NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 9. januar 2007 #1 Del Skrevet 9. januar 2007 Vi har saa smaatt begynt aa tenke paa vogn--og selv om vi skal til Norge i mai tenker vi at det kanskje kunne vaere lurt aa kjoepe slike ting i USA da de koster mindre her enn i Norge. Vaare amerikanske slektninger har i alle aar brukt slike "travel systems" fra f.eks Graco som man f.eks faar kjoept paa Target og BabiesRus--bilsete som festes i en trille som da brukes i stedet for dypvogn. Vi har en niese paa 8 maaneder, og foreldrene hennes omtaler disse med stor entusiasme. Naar ungen er liten kan man bare overfoere bilsetet fra bilen til vogna paa en to tre--det blir et alt i ett sete. Og naar barnet blir stoerre bruker man jo bare vogna uten bilsetet. Min foerste tanke var jo om babyer har godt av aa "sitte" i bilsetet saa lenge av gangen, men det virker jo som om mange bruker slike innredninger her borte, da. Den andre tanken jeg hadde, etter aa ha sett noeye paa de vognene er at hjulene er ganske smaa--blir vognene "skranglete" i forhold til mer europeiske vogner? Vi ser jo ogsaa litt paa mer europeiske vogner--Bugaboo for eksempel. Der foelger det jo med "dypvogn" men de vognene er i en helt annen prisklasse, da. Vi vurderer jo det ogsaa, men det blir liksom saa raaflott. Men de er det jo ogsaa lavere pris paa her enn i Norge, saa kanskje vi kan selge den naar tiden i Norge er over...he he. Men har noen erfaringer med slike "travel systems"? Vi kommer jo til aa ha med vogna til Norge, saa da boer det ogsaa helst vaere noe som vil fungere der. Tenker litt at med norsk vinter er det kanskje ikke saa lurt med slik "bilsete-innredning?" Erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/
Cerebro Skrevet 10. januar 2007 #2 Del Skrevet 10. januar 2007 Hey NewYorkMom, jeg bor i USA og kjente meg veldig igjen i vognvalgene du står ovenfor. Jeg liker ikke de vognene som er vanlig her, og endte derfor opp med Bugaboo. Den er fire-fem ganger dyrere enn Graco vognene o.l, men fremdeles billigere enn de fleste vogner hjemme. Bugaboo`en får man kjøpt vinterhjul til, jeg er superfornøyd med den (selv om jeg bare har trillet den rundt i stua ennå, haha). Den er også ekstremt lett, tør påstå at det er en av de beste vognene å reise meg - noe vi er veldig glade for siden vi reiser veldig mye og lange distanser. Dette med bilstoler har frustert meg litt, er liksom "opplært" hjemmefra at nyfødte ikke skal tvinges opp i sittende stilling mer enn nødvendig, men her er det få eller ingen som tar hensyn til dette. Vi har valgt å ikke bruke bilsetet til vognen, men man får kjøpt adaptere til Graco og Peg bilseter slik at man kan bruke dem på Bugaboo`en. Vi har tenkt, som du er inne på, å selge vognen hjemme i Norge. Får minst samme pris vi har betalt her borte ( om den ikke skulle falle i pris da...) for den om vi selger den i Norge. Lykke til med valget:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7721677
Cerebro Skrevet 10. januar 2007 #3 Del Skrevet 10. januar 2007 Forresten, om du går inn på bugaboo.com kan du finne hvilken retailer som er nærmest deg i tillegg til online retailers Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7721678
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei Luna, Takk for svar. Det er ikke bare lett dette med vogn, nei. Heldigvis trenger vi ikke bestemme oss ennaa--det viktigste er at vi kjoper den foer mai naar vi skal reise. Hvordan vi frakter den til Norge maa vi ogsaa finne ut av, for babyen blir foedt i sommer. Regner ikke med at flyet lar oss ta med barnevogn foer babyen blir foedt... Jeg er ogsaa litt frustrert over disse Graco "sitteinnredningene" og samtidig lurer jeg jo ogsaa paa om vi i Norge kan ta feil. Jeg vet ikke, men det virker jo ikke som om amerikanske barn har mer ryggproblemer, o.l. enn norske barn fordi om de har sittet i slike bilsete-innredninger som babyer.. Og her i USA er det jo helt normalt--ingen som sier noe paa det. MEN tanken er jo der at om vi tar med en slik amerikansk vogn til Norge kan vi risikere at mange nordmenn ser misbilligende paa oss og kjefter paa at vi lar ungen sitte i et bilsete i stedet for barnevogn... Hva tror du? Jeg kikket paa noen online retailers ang. Bugaboo. Et spoersmaal: Stemmer det at det bare er Cameleon som har "bassinet?" Kan Gecko og Frog ogsaa brukes med nyfoedte? Trenger noen gode argumenter for aa fortelle min amerikanske mann (som har vokst opp med Graco-innredningene og klart seg helt fint) om Bugaboo og hvorfor prisen egentlig ikke er saa ille...he he. Derfor, et par spoersmaal: 1. Vil vi trenge en sportstrille dersom vi etterhvert vil paa joggetur? Kan Bugaboo'en doble som sportstrille? (I det tilfelle blir det jo en slags alti-et vogn, og vi slipper kostnaden av aa kjoepe sportstrille.) 2. Kan "bassinett'en" paa vogna doble som vogge/bassinett helt i begynnelsen, foer babyen flytter til barneseng? Hvis babyen kan sove i vogna de foerste faa maanedene kan jeg si til min mann at vi slipper aa kjoepe vogge--og da slipper vi jo den kostnaden og. Vi kommer kun til aa vaere i Norge i 7 maaneder naar babyen blir foedt og vil jo helst slippe aa drasse med oss allverden, saa det vaert praktisk om vogna kunne bli en alt-i-ett innredning. Hmmm...den ser ikke dum ut den vogna, men som sagt er den jo dyr, da. Men du har rett--i Norge kan man nok selge den brukt for prisen man har betalt her borte. Er litt redd for at vaare amerikanske slektninger og venner vil synes det er litt "raaflott," men... Vil gjerne hoere mer om vogna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7728792
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #5 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei hei! Jeg fikk en liten for 2 mnd siden(bor i texas), og valgte bugaboo..fordi noen anbefalte meg den. Da jeg var hjemme i juleferien fikk jeg låne vogn av bekjente, som er liggevogn slike som hele norge springer rundt med..og den var helt j....! Jeg er suuuuuuuuuperfornøyd med bugaboo, selvom prisen er litt stiv er det verdt det. Jeg kjøte også adapter til graco sete, så da får jeg jo brukt den som det også hvis babyen sovner i bilen tar jeg bare på adapteren og bilsetet oppi. Jeg kjøpte vognene min på internet, og fikkk den levert på døra..perfect! I tillegg er bugaboo deilig å trille...kjempelett. Men husk å kjøpe adapter til setet. Det er greit å ha i norge også, hvis du skal på kafe f.eks..tar den ikke så stor plass som dypvognen. lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7728811
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #6 Del Skrevet 10. januar 2007 Tips: ikke pakk ut vognen, men ta den som et kolli på fly... i tillegg selger bugaboo reisetrekk til å ha på vognen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7728831
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #7 Del Skrevet 10. januar 2007 Graco Travelsystem er helt supert! Vi har bor i USA og har 2 små. Kjøpte Graco Travelsystem m/første jenta og hun brukte den til hun var 3 1/2. Den er så grei. Lett og løfte, lett og trille, helt supert m/stor kurv under (plass til masse), koppeholdere til både deg og barnet - har bare bra ting og si om den. Nr. 2 har også brukt den. Når de er babyer er den jo super for de sovner gjerne i bilen, og da kan du bare løfte ut setet og sette den i vognen utne og vekke babyen. Og de sover helt fint, herlighet - de sitter jo ikke akkurat oppreist i 90 graders vinkel. De ligger ganske godt tilbake i disse setene. De er så komfortable som bare det. Det er vel ikke noe annerledes enn at de sitter i setet i bilen. Skal man på en lang kjøreur sitter de jo også i setet sitt. Man kan jo også folde ryggen på disse vognene helt ned slik at du kan legge bayben i vognen når du tar de ut av bilen hvis du vildet. Dette er jo et alternativ hvis du vet at du skal ut og trille lenge. Jeg ville ikke brukt extra penger på noen annen vogn, Graco er er min favoritt. Kjøp en joggevogn også, slik at du har en m/store jul for tur i skogen, jogging osv. Du kan få de også på BabiesRus eller Sportsauthority f.eks. også til en god pris. In-Step har vi, den er veldig bra. Da får du 2 vogner til bra pris!!! Som noen andre nevnte, så lønner det seg sikkert for deg og ikke pakke ut vognen og sende den som kolli. Vi flytter også hjem til Norge til sommeren, så vi holder også på og 'kjøpe inn' alt barneutstyr som er så mye billigere her. Og hvem bryr seg om hva folk synes i Norge om vognen din. Jeg synes faktisk det er litt tragisk hvordan man i Norge bare 'Må' ha akkurat det merket og det merket og ingenting annet er bra nok. Litt innskrenket tankegang. Men man må jo ta bestemmelser ut fra hva man er kjent med! Bugaboo er sikkert bra, men det er Graco også - helt sikkert!!! Lykke til med babyen - min første var også født i Mai. Det blir nok en koselig sommer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7732646
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #8 Del Skrevet 10. januar 2007 Bugaboo - who? Jeg kikket akkurat på nettsiden noen nevnte her bugaboo.com - herregud $729+....hvem er det som betaler det for en vogn når man kan (her i USA) kjøpe et helt 'travel system' (vogn + bilsete) for $149 -299??? Nei vet du hva. Graco har jeg og den er super - den stemmer jeg på. Har hatt den med til Norge flere ganger også og den har greid seg helt fint. Vet ikke hva folk sier om den, men det bryr jeg meg mindre om. Vet ikke om du vil få halve prisen tilbake når du selger noe brukt i Norge heller...? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7732933
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #9 Del Skrevet 10. januar 2007 hei, enda en i USA med Bugaboo, som jeg har vært kjempefornøyd med i 3 år. Jeg tok alvorlig alle advarslene fra Norge om at barn bør ligge flatt så mye som mulig det første halve året (ha skikkelig støtte for den svake ryggen), og jeg vet ikke om du har sett det, men det har vært mere prat om det her også i det siste, bl. i NYT. Jeg er også høy, og Graco og alle de andre små skranglete vognene her er altfor korte, og ville gi meg en dårlig rygg i tillegg til ungen. Vi har reist masse med Bugabooen, og hadde en adaptor for bilsete for de få gangene dette var mest praktisk. Vi brukte bassinetten (staving?) som reiseseng mens hun var liten, som også sparte en for å dra på enda et stykke bagasje til. En annen ting å tenke på er at så mange amerikanere bor i bilene sine, og er fullstendig avhengige av å komme seg rundt med bil, og da blir det veldig lettvindt å kunne holde ungen i bilsete hele tiden (om det er bra eller ikke). Det er ikke tilfellet for meg som bor i San Francisco, og kanskje ikke for deg heller i NY. Prøvde en venn's Maclaran på snø (som tross alt har bedre hjul en Graco), og må si det var skikkelig slitsomt, og neste umulig å dytte rundt. Det ikke uten grunn at du ikke ser noen slike vogner i Norge om vinteren. Bugaboo har vært flott på snø når jeg har prøvd. Det er jo andre alternativ også. Så akkurat en vogn her som het "Bumbleride" tror jeg, som hadde større hjul, og virket mer solid enn Graco, og min bror har en Mountain Buggy, som man kan få en kurv til, og som har et forhjul man kan låse og bruke som jogger litt lettere en Bugabooen. Litt billigere tilsammen tror jeg, og har fungert flott for dem. Tro alle Bugabooene har kurv til (Har en Frog selv, og den har det i alle fall). Også, om du starter med et "travel system" så må du kjøpe en annen vogn igjen ganske raskt, mens vi enda bruker Bugabooen etter 3 år. Det blir det jo også utlegg av. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7734453
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 11. januar 2007 Setter veldig pris paa alle disse innleggene--det er kjempefint aa faa litt forskjellige perspektiver. Som sagt har mannen min og jeg ganske god tid paa oss, men vi vil jo ha en loesning som vil fungere godt baade i Norge og her hvor vi bor--rett utenfor New York City. Og som en sa i et innlegg over; jeg tror nok at vi kommer til aa bruke vogna mye mer enn de fleste amerikanere. Vi bruker mye offentlig transport, og reiser mye med fly for aa besoeke slektinger baade i midtvesten og Norge, saa da er det viktig aa ha en vogn som er god aa reise med. Og det hadde vaert fint aa slippe aa kjoepe tre forskjellige vogner--vanlig trille, sportstrille og umbrella stroller. Det hadde vaert fint aa ha en som passet til alt. Et par spoersmaal til om Bugaboo: 1. Bugaboo Gecko koster til vanlig 675 dollar og jeg har funnet en online butikk som gir 10% rabatt--pluss at man slipper porto og ogsaa sales tax (tror jeg.) Altsaa vil den havne paa rundt 600 dollar. Det er jo i dyreste laget for det vi vil betale, men er det mer utstyr vi absolutt vil trenge? Sannsynligvis kjoeper vi da ogsaa adapterne til bilsete, men er det noe annet? Er det noen store fordeler ved aa kjoepe Frog og Cameleon fremfor Gecko? 2. Er Geckoen liten nok til at man kan ta den med paa flyplass og slippe paraplytrille? Kan man ta den med til "gate?" 3. Gaar det an aa jogge med den, eller blir dette tungvindt? Jeg saa at man feks kan ta av de smaa hjulene og bare bruke de store paa stranda. Er dette ogsaa noe som vil fungere hvis man er paa joggetur? 4. Er madrassen i bassinetten god nok til at man kan bruke den som seng i en maaned eller to, foer barnet blir stort nok til vanlig sprinkelseng? 5. En fordel ved "travel systemene" er jo de flotte koppholderne, osv. Har dere opplevd dette som noe problem med Bugaboo? Saa forresten litt paa de andre vognene du over nevnte--og de ser jo fine ut. Er det noe problem med at de kan tippe siden de er paa tre hjul? Og hvordan fungerer disse trehjulingene med en nyfoedt? Er det slik at man bruker bilsete der ogsaa? Falt liksom for Bugaboo...men saa er den jo dyr, da...hmmmm.... Takk for alle svar. Dette var sannelig riktig side aa komme med spoersmaal paa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736656
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #11 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei - skjønner ikke hvorfor du sier at man må 'ganske raskt' kjøpe ny vogn hvis man har Graco Travel System? Brukte min til jenta var ca. 3 1/2 og ikke ville sitte i vogn lenger. Ikke noe problem der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736691
Cerebro Skrevet 11. januar 2007 #12 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei igjen NewYorkMom, som du ser er det jo veldig individuellt hva folk ønsker. Jeg synes Graco er grusomme vogner, og hjulene kan ikke være særlig gode til snø og alt annet føre som ikke er asfalt. Jeg er mye ute, og foretrekker solide hjul. Gikk nok igjennom litt jobb med å overbevise forloveden min, jeg også. Han hadde knapt hørt om en så dyr vogn, men etter å ha hørt argument ang. rygg og ikke minst vekt og hjul var det greit. I tillegg har Bugaboo`en en veldig god madrass. Også liker jeg litt kul design og synes vognen er veldig stilig:-) Men skjønner jo at det ikke akkurat er det beste argumentet. Om du vil ut å jogge, kan den "slås sammen" slik at man benytter bare to hjul, dette er suverent om man skal dra den i for eksempel sanden på en strand. Har ikke prøvd selv, men vil tro det vil gå ganske greit å skyve den foran seg om man løper. Tror ikke jeg ville brukt bassinetten som vogge, men den er helt klart god for babyen å sove i. Jeg fikk litt pes fra vår amerikanske familie og andre venner her som syntes det var litt vel "Hollywood" å kjøpe en slik vogn, men jeg synes helt klart det var verdt kjøpet. Tror jeg hadde endt opp med den vognen om jeg kjøpte hjemme i Oslo også. Lykke til med valgene dine, og ikke minst babyen i magen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736748
Kaktus 14.06. - 11 dager Skrevet 11. januar 2007 #13 Del Skrevet 11. januar 2007 Må innrømme at jeg er en av dem som ikke synes at nyfødte skal sitte i bilsete (selv om det ikke er 90 grader). Selvsagt vokser de opp i USA også og i alle andre land selv om de ikke gjør som i Norge, men jeg har tro på at ryggen til de minste har best av å ligge flatt. Tenk om du selv skulle sitte å sove hele tiden? Det er godt for kroppen å strekke seg ut. Det finnes forøvrig mange billigere vogner enn bugaboo. F.eks. One Tree Hill Urban Jungle (med dypvogndel). Den koster ca 370 $ på tilbud nå (+ dypvogndel). Veldig lett og pen å se på. Etter et halvt år i USA skjønner jeg at ikke alle byer inviterer til så mange trilleturer som er typisk for mange med babyer i Norge, men en dag på mall kan jo også ta sin tid? Jeg stemmer for dypvogn fra nyfødt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736794
