Gå til innhold

Blir frustrert av dere som skremmer om babysafe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen er inne skriver stadig om at det er farlig og at det er kvelningsfare. Jeg spør igjen hvor har dere hørt det? Og dere som har opplevd nestenulykker, hvordan gikk det til? Festet er jo ganske langt nede og den er festet under senga, og babyen kan snu seg på sida. Har ikke opplevd noe så langt, men er interresert i å høre fra dere som har det.

Det er noen som sier at det er farlig, men ingen her inne som utdyper det, så da lurer jeg om det er reelt eller ikke.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dytter dette innlegget, da jeg også er interessert i å høre om farer ved babysafe. Har flere ganger spurt om informsjon ang. dette, men aldri fått noen god info. om hvorfor og hvordan dette kan være farlig, bare fått høre av flere her inne at det er farlig...og jeg lurer på hvorfor. Som bilsete, og annet babyutstyr, skal jo også babysafe festes på riktig måte, og hvordan denne da kan være farlig skjønner ikke jeg.

Så om noen har noen seriøs informasjon om dette, vil jeg gjerne vite det!

Skrevet

Min greide å snu seg med babysafen på. Over på magen altså. Stakkars gutt, da var den så stram rundt halsen på han. Men det var pga at stroppen ble slakkere etterhvert og "løsnet" gradvis.

Men nå har jeg slått knute på den foran spennen slik at den ikke kan bli løsere, og selen er så stram at posen må ligge fast i sengen slik at ikke selene skal "dette ut" når jeg tar utav posen.

En ting til et å passe på at hodet til babyen er så stort at det ikke kan "dette nedi" åpningen, det sjedde visst med meg når jeg var baby (hadde lite hode jeg), og det var såvidt jeg pustet.

Men om man sjekker at de ikke kan havne nedi posen, og kontrollerer at selen holder seg stram (anbefaler knute på det sterkeste, spesielt om du har jens thorn sele) så er det ingen problemer. Og babysafen skal være såpass stram at barnet ikke skal kunne snu seg til siden en gang, og helst festet under sengebunnen og ikke madrassen (spesielt om du har skumgummimadrass).

Skrevet

Babyen min kan snu seg på sida og magen i babysafen når han virkelig går inn for det, fordi det er elastisk strikk på sidene. Men jeg ser ikke at det skal være fare fordi. Er det jeg som er dum eller?

Skrevet

Jeg har festet stroppene i sengebunnen, ikke madrassen... Er det likevel farlig? Og hva er det egentlig som kan skje?.... Føler meg litt dum siden jeg spør, men har sett på lillegutt når han ligger i denne og prøvd å forestille meg situasjoner, men har ikke sett noen åpenlyse farer. Han er alt for lang til å havne nedi babysafen ihvertfall...

Håper noen som vet kan svare HI på denne tråden, for jeg er usikker på om jeg skal ta bort stroppene eller ikke :/

Skrevet

endel butikker har sluttet å selge dem pga kvelningsfare - det har skjedd ulykker dessverre - der ting har gått vedlig galt :-(

Skrevet

Men hvordan går det an å kveles i en babysafe da?

Skrevet

de sklir ned i senga og snur seg rundt og ja...... får stroppene over halsen

Skrevet

Det skjer vel helst hvis stroppene er festet rundt madrassen? Ser det hvertfall her hvor stoppene er under sengebunnen at hvis gutten min sklir nedover i senga,så sklir stroppene med nedover,blir ikke stoppet av madrassen.

Skrevet

Stroppene på posen vår er festet ved livet, babyen klarer jo aldri i verden å få den rundt hodet! Vi har den såpass slapt strammet at hun kan snu seg rundt på magen om hun vil. Alternativt så legger vi henne med magen ned i posen, for hun sover best på magen. Å ikke ha på stroppene rundt madrassen har ingen hensikt for vår del, for da kommer hun seg rundt i senga selv med posen.

Har undersøkt både med Babyshop og Barnas hus, og begge steder sa de at ved riktig bruk er det ingen farer med babysafen, slik folk her prøver å skremme med.

Vet ikk eom dette klargjorde noe, men jeg er i allefall ikke redd for å bruke slik pose.

;-)

Skrevet

Vet du noe om hvor mange ulykker det har vært med babysafe? Grunn til at det har gått galt? Feilmontering? Barnet alene på eget rom?

Jeg tenker at hvis det har vært veldig mye ulykker med dette så hadde det vel vært forbudt i salg over alt.?

Jeg har senga rett ved siden av min og pleier å høre når han begynner å snu seg og våkne.

Skrevet

Hva er riktig og uriktig bruk da? Forstår ikke helt hvordan det går å bruke de feil. Har aldri brukt det selv, men kjøpte en i går som vi har tenkt å bruke. Men nå blir jeg jo litt skeptisk da. Hva må jeg gjøre for å bruke den riktig, og hva bør jeg ike gjøre da?

Skrevet

Følg bruksanvisningen, det holder. Det er det samme med bilstoler, de blir farlige når folk ikke leser bruksanvisningen skikkelig når de monterer dem.

Skrevet

Trodde egentlig babysafe nå er forbudt, eller anbefalt forbudt pga dødsulykker. Det blir vel solgt av samme grunn som forovervendte bilseter, selv om dette absolutt ikke tilrådes. Jeg hadde ikke tort å bruke babysafe, når noen har dødd pga det..

Skrevet

nei..da får du slutte og kjøre bil og da...det er det folk som har dødd av skal jeg si deg!!

noen har faktisk nødt til å bruke babysafe..min gutt reiser seg med en gang jeg setter han ned i senga, og jeg må feste han i babysafen for at han ikke skal komme seg opp. Han ligger og strever litt for å komme opp, så skjønner han at det ikke nytter,og legger seg til.

På natta vrir han seg litt til sidene og tipper fort over på magen, og slik vil han ikke ligge..så om ha ikke ligger i posen så må jeg opp x-antall ganger per natt for å snu han tilbake!

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan det går ann å bli kvelt i denne, selene er jo festa nedforbi magen, nesten ved bleia! Han har ingen mulighet til å snu seg å få den rundt halsen, og kommer seg heller ikke helt ned der! Da stopper armhulene isåfall først!

Nei, jeg vil ha mere spesifikk fakta enn "jeg trodde" eller "jeg har hørt" før jeg slutter å bruke denne..er helt avhengig av den!

Skrevet

..det er vel ingen grunn til å bli hissig ;)

Gjør det som passer best for dere, og husk - du velger selv hvilke råd du vil høre på. Hvis du mener selv det er trygt å bruke babysafe, så gjør du det. Andre må få lov til å mene noen annet, og evt la være å bruke det.

Det er jo slik med alt igrunnen; at noen mener noe er farlig, og noen mener det er trygt. Så det blir opptil hver enkelt å avgjøre hva en vil gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...