Gå til innhold

Liggetid kun 6 eller 24 timer etter fødsel i Bergen....?

Anbefalte innlegg

Hei,

siste nytt fra Helse-Bergen (som inkluderer Haukeland universitetssykehus) er forslag om at liggetid etter fødsel skal ned til max 24 timer, evt 6 timer (såkalt "ambulant fødsel"), dette pga pengemangel. Hva synes dere om dette, er ikke dette LITT kort tid...?

Klinikksjef uttaler at det er medisinsk forsvarlig dersom det er godt oppfølgingstilbud i kommunehelsetjenesten, men det er det faktisk IKKE per i dag (og det oppstår nok ikke så raskt, sikkert pengemangel der også.)

Er ikke dette ille i lille rike Norge...?

Hvor lang liggetid er det i resten av Norge?

NÅ begynner jeg å grue meg til fødselen....

De har forresten sluttet med fødselsforberedende kurs også, pga pengemangel. (Nå har jeg hørt litt ulikt om hvor fornøyde man er med disse kursene da, men likevel...)

Fortsetter under...

Helt horribelt syns jeg. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan de kan si at de ikke har penger til sykehusene når de bygger en opera i Oslo til over 8 milliarder. En opera - HALLO!!!

Jeg ville ikke følt meg trygg med å reise hjem etter 6 timer. Jeg ville hjem dag 2, men måtte ligge lenger pga gulsott. Gulsotten kom ikke på jenta vår før dag 2, hvordan ville dette blitt hvis vi skulle reist hjem så tidlig??? Oppfølgingen i bokommunene varierer jo veldig......

Synes dette er skremmende... Fødte en gutt i uke 36 for 3 1/2 år siden, fødsel og alt gikk fint, men vi lå i en uke etterpå pga at han fikk gulsott. Er nå i uke 36 med nr 2, jeg kommer til å nekte å bli sendt hjem så tdlig som det er forslag om.,

Det er jo helt sykt, her skal det spares på bekostning av liv, noe er alvorlig galt i prioriteringene her...

Vet dere om dette er satt ut i liv eller er det fremdeles bare oppe til diskusjon?

Jeg har hatt helseangst i 2år nå, vært bra den siste tiden, men kjenner at den kommer snikende nå når dette kommer opp og fødselen nærmer seg... Huff!!!!!

Nei, det er ikke vedtatt, enda, og håper virkelig ikke at det blir det. Snakk om å ramme de aller svakeste, nyfødte barn!

Så vidt jeg har fått med meg er dette et forslag fra ledelsen på Kvinneklinikken på Haukeland, som et ledd i å spare penger. Tror det snart skal opp i møte og behandles. Det var forresten innslag om det på TV2-nyhetene i kveld. Det er heldigvis ikke alle fagfolk som er enige.

Uff....

• 3 uker senere...

hei

venninna mi fødte i bergen og hun ble sendt hjem dagen etter fødselen. hun synes det var greit, men jeg hadde ikke gått med på det. Jeg skal føde på elverum og der er det liggetid på gjennomsnittlig 4 døgn. Lykke til ;)

Annonse

Jeg har 5 barn, og alltid vært i kjempeform etter fødslene og dratt hjem etter 4-5 timer. Men det er meg. Folk er forskjellige. Og ikke minst er det jo forskjell på hva de kommer hjem til. Har du en mann som varter opp og forstår at du har hatt en tøff dag, så er det jo greit, men alle er vel ikke like forståelsesfulle der. Jeg liker meg bedre hjemme enn på sykhus, men likevel trenger en jo ro og hjelp de første dagene. Hos oss er det heller ikke så godt utbygd med helsesøster og jordmor, så de kommer først etter 3 uker på hjemmebesøk, men jeg vet jo at jeg alltid kan ringe da.

Tenker litt på at på 70 tallet lå folk i 10 dager....

Hos oss har de nå begynt med at de som er friske og raske etter fødsel, blir flyttet til pasienthotell etter noen timer. Der er det personale tilgjengelig. Tror de får bli der 2 eller 3 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...