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #14 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei, du har sikkert nok svar her, men etter igjen å ha tittet på Graco sine produkter, og ristet på hodet over at de må være så utrolig lite vakre (hvis du vil ha noe rimeligere enn en Bugaboo så er Combi mye mindre stygt), så la jeg merke til en ting til: Bilsetet som de averterte sammen med vognen i deres "travel system", er "Safe Seat". Hvis du har fulgt med i nyhetene, så har Consumer Report akkurat publisert en ganske urovekkende test av bilseter for babyer i USA, med de samme kriteriene som man bruker for biler i "kræsj", og ikke de svakere (hvorfor kan man spørre seg, har de svakere kriterier for å teste barneseter!!??) som man vanligvis bruker. De fant at de aller fleste setene på markedet gjorde det veldig dårlig. Unntaket var Graco "Snug ride" (ikke "Safe Seat"!!), + et til som jeg ikke husker navnet på. Les rapporten, og uansett hva du gjør, så sørg for å få det bilsetet. Problemer med andre merker og modeller inkluderte ting som at bilsetet for gjennom vinduet f. eks, og at dummiene de brukte som babyer indikerte veldig alvorlige skader! De gjennomførte testen ved 35 mph, istedet for 30 mph som er krevet nå, og hadde en side kollisjon ved 30 mph, som nå ikke er krevet for barneseter (men er for voksne bilbelter). Med andre ord ikke akkurat ekstreme hastigheter, og man skulle tro at setene var konstruert til å tåle mer enn minimums kravene, men det er altså de fleste ikke. Vi kommer til å kjøpe et Graco SnugRide sete til vår nye pode, selv om det virker som om de anstrenger seg for å gjøre dem så lite attraktive som mulig. Men - ingen Graco vogn! Som en sa ovenfor - lykke til, ikke minst med ny baby! Og pris deg lykkelig over at du bor i en by du kan trille i. Jeg ville flyttet tilbake til Norge, og insistert at min mann kom med, om jeg bodde som de fleste i landet her gjør og var totalt bil-avhengig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736841
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg vet sannelig ikke om aa sitte i bilsete er skadelig eller ikke--det gaar jo, som sagt, bra med unger i USA som sitter slik. Og egentlig ser det jo ut som om de har det godt og trygt--inne i magen ligger de jo ikke flatt, men heller litt boeyd slik som bilsetene inviterer til. Hva som er best vet ikke jeg--MEN jeg har lest at en fare ved aa bruke bilsetene for mye er at barnet noen ganger ikke faar nok kroppskontakt naar bilsetet blir til en "multipurpose" seng/gyngestol/baeresete/bilsete. Og som en over sa har det jo vaert stilt spoersmaal ved dem her i USA og. Neimen om jeg vet... Og selv om jeg proever aa ikke ta meg naer av hva andre mener, tror jeg at dersom vi dukker opp i Norge med en "travel system" vil det bli slitsomt med kommentarer fra nordmenn som mener at ungen boer ligge flatt. Ser for eksempel for meg at jeg kommer paa helsekontroll og helsesoester kjefter fordi ungen sitter i bilsete og ikke dypvogn... Aa ligge flatt paa ryggen vet vi vel at ikke er farlig (med mindre noe annet blir bevist, da) saa "kurv/bassinet" i en av disse vognene er vel en sikker loesning tror jeg. Maa innroemme at jeg selv egentlig synes det vil vaere veldig koselig aa gaa med dypvogn ogsaa--det blir saann typisk "babyvogn" liksom. Saa det hadde vaert fint med en vogn som har bassinet. Sitter her og ser paa baade Urban Jungle og Mountain Buggy. Den Mountain Buggyen synes jeg i grunnen var veldig fin. Kanskje det kunne vaere et alternativ til Bugaboo...hmmm. Viste baade den og Bugaboo Gecko til mannen min, og han var egentlig ogsaa positiv...men vil gjerne se dem i levende live foer vi tar en avgjoerelse. Og det er nok lurt... En ting til lurer jeg paa: hvilke butikker i USA selger Urban Jungle? Takk for all hjelp. Morsomt at flere er i samme situasjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736847
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #16 Del Skrevet 11. januar 2007 Oj--det stemmer, ja. Vi la merke til den sendinga om bilseter paa nyhetene, men hadde ikke satt oss inn i hvilke seter det gjaldt. SnugRide blir det nok da... Jeg husker heller ikke hvilket annet sete det var, men det staar nok i rapporten. Faar ta en titt paa den... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7736855
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #17 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei Jeg bor i USA og har valgt å ha både Graco Travel System og en Emmaljunga. Graco'en bruker jeg når jeg skal på handletur på mall'en, mens jeg bruker Emmaljunga når jeg skal ut og gå tur. Min mann syntes det var helt urimelig at jeg måtte ha en så dyr vogn, han var også vant til de billigere løsningene man finner her i USA. Han har imidlertid forandret mening, og synes det var det beste innkjøpet vi har gjort til datteren vår. Han liker veldig godt å ta henne med på lange turer i vognen. Den er jo langt mer solid og beskytter barnet mye bedre om vinteren enn en Graco vil gjøre. Det kan være lurt å tenke på hva slags vær det vanligvis er der du skal flytte til i Norge. Jeg tror faktisk at grunnen til at så mange i Norge har solide, gjerne litt dyre vogner er at de fungerer mye bedre i vintervær. Gracoen vi har synes jeg ikke en gang fungerer til å trille på gress om sommeren, det blir i så fall en veldig humpete tur for babyen. En annen ting å ta hensyn til er selvfølgelig om du selv liker å være mye ute, eller om du mest trenger en "handlevogn". I tilfelle det siste er kanskje en Graco tilstrekkelig, men hvis du kommer til å bruke den mer enn som så kan det nok være lurt å investere i noe mer solid. Lykke til med vognvalget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7741823
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #18 Del Skrevet 11. januar 2007 Se også på Valcobaby.com. Disse har store fine hjul som er fine på tur og på alt slags føre. Man kan gjøre om fra bassinett til vanlig trillevogn når babyen blir større. Alt i ett! veldig bra pris! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7747505
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #19 Del Skrevet 14. januar 2007 Liker heller ikke disse "bilstol-vognene" som alle bruker her i USA. (Joda, på en liten handletur eller for å hente søsken på skolen, men ikke hvis man går lange turer eller har baby som pleier å sove i vogn). Selv endte jeg opp med å kjøpe en brukt Simo bagvogn til 400 kr da vi var på juleferie i Norge. Syns det vat et kupp:-) Lykke til med vognvalget... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7778998
hit og dit Skrevet 15. januar 2007 #20 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei Eg har ingen erfaring med vogner sjøl vel og merke, men då me kjøpte bilsete til ei venninne sin unge så fulgte det emd ein advarsel om max sittetid etc. For tida bur eg i ungarn og ser mange av desse vognene i bruk her og, tante mi bur i italia og der var det kun slike vogner å få tak i. Ho har ei slik vogn til guten sin, og den fungerer bra nok, men då ho var i norge på ferie og lånte naboen si bagvogn så trivdes ungen mykje betre. Han låg i vogna og kvilte på dagen og storkoste seg og oppi den då han var våken. Det var tydelig at han trivdes best i ei slik bagvogn. Det kan hende at dette er individuelt fra unge til unge, men på grunn av han så har vi valgt å kjøpe bagvogn hjemme, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7799841
Gulla og Tulla Skrevet 18. januar 2007 #21 Del Skrevet 18. januar 2007 Vi hadde en Eddie Bauer Travel System med foerstemann for 5 aar siden, tror den kostet rundt $350. Var ikke sann kjempefornoyd og likte ikke at babyen skal "sitte" hele tiden. Vi ga den bort for en tid tilbake da vi ikke planla flere barn, men naa kommer det visst en til likevel :-) Jeg kommer ikke til a kjoepe travel system igjen - synes det var tyngre a lofte det bilsete inn og ut av bilen enn a ta ut babyen. Dessuten vil jeg heller ta henne ut og legge henne flat i vogna. Tenker litt pa bugaboo jeg ogsa, men synes prisen er litt droy. Holder et oye med de pa Ebay! Ellers synes jeg Bumbleride virker fin. Har tenkt a kjope Britax barnesete denne gangen - en venninne av meg hadde det for hennes lille og den var helt super! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-7845260
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #22 Del Skrevet 17. mars 2007 Maatte bare hente opp denne traaden igjen, og fortelle at naa staar barnevogna i stua! Det ble.... (drum roll)... en Mountain Buggy Urban Single (eller OTH Urban Jungle, som den heter paa fint norsk.) Vi fant en nettbutikk som fremdeles hadde noen 2005 modeller paa salg til 279 dollar, og det er jo kjempebra pris i forhold til f.eks 2007 modellen. Bag kjoepte vi ogsaa--var ganske dyr--rundt 180 dollar, men den kan vi jo kanskje selge i Norge foer vi drar tilbake til USA. Trenger jo ikke den i mer enn 6 maaneder eller saann, og i Norge koster samme bagen nesten 3000 kroner visstnok. Altsaa kan vi kanskje spare inn den kostnaden ved aa selge bagen der. Uansett tror vi dette var en god investering...vogna kan brukes baade til daglig bruk og som joggevogn, er ganske liten og lett aa reise med--samtidig er den god og solid. Takk for alle gode tips og raad. Tror vi fant den beste loesningen for akkurat vaar situasjon. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-8661852
Smoopster Skrevet 26. mars 2007 #23 Del Skrevet 26. mars 2007 Gratulerer med ny vogn!!! Tror du gjorde et klokt valg. Selv hadde jeg en typisk norsk bagvogn til minste jenta i USA, og en Teutonia trille. Jeg fikk utrolig mye kommentarer på hvor fin bagvogna var og hvor utrolig fint det måtte være for babyen med så god plass. Selv tror jeg nordmenn overdriver litt når de ikke kan ha en baby sittende i et bilsete mere enn 20 min av gangen og jeg tror ikke at Graco travelsystem vogner er skadelig for barna. MEN hovedforskjellen mellom Norge og USA sånn jeg ser det er at i Norge går de fleste 1-2 timers turer med barna sine hver dag og i tilegg sover barna i disse vognene. Da egner ikke Graco vognen seg, hverken på grunn av barnets komfort eller fordi den er mye tyngre og trille grunnet små plastikk hjul. I USA bruker de fleste vognen på en helt annen måte, mye inn og ut av bil og kortere turer, da tror jeg Graco vognen er perfekt. Og i løpet av mine 10 år i USA har jeg aldri sett et barn parkert utenfor et hus sovende i vogna si sånn som i Norge. Derfor mener jeg at hvordan man skal bruke vogna må være den avgjørende faktoren i hvilken type vogn man kjøper. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-8765857
Athravil Skrevet 1. mai 2007 #24 Del Skrevet 1. mai 2007 Hvordan vil bugaboo fungere i Norge? Er den tett nok til å holde kulden ute? Er det plass til voksipose/skinnpose i bagen på vinterstid? Venter Desemberbaby, så det er behov for dette i mange måneder fremover. Bor i Oslo, så kunne tenkt meg en praktisk by vogn, men liker også å ta meg en tur i skogen. Med plassmangel i leilighet er ikke flere vogner samtidig så veldig praktisk. Likte at man kunne bytt ut hjulene fremme etter hva man skal bruke vogna til. Siden vi heller ikke har egen bil pr i dag og dermed bruker mye kollektivtransport er det kjekt med en "liten" vogn som er lett å manøvrere. Eventuelt er det noen av de andre modellene som er nevnt her som har ca de samme kvalitetene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-9155123
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #25 Del Skrevet 7. juni 2007 Dytter opp denne til hun som lurte paa barnevogner i USA. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7718722-barnevogner-i-usa-saakalte-travel-systems/#findComment-9526219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå