Gå til innhold

Angd. å føde i vann/basseng..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vannfødsel anbefales på det sterkeste fra meg hvert fall...!!!

Gruet meg veldig til fødselen og skulle dopes ned i alle retninger.

Kom på sykehuet og fant ut at vi skulle prøve badekar istedet for epidural. Jeg måtte gå hele tiden og ville ikke ha klart å ligge stille på en seng til epiduralen var satt. Hoppet opp i badekaret og lå der under siste del av åpningsriene. Det varme vannet gjorde at musklene hadde økt blodsirkulasjon og mer oksygen (puste riktig og slappe av! ) som tok smertene.. Da pressriene startet og vannet gikk, kom veslefrøkena ut på 5. ria. Ingen revner eller noe (huden var jo rimelig tøyelig etter tre timer i vann). Alt gikk veldig stille og fredelig for seg hele veien og de sjekket pulsen hennes etter hver ri.

Lite tips til deg er å ha rikelig med sportsdrikke for du svetter en god del underveis. OG en annen ting er HUSK DRUESUKKER til pressriene. Da får du litt ekstra energi helt på tampen, når du tror du ikke orker mer. En annen ting er å ha pute eller håndkle under hodet..

LYKKE TIL!!

Må bare spørre. Var det fødebadekar eller satt du bare i et vanlig badekar før siste del av fødselen?

Jeg skal på avdeling A på Ullevål, der har de badekar, men ikke fødebadekar. Elsker å bade og har stor tro på at varmt vann er smertelindrende i forbindelse med fødsel.

Jeg fødte på Gjøvik og der har de fødebadekar. Det er "trekantet", god plass og ganske dypt. Det er visst ikke helt vanlig at førstegangsfødene får vannfødsel, men de tok sjansen og det er jeg glad for. Gikk rundt i gangen (med høye kneløft og sving på hoftene) fra 3 cm åpning til ca 6-7 cm (tok to timer) før jeg satte meg i badekaret. Det virket som om riene stoppet litt opp da jeg kom meg oppi badekaret, men det kan hende det hadde noe med smertelindringen og at de ikek virket fult så

intense.

Hadde planer om vannfødsel da nr to kom også, meeen det viste seg jammen meg at hun lå med beina gooooodt plantet ned i bekkenet.

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...