Gjest Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Sitter her med en snuppe på 10 uker, men har fortsatt ikke orket å planlegge noe... Vet kirka da!!!
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Tar det lang tid å orden forresten? Bestilling av kirke og sånn?
-carina- Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 I papirene jeg fikk fra kirken stod det at de anbefalte dåp før tre måneder. Men man gjør vel som man vil... Da vi døpte gutten vår to måneder gammel var det en på 5 og ei på 8 mnd. Man kan jo ha voksendåp også, for den saks skyld... ) Men jeg tror jeg hadde valgt å gjøre det før babyen kom i krabbe-alder, i hvert fall. Sikkert enklere å ha med seg en mindre baby i kirken... )
Mamma til 3E Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Vi hadde barnedåp dagen han var 2 måneder, gikk kjempeflott, ikke en lyd fra han hele tida vi var i kirka. Veldig greit å ha barnedåp når han var såpass liten, var ikke så opptatt av tingene rundt seg og sov for det meste av tida :-)
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 vi skal ha dåp om 2 uker. nei, er jo ikke det engang... shit! dårlig tid, jeg nå... men da er snuppa 5,5 mnd. vi har valgt å ta det da, fordi november kom litt fort, og presten hadde pappaperm i desember.... men er mest vanlig i 3-4 mnd alder. iallefall det jeg har hørt...
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Tok meg 2 minutter å bestille kirken på telefonen. Gå inn på www.kirken.no for nummer og opplysninger. Snuppa mi er ca 3 1/2 måned når hun blir døpt )
-carina- Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Kirken har ikke dåp hver søndag. De bruker å samle dem til "passende" søndager, gjerne til søndager de holder familiegudstjeneste. Sikkert litt forskjellig fra kirke til kirke hvordan de gjør det. Men det er jo greit å fikse det ett par uker før dere skal døpe, da, dere skal jo invitere gjester og sånt også... ) (Jeg ringte dem og så fikk vi en dato fem uker frem i tid)
Mamma til 3E Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Det tar ikke langt tid å ordne med papier og si fra til kirka. Vi bor på en liten plass så det hadde sikkert holdt med å si fra 2 uker før vi ville hatt dåpen.
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Her vil prinsen være 4 mnd når han blir døpt. Dette rett og slett for at det ikke passer før. Når det er dåp før, passer det ikke for oss, og når det passer best for oss er det ikke dåp:)
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #10 Skrevet 9. januar 2007 Tusen takk for svar dere!!!!! Nå får jeg ta å manne meg opp og få gjort det!!! Rart noe så enkelt skal være så stress inni mitt hode! Vi skal ha festen på Kilsloftet - et sted der de serverer kun elgsuppe, søsterkake og kaffe til 100 kr pr hode! Vi har reist dit så lenge jeg kan huske :-) Koselig og kjempe god suppe! Og så spiser man alt en orker!!! Greit å slippe å gjøre noe selv nå!
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Mener jeg og har hørt at det er når de er ca 3-4 mnd. som er mest vanlig.
vårspiren Skrevet 9. januar 2007 #12 Skrevet 9. januar 2007 Jenta vår ble døpt da hun var 9 uker gammel. Tror det mest vanlige er ca. 3 måneder, hvertfall har det vært vanlig alder i våre familier og blant våre venner. Det tar tid å planlegge dåpen. Først måtte vi bestemme oss for hvilken kirke vi ville ha. Og så var det en spesiell prest vi ønsket oss, så vi måtte høre hvilken dato han skulle ha dåpsgudstjeneste. Deretter måtte vi forsikre oss om at denne datoen var grei for fadderne og nær familie, før vi til slutt kunne ringe tilbake og bekrefte datoen vi ønsket oss. Så var det dåpssamtale med presten, hvor vi pratet om det å oppdra barnet i en kristen tro, og praktiske ting rundt selve dåpsgudstjenesten. Så skulle vi bestemme oss for hvor vi ville ha selskapet. Vi endte opp med å ha det i en kolonihage (et stort hus som leies ut til selskap) siden vi hadde dåp siste helga i august, og det var fint med masse blomster rundt oss. Så måtte jeg lage invitasjoner, etter å ha brukt litt tid på å finne ut hvem vi skulle invitere. Det ble invitert 48 stk., men (heldigvis) ble vi bare 30. Så var det bestilling av koldtbord, spørre noen om å lage kaker, bestille dåpskake (fra kakehuset.no), lage bordkort, kjøpe inn bordpynt og planlegge blomster. Også gikk det med litt tid til dåpskjolen, siden jeg ville designe den selv, og deretter levere inn mammas brudekjole til omsying på en systue for å få dem til å sy om til dåpskjolen jeg hadde tegnet og forklart for dem. Og så var det våre antrekk som måtte kjøpes, og kvelden før måtte vi handle inn drikkevarer, organisere henting av koldtbordet, dekke border, ordne blomster osv.... puh! Det var litt av en jobb, men det ble en veldig fin dag for oss :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå