Gå til innhold

Har alle hatt samtale med sykehuset i ettertid om fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke det. Når hadde dere det i så fall? Er det for seint å ringe å spørre om å få det nå 2 mnd etter? Synes det hadde vært greit å gå gjennom ting som skjedde. Dere som har hatt samtale, snakket dere bare om fødselen, eller også om ting som skjedde på barselavdelingen? Har mest behov for å snakke om ting som skjedde med min nyfødte etter fødselen. Var denne samtalen nyttig? Fikk dere med journalen deres hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det dagen etter eller noe sånt. I hvert fall mens jeg fortsatt var på sykehuset. Var egentlig ikke så nyttig, for jeg følte ikke noe behov for å snakke om det. Fikk ikke med journalen hjem.

Skrevet

Kan ikke huske at jeg har hatt en sånn samtale jeg! Husker at en sykepleier var innom med journalen min, der vi gikk igjennom det som stod der osv, men ikke noe annet nei. Fikk ikke med meg journalen min hjem nei, bare diverse skriv om lillgutt.

Skrevet

Jeg hadde ikke det, men nå var det fødeboom på Ullevål når jeg fødte, så ble sendt hjem (kastet ut) etter 1,5 dag fordi andre tengte plassen min. Det var j'''vla tøft som førstgangsfødende! Skikkelig dårlig opplevelse. Ikke hørt noe fra sykehuset etter det.

Skrevet

Jeg hadde samtale med jordmor før jeg dro hjem. Vi gikk igjennom fødselen, og det som jordmor hadde skrevet underveis i fødselen. Dette arket fikk jeg med meg hjem. Der hadde hun skrevet hvor langt jeg hadde kommet for hver gang hun sjekket, hvordan riene var osv. Jeg synes det var veldig nyttig med en slik samtale. Kjente det var godt å "gjenoppleve" fødselen. Selv om det ikke var samme jordmor. Samtalen hadde vi på den fødestua hvor gutten ble født.

Skrevet

De spurte om jeg ville prate om det. Hadde en ganske tøff fødsel som endte i hastesnitt + at jeg ble skikkelig syk etterpå. Du kan be om å få journalen din og be om å få en samtale. Ellers har de vel ikke ansvaret for deg og babyen din i mer enn 2-3 uker etter fødselen, men de tar deg sikkert i mot hvis du vil prate om oppholdet : )

Skrevet

Hadde en utreise samtale med jordmor før jeg reiste hjem fra sykehuset. Der gikk vi igjennom journalen og pratet litt om fødselen og hvordan jeg hadde det. Tok en titt på stingene for å skjekke at alt var i orden. Fikk ikke med meg journalen hjem, men sendte de en mail om at jeg ønsket journalen. Fikk den i posten etter noen dager. Kostet 70 kroner. Er jo litt greit å ha da syns jeg =0)

Skrevet

Jeg hadde det 2 eller var det 3 dager etter fødselen! Jordmoren kom inn på rommet mitt og vi satt og pratet og så på papirene...

Skrevet

Jeg hadde ikke det, men var ikke klar over at det var vanlig? Fillern, jeg tror jeg ville fortalt dem at jeg i ettertid synes det var dårlig av dem å sende meg hjem igjen med rier. Der og da stolte jeg på at de visste best.

Skrevet

Jeg hadde ikke noe samtale med jordmor etter fødselen, jeg ba om å få journalen og fikk den tilsendt i posten etter et par mnd.

Kunne egentlig tenkt meg en samtale. Jeg hadde en fin fødselsopplevelse, men det hadde vært godt å få snakket igjennom det som skjedde allikevel. Jeg fødte rett før vaktskiftet, og fikk ikke sett noe mer til jordmoren som tok i mot tulla, det hadde vært godt å få snakket med henne.

Jeg hadde ihvertfall veldig behov for å snakke om fødselen i etterkant, og det hjalp også veldig å skrive en fødselshistorie, fikk på en måte "oppleve" fødselen igjen.

Skrevet

jeg hadde hjemreisesamtale dagen før jeg reiste hjem, snakket om følelser og reaksjoner og sånt, og prevangsjon.... også sjekket de stingene..

men jeg hadde samtale med legen som var med under fødselen etter 6uker pga tøff fødsel, og baby som lå feil vei, og total reptur. så hun ville at jeg skulle komme inn så hun fikk forklart meg hva som skjedde, og vil ha oss inn igjen et halvår etter fødselen for å snakke med oss når vi har fått det på avstand.

Skrevet

Du skal ha samtale med den jordmora so mvarmed deg på fødselen, da før du reiser hjem fra føden.

JEg hadde det to dager etter eller noe tror jeg. Syntes det var nyttig ja.

Skrevet

De satte ei dame på vakt som aldri hadde vært der før og aldri hørt om fødselen min som holdt på å gå rett vest. Videre leste ikke denne dama journalen min før samtalen, så nei; den var ikke mye nyttig gitt! Jeg fortalte henne hva som hadde skjedd og det var vel stort sett det.

Skrevet

Snakket med jordmor like etterpå. Syntes det var kjempebra! Kunnne ha snakket om fødselen i timesvis etterpå, hehe!

Fikk med journalen hjem.

Synes du bør ringe å snakke med de hvis du føler for det, ikke for seint! Tror jeg hadde savnet det om jeg ikke hadde fått snakket med jordmor. Kanskje ikke direkte nyttig for meg, men jeg hadde en grei fødsel. Tror den kan være veldig nyttig hvis man hadde en hard fødsel og gruer seg til event en ny.

Skrevet

Jeg hadde ikke det denne gangen, fødselen gikk kjapt og greit så jeg har ikke hatt behov for det. Men min første fødsel var mye tøffere, så jeg hadde en samtale med jormor på sykehuset der jeg fødte da jeg ble gravid igjen. Vi gikk gjennom journalen og snakket også om oppholdet på barsel etterpå, som jeg heller ikke syntes var så kjekk. For meg var det kjempenyttig med en sånn samtale, særlig som forberedelse til neste fødsel, som som sagt gikk MYE bedre. Jeg ringte selv opp og fikk en time til samtale (Storken i Bergen), du kan også få en henvisning fra legen din. Fikk ikke med hjem journalen, men kunne ha fått det hvis jeg ville. Vil anbefale en sånn samtale på det sterkeste, spesielt hvis fødselen din og tiden etterpå var tøff!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...