Gjest Skrevet 9. januar 2007 #1 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg vurderer å kjøpe en brystpumpe, og lurer litt på hvilken type jeg skal velge. Brukte Avent sin til mitt første barn, den fungerte forsåvidt greit, men tidkrevende er det jo. Har hørt at det finnes elektriske og doble brystpumper. Noen som har erfaringer med disse? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/
baffy Skrevet 9. januar 2007 #2 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har brukt Avent pumpen med alle mine 3 barn og har vært godt fornøyd med den. Men er enig i at det er ganske tidkrevende å pumpe for hånd... Prøvde en elektriksk fra Helsestasjonen en gang og den funket hvertfall ikke for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7710059
Anita65 Skrevet 9. januar 2007 #3 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har vært nødt til å pumpe meg på det ene brystet med alle mine tre barn. Det har jeg gjort fordi brystvortene er så store, og på det ene brystet er vorta delt, dermed umulig for en liten babymunn å gape over.... Men melk har jeg mer enn nok av, og det har fungert helt fint å pumpe det ene brystet de første 6 mnd, morgen og kveld. Det andre brystet har fungert bra. Jeg har alltid fått tilbud fra sykehuset og helsestasjon om å låne ei stor elektrisk pumpe den første mnd, od med de to første takket jeg ja. Men jeg syntes at det fungerte så fint med min egen elektriske pumpe, at med 3.barnet gikk jeg rett på den. Og det skal jeg gjøre nå også. Har en Medela elektr. pumpe, kjempefornøyd med den ! Prøvde den i dag (!), bare for å sjekke at den fungerer, det er jo 6 1/2 år sia den ble brukt sist. Og den var helt ok. Jeg kunne aldri hatt ei manuell pumpe, må ha den elektriske. Så hvis det går an å få kjøpt Medela nå, er det et godt råd fra meg ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7715033
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #4 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg tror nok jeg kommer til å gå for en Medela pumpe, har hørt fra flere hold at den skal være bra ( - men dyr..) Greit med effektiv pumping slik at jeg kan få meg en fristund iblant :-). Med den manuelle pumpen var det minimalt jeg orket å pumpe for å ha på lager... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7716325
Anita65 Skrevet 9. januar 2007 #5 Del Skrevet 9. januar 2007 Skjønner godt at du synes det er tungvint med en slik håndpumpe. Det er mye enklere med en elektrisk ja. Da kan du f.eks benytte tida mens du pumper til å lese avis / blad e. l. - det gjorde jeg. Så går tida fortere også...Det må være greit å pumpe ut mye melk i gangen for din del også, siden du venter tvillilnger. Får metta dem fortere, uten at de sovner fra puppen og skal henge der hele tida. Har et søskenbarn som fikk tvillilger i mai - 06, og ho måtte gi seg fort med amming, for babyene krevde ho hele tida. Følte ho satt fram med puppen hele tida, og slet seg nesten ut. Så hvis det fungerer, kan det jo være lurt å pumpe ofte og mye i starten, få i gang produksjonen skikkelig, for da holder det med f.eks pumping morgen og kveld. I mellom blir det jo produsert melk, nok til amming - min erfaring. Hvordan står det til ellers da ? Jeg lengter etter å bli ferdig med sv.skapet...Driver og vasker opp noe klær, sengetøy, tepper etc.Har noen meget ivrige hjelpere her også. Storesøstrene gleder seg enormt, og det er så moro. Så gjennom jenteklærne i helga, og det var lite vi kunne bruke....Nesten litt vemodig. Men sånn er det ;kan ikke kle en gutt i jenteklær. Det fins jo fine gutteklær også, selv om man må lete lenger.Har kjøpt tre sett til Lillegutt i str 56, men har nok av bodyer, sokker. Ellers kjøpt utenpåklær, noen luer, smekker, håndduker,pledd. Regner med å få en del da...Og folk kjøper som regel i str 62, greit det, for det har vi lite av..Hvordan gjør du det med klær, Marit - kjøper du dobbelt opp av alt ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7719663
trollet66 Skrevet 10. januar 2007 #6 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg har brukt Avent håndpumpe når jeg var på farta, og ellers elektrisk lånepumpe hjemme. Har pumpet MYE. begge mine barn fikk morsmelk til de var året, og i tillegg leverte jeg 100liter + 122liter til sykehuset!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7721530
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #7 Del Skrevet 10. januar 2007 Trollet: Det er imponerende!! Jeg også ammet i ett år, men hadde overhodet ikke noe til overs for leveranser! Anita:Ja, det er tungt på slutten. Men samtidig håper jeg at de holder seg inne noen uker til. Synes faktisk at magen er mindre enn den var sist, så jeg er litt bekymret for at de skal være så små, men de sier på UL at det ser fint ut, så da får jeg tro på det. Selv om magen ikke er så gedigen, så er det MYE mer slitsomt enn sist, så det er ikke stort jeg orker om dagen. Hviler/sover mye. Er glad jeg har det meste i hus. Med førstemann kjøpte jeg minimalt på forhånd; vogn, madrass, sengetøy, lammeskinn: resten lånte vi. Brukte forøvrig vuggen som jeg selv hadde da jeg var liten. Nå er det meste kjøpt inn nytt, og attpåtil dobbelt opp. Vi hadde faktisk to like grindsenger, ettersom vi har hatt en på hytten også, så det har jeg sluppet å kjøpe (men så må jeg jo ha nye senger på hytten etterhvert da...) Av klær har jeg prioritert å kjøpe ullplagg: bodyer, sparkebukser, bukser, luer, sokker. Ettersom førstemann ble født om sommeren har jeg ingenting av dette i små størrelser. Har ellers lånt endel fine velour sparkebukser, så jeg har kun kjøpt to sett nye sparkebukser. Er usikker på hvilken størrelse jeg trenger, så jeg har noe både i 50 og 56, så får jeg heller sende noen ut på shopping om jeg har bommet her.... Mulig at jeg trenger mer i str 50, men det får tiden vise. Har du sett ullbodyene fra Petit Bateau? Veldig søte, deilig kvalitet, og ikke minst: veldig praktisk åpning og lukking på dem (du slipper å ta dem over hodet på babyen). Jeg måtte bare ha noen av dem, selv om de kun fantes i farge gråblå. Kanskje litt guttete for to tvillingjenter (men bryr meg ikke så mye om det:-), men de må jo være perfekt for din lille gutt? Jeg gleder meg i alle fall til å ta dem i bruk. Er du i form til å få med deg noe av salget da? Irriterer meg litt over at jeg ikke er i form til å få meg noen godbiter på salg, men det får så være. Det kommer vel flere anledninger.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7722630
Anita65 Skrevet 10. januar 2007 #8 Del Skrevet 10. januar 2007 Jo, det er godt man får gå ut tida, babyene har best av det..Jeg skal vel ikke klage, jeg som "bare" har en i magen. Men merker at det er mer slitsomt å gå gravid nå enn før. Har litt å si at man har tre fra før som skal følges opp. Prøver å ta det med ro på formiddagen, tar meg den frihet å tenke litt på meg selv da..I dag sitter jeg og strikker på babyteppet, ser litt på tv.Men jeg vet at støvsugern står å hyler etter å få komme ut av bua, og så er det klær i maskina osv.osv. Vet du, jeg har aldri hatt ullbody til barna, bare i bomull. Har tenkt på å kjøpe. Hørtes veldig kjekke ut de du har kjøpt. Men hvor får du kjøpt de ? Fint å slippe å dra bodyen over hodet. Har ikke kjøpt klær på salget. Kjøpte litt i november, dvs jentene kjøpte, fant litt hver.Kom på at vi har jo kjøpt noen nattdrakter også. Er egentlig i ganske bra form, bedre enn før jul. Er ikke så mye kvalm lenger. Faktisk lagt på meg 1 kg etter jul, så nå er det kommet 4 kg i alt. Ikke mye, sammenligna med før. Syns det er greit, for jeg hadde noen kg ekstra fra før. Håpet er nå at de forsvinner fort etter fødselen, ettersom det ser ut til at jeg ikke får noen eksra kg å slite med. Plages med ikke noe jernlager, 4, og blodprosent på 9,1. Hadde gått ned sist, enda jeg tar jern. Måtte gå ned på dagsdosen, for jeg gikk med konstant vondt i magen. Jernet