ikkje at dettan e annerledes enn me di andre som han har hvert ilag me, sia vi faktisk ska ha en baby ilag)

Eg har tenkt på ka eg ville gjort vesst han plutselig spurte om han fekk være me på fødseln, åg eg kom fram tell d at han kunne få være ute på venterommet, men ikkje på selve fødseln, så når ungen e kommet ut så kunne han fått hilse på:)

Men vill ikkje ha han inne på selve fødseln, d blir førr stressanes trur eg, åg eg syns ikkje at d e egoistisk å ta d valget..Sia babyen blir stressa når eg e stressa, åg eg trur ikkje d e bra å være meir stressa enn man må være på en fødsel.

Åg vesst du ikkje vil ha han der i d heile tatt, åg du føle d e best førr deg, da e d best førr babyen som ligg i magen din.

Da kan han heller ta å komme på besøk på barsel..

Dessuten så burde han ta de eventuele konsekvensan som kommer når han forlate deg førr ei anna.

Men d e jo så mange valg å ta, kem ska være gudforeldra, ka ska babyen heite osv...ska man inkludere barnefaren me i d?

Eg har valgt å ikkje gjøre d, eg e i uke 22 no, åg eg har ikkje hørt nåkka fra han sia d bei slutt, åg han har sagt at han ikkje vill ha denna ungen..

Åg eg kan jo ikkje sette å vente på at han ska ombestemme seg, så eg har tatt alle valgan.

Åg no ska han ågså ta en farskapstest, syns d e skikkeli frekt.

Sia d ikkje kan være nån andre enn han, åg at han trur at d e ei muligheit førr d, e bare førr at han va utro på bursdagen min...så blir han mistenksom, førr han e redd førr at eg sku ha tatt hevn.

Men eg sa han kunne teste seg sjøl åg babyen så masse han ville, men da fekk han betale førr testen, åg eg sa at eg kom tell å kreve ei unnskyldning når testen kom tbake.

D tar jo ei stund me sånne testa, åg babyen min ska døpes i juli, når alle i familien åg vennan mine som studere e heime.. Åg vesst test resultatan ikkje e tbake, åg han går glipp av barnedåpen, da e d hannes problem syns eg.

Syns at du ska tenke på ka du har løst tell på din fødsel, førr d e jo trossalt du som ska føde ungen:)

Dette må bli ditt valg! Ikke dine venninners, og ikke hans. Hvem vil du helst ha der selv? Og det går an å ha med to også :-) Å føde er grensesprengende, intet mindre. Du trenger noen der som kan støtte DEG, og som kan tenke på deg mens det står på. Ikke tenk på hans behov der, fint om de kan kombineres, men det er ingen som forventer at du skal ta med faren dersom dere ikke lenger er sammen. Kanskje bortsett fra faren selv. Dette er faktisk den ene gangen i livet man har rett til å tenke på seg selv først. Og å ta med noen som man kanskje bare vil føle seg stresset av, det anbefales ikke.

Men jeg foreslår at du tar det opp med din jordmor :-) Hun kan nok få deg til å se det fra både den ene og andre vinkelen :-)

Takk for svar, begge to :o)

I dag var jeg på besøk hos en venninne som fikk en datter for 5 måneder siden, hun var helt skjønn! Jeg fikk se bilder fra og film fra 3D ultralyden og bilder fra fødsel og barsel... Da jeg fikk se bildene av faren og den lille, bestemte jeg meg - tror jeg.

I og med at min x har sagt at han vil være der og ta sitt ansvar hele veien, og han nå hevder at han veldig gjerne vil oppleve fødselen, så tror jeg at jeg lar han bli med...Skal ta kontakt med en jordmor for en samtale fordet, det var et smart forslag :o)

Jeg har tenkt litt på det og jeg syns ikke det er noe mer trygt å ha med en venninnen eller to, enn x'en. Situasjonen vil uansett bli noe helt annet enn hva den i utgangspunktet skulle vært...

Det var utrolig rørende å se filmen fra når den lille jenta ble målt og når hun lå på brystet til far mens mor fikk sove 1 time, og bilder fra de første timene etter fødselen, og dagene på barsel. Det er noe jeg ikke klarer å ta fra barnefaren når han ønsker å oppleve det. Tror jeg nå ihvertfall...

Men jeg er bare i uke 22, så kan jo hende at jeg endrer mening etterhvert som fødselen nærmer seg og bruddet oss imellom kommer enda litt mer på avstand.

D e jo fint at du e så sterk at du klare d:)

Veit ikkje om eg hadde klart d.. Men vesst han spørr så trur eg at han ska få låvt å være me, men å vente på venterommet, sånn at han kan få hilse på babyen med en gang etter fødseln:)

Men sånn som d ser ut no som sagt så virke d ikkje som d blir å skje..spurte om han ville være me på UL åg om vi ikkje kunne være venna sia vi faktisk sku ha baby ilag... alt han sa va at han ikkje e venna me eksan sine.

*skjønne tydligvis ikkje at dettan e annerledes*

Uff, høres jo enda verre ut enn min situasjon...

Føler virkelig med deg...*trøste klem*

X'en min er også av den oppfatning av at man ikke har kontakt med x-kjærster, men han skiller tydeligvis på om det er barn i bildet eller ikke. Han ønsker ihvertfall å være med på fødselen... Han har en datter fra før av også med en annen dame og de har også kontakt.

Men jeg håper virkelig at det ordner seg for deg, at han ombestemmer seg innen fødselen...har er jo tross alt 50% av grunnen til din tilstand, så det er jo bare på sin plass at han tar ansvar og ønsker samvær med barnet sitt. Da sier det seg jo selv at man må ha en viss kontakt med x'en, men man trenger jo ikke være "bestiser" selvom man er på talefot...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...