Gå til innhold

April: Er så fortvilet..kan virkelig apoteke gjøre dette...?

Anbefalte innlegg

Idag var jeg hos fastlegen med lillegutt.

Han har hatt feber siden lørdagen,men er kun om kvelden7natten den kommer, og han hoster skikkelig masse så han får nesten ikke sove.

Så jeg tok han med til fastlegen,slik at vi kunne få noe til hosten.

For å gjøre en lang hostorie kort, pluss dere kan lese litt selv, så ble jeg nekte det legen hadde skrevet ut til lillegutt på apoteke, han skrev ut tuxidrin 1-5år, 2,5ml 1-3 gr daglig, til lillegutt, men apoteke mente at jeg ikke kunne få dette siden det var morfin i det,og kunne ikke gi barn morfin preperater.

Akkurat der og da ble jeg paff,tenkte mitt om legen,for han mumlet også noe da han skrev det ut,ett eller annet,ja,men han er ikke 2år enda,da kan han ikke få det..vet ikke hva det var snakk om,men fikk dette.

Men det jeg kom ut fra apoteke med var tuxi,vanlig reseptfri tuxi,som ikke barn under 5år skal ha uten samråd med legen,for de mente at legen må ha skrevet feil,og hun spurte "legen" på apoteke om dette,de ringte ikke fastlegen min og spurte selv,for hun måtte "vente litt" til denne "legen på apoteke" ble ferdig.

Hadde det vært vanlig tuxi jeg skulle ha,så hadde vel neppe legen skrevet resept på det,når det ikke er resept belagt,og enda sa jeg til fastlegen at jeg kunne jo ikke kjøpe vanlig tuxi hostesaft siden jeg hade hørt at det var kun til barn over 5år.

Men kan apoteke bare overstyre legen sin annbefaling,uten å ringe å spørre dem først,altså at dem ringer til den legen som har skrevet det ut,ikke bare en farmasøyt eller en lege som jobber der.

Her er litt mere av historien for dere som vile lese,og slik jeg har oppfattet det,så er det EFEDRIN og ikke MORFIN som er i tuxidrin, og efedring har lillegutt fått før,men da het det bare efedrin også,og det funka mot hosten husker jeg.

Dette er ikke første gangen de gjør slik,har skjedd en del ganger at han ikke har fått den og den medisn,for "det fins ikke lengere" eller den er så dyr,eller denne er bedre,eller hva det skulle være,en gang måtte jeg be dem om å ringe til fastlegen for å få bekreftet at han virkelig skulle ha noe pencilin mot ørebetennelse,noe han hadde fått ett par uker før,men på et annet apotek,smaker banan,derfor han fikk akkurat den,men da kom hun med at det fantes ikke,og det var ingenting som het det,og det var bare tull fra meg at han hadde fått det før,men hun så veldig beklagelig ut da hun hadde snakket med fastlegen vår og han kunne bekrefte at han hadde fått det og skulle ha det nå også,men ikke f.. at hun ba om unnskylding.

åå..litt små irritert i dag ja.

her er linken for dere som vil se,er innlegg fra tidligere lagt ut på skravlesiden.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/7712480

Fortsetter under...

Hei Susan. er baer innomen snartur og bare MÅTTE svare på innlegget ditt. Rart at apoteket endret til Tuxi, men det er nok gjort i beste mening selvom jeg mener de burde selvsagt kontaktet legen din. Da jeg leste innlegget ditt stusset jeg med en gang; Jeg er nemlig temmelig sikker på at Tuxidrin ikke eksiterer lenger....Mener det er borte fra markedet, og at alternativet da blir Efedrin. Ring legen eller apoteket i morgen og spør. Må hoppe i loppekassa nå. Skriv om hvordan det går...... :-)

Hei=)

Takk for svar.

Ja,kan godt hende at det ikke eksisterer lengere,men det sa hun ingenting om,bare det at de ikke ga ut morfin preperater til små barn.

Så jeg mener at hun satte på en måte spørsmål ved legen sin vurdering,hun skulle jo omså ha sagt at det ikke fins dette lengere,og heller sagt at jeg måtte si ifra til legen,men neida,gikk ut derifra med vanlig tuxi jeg,som man får kjøpt reseptfritt.

Skal snakke med legen i morgen ja,og høre hva han sier.

Er det ikke folkodin som er i tuxi da? Jeg leser i legemiddelhandboka.no her. Det er et opiat, men er "lov" over 1 år. Og reseptfritt. Sies at det virker sterkt hostestillende, men altså ikke så åpnende som efedrin, da. Det er også mulig at legen din skrev resepten nøye siden det ikke står dosering for barn under 5?

har ikke snøring hva som er i hva,men vet legen skrev ut tuxidrin,men jeg gikk derifra med vanlig tuxi..så skal hvertfall ringe å høre i morgen om han hadde skrevetfeil slik de på apoteke mener eller om vi egentlig skulle hatt tuxidrin..

blir så forvirret..er vel legen som vet best hva som funker til lillegutt,og ikke de på apoteke,de vet jo ikke hvilken medisiner han går på fra før og slikt,og er jo ikke alt som kan kombineres med alt.

Annonse

nei,fikk ikke opp noe på felleskatalogen.no jeg heller..men roligere natt har det nok ikke vært nei..

han har 3 smokker på rommet,men kaster dem vegg i mellom,og jeg finner dem ikke og han blir sint og begynner å hoste,så er det på med lyset for å finne smokken,da er han sååå våken og kosen..skal gå til annskaffelse av selvlysende smokker ja!!! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...