er så hardt til magen.Men må holde det i sjakk. Gleder ho seg dattera di da ?Det blir spennende for ho å bli storesøster også. Vi har ikke seng til babyen på hytta, men han får ligge i bagen til å begynne med. Har ei reiseseng vi kan bruke da.Ellers har jeg alt på hytta, til og med vogn (gammelvogna ). Greit å slippe å dra fram og tilbake med vogna hver helg, det tar jo 2 timer hver vei, og vi har fullpakka bil hver gang. Hvordan er det når du venter tvillinger ? Legger de seg med hodet ned før fødselen, eller ordner det seg selv under fødselen ? Jeg er ganske så sikker på at gutten har lagt seg med hodet ned nå. Det kjennes slik ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7723064
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #9 Del Skrevet 10. januar 2007 Fint å høre at formen din er bedre :-) Det må være spennende for jentene dine å få en liten lillebror, de er jo såpass store at de kan hjelpe til masse. Jenten min er også opptatt av babyene, hun vil gjerne kose med magen, og spør stadig om når de kommer. Hun fant seg lenge i at de måtte vokse og bli større før de kunne komme, men nå synes hun visst at de har vokst nok.... Tvillingene har snudd mye på seg i magen, så det er ikke godt å si hvordan de ligger akkurat nå, men tror at begge ligger med hodet ned for øyeblikket. Håper i så fall at de fortsetter med det, det må jo bli litt trangt å snu seg etterhvert.. Petit Bateau fås i barnebutikker som selger merkeklær. En body koster 179,-, ikke helt billig, men ull er jo generelt dyrere enn bomull. Disse er en blanding, 60% ull, 40% bomull. Praktisk å ha vogn og diverse annet utstyr på hytten, ser for meg at bilen blir rimelig full, ja. Tenkte også på å skaffe en brukt tvillingvogn til å ha stående, men avventer litt, vi reiser nok ikke avgårde med det første allikevel. Har dere gjort noen tanker vedr ny bil (så du spurte etter tips tidligere), ikke helt lett å finne passelig bil til så mange? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7723982
Anita65 Skrevet 10. januar 2007 #10 Del Skrevet 10. januar 2007 Ikke enkelt med bil nei. Vi driver og ser, mest samboeren - jeg må være med å godkjenne...Det er en del å velge i, men det virker som om seteplassene går på bekostning av bagasjeplassen. Må jo kunne ha med vogn, og bagasje på en ferietur f.eks. Kjøpte jo ei ny simo kombi og den er jo stor og krever en del plass. Og i og med at vi kjører 2 timer til hytta hver vei, må også setene bak være gode å sitte i.Det er vel Caravelle han ser litt på nå, men veldig åpent ennå. Jeg skal bruke vår Honda CRV i det daglige, den er jeg så fornøyd med, greit med 4-hjulstrekk også, bakkete opp fra gården her. Vi skal ikke ha ny bil, max 100 000. Hva slags bil har dere da ? Krever jo ekstra plass med tvillingvogn.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7724123
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #11 Del Skrevet 10. januar 2007 Vi har Volvo V70, har testet at det går med 3 barneseter i baksetet, og det går såvidt... Det blir litt knotete å feste eldstemann, siden hun må sitte i midten, men det går. (Hadde vi visst at vi ventet tvillinger, hadde vi kjøpt et smalere sete til henne, hun fikk nemlig nytt sete tidlig i høst) Har kjøpt seter med base til tvillingene, Acta Graco. Regner med at det helst blir i helgen vi må ut å kjøre alle mann, siden vi har barnehageplass 100 meter unna (DET er deilig!!) Det er egentlig greit med bagasjeplass i bilen, tenkte å kjøpe en takboks etterhvert også. Vi snuste litt på større biler vi også, men kom fram til at vi får klare oss med den vi har inntil videre. Jeg liker godt Honda CRV, kunne gjerne tenkt meg en sånn:-). Vår bil nr 2 er egentlig moden for pensjonisttilværelse, så vi må etterhvert se oss om etter ny (eller brukt). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7709268-brystpumpe-hvilken-type/#findComment-7724658
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå