Gå til innhold

Fly - Er det en risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en risiko å ta fly når man er gravid? SKal på tur med noen venner og flere av de sier at jeg er tøff som tør å bli med.

Det er snakk om 3 timers flytur hver vei og jeg er i uke 12.

Trodde ikke dette var farlig så tidlig i svangerskapet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt at det skal være farlig. Det er bare ikke alle flyselskap som tar med gravide de siste ukene før termin, fordi de ikke vil ha fødsel i flyet!

God tur!

Skrevet

Det er ikke farlig for svangerskapet å fly!

Det som kan være skummelt er dersom fødselen starter i luften. Det er derfor det ikke anbefales at man flyr i de siste ukene av svangerskapet.

Du tror vel ikke at en flyvertinne må slutte å jobbe straks hun blir gravid? Det kan du si til dem som sier at du er tøff som tør å bli med. Ikke noe farligere for deg å fly enn det er for dem.

Skrevet

Jeg kom akkurat hjem fra 3 uker i India og er i uke 13. Legen min sa det ikke var noe problem, selv om flyturen dit er 8-9 timer. Men prøv å få et sete ved midtgangen slik at du kan gå litt hver time. Du kan også eventeult høre med legen din om du eventuelt kan ta en dispril. Legen min sa jeg skulle ta en dispril noen timer før flyturen, siden det er blodfortynnende med tankte på blodpropp, men kanskje ikke nødvendig for en 3 timers tur. Man har en liten økt fare for det når man er gravid. Men rør masse på beina i sete, og opp og gå litt så går det helt fint.

God Tur!!

Skrevet

det er ikke noe farlig å fly og iallefall ikke så "kort". Jeg dro hjem til norge i jula tre timers flytur 18uker på vei. beveget meg mye, gikk to ganger på do og gjorde ofte ankelsirkulasjoner og bevegelser i setet. drakk mye vann. var likevel hoven så jeg nesten ikke fikk på meg støvelettene når vi landet - dette er ikke bra. det gikk fort tilbake, men kjøpe støtteknestrømper på tilbakeveien og ingen problem.

så det som er viktig. bruk støttestrømper, beveg føttene ofte og drikk mye vann. dette er uannsett godt å gjrøe når man flyr men du er litt mer utsatt som gravid da "væsketilbakeføringssystemet" er litt slappere enn ellers pga hormonene.

lykke til og god flytur.

klem

Skrevet

Det er ikke farlig å fly nei iallefall ikke så tilig, men nærmere termin burde man ikke det pga at visst man plutselig skulle "føde".. Lurt å bevege seg litt ja.. skal reise til england å da er jeg 26 uker...:-).. så det burde gå bra.. drikke vann som nevnt og bevege deg innimella...

lykke til...

Skrevet

Vil bare si til Anonym at flyvertinner(i Norge) ikke får jobbe i lufta etter ca3mnd, og veldig mange sykemelder seg fra en får positiv test.

Dette har ikke bare med risikoen, men også av praktiske årsaker, som plass(trangt), tungt og at en i f.eks en nødsituasjon som gravid vil tenke ekstra mye på seg selv(og babyen selvsagt)....som igjen kan gå utover sikkeheten til andre passasjerer.

Når det hjelder risikoen ved å fly, er det delte meninger om det, noen mener det er større sjanse for å abortere, mens andre mener dette ikke er godt nok bevist.

De fleste er vel enige om at det ikke er farlig å reise med fly når en er gravid, så lenge en er i fin form ellers. Det er forskjell på å reise på ferie el og på å jobbe i fly dag inn og dag ut.

Jeg er selv flyvertinne og i svangerskapspermisjon, fordi jobben ikke hadde alternativ jobb å tilby meg etter 3mnd. Før det var jeg sykemeldt bl.a pga kvalme.

Ellers vil jeg bare si at det som sagt stort sett ikke er farlig å fly når en er gravid, men:

-Ta det opp med lege eller jordmor, som kjenner akkurat din situasjo.

-Sjekk med flyselskap angående deres regler (kan variere)

-Sjekk forsikring, om den dekker gravid/fødsel relaterte ting

-husk å ta med helsekort.(og eventuell oversettelse, eller atest, ved reise til utlandet

-Husk å beveg deg og drikk masse vann(som nå må skaffes etter sikkerhetskontrollen, pga nye regler)

-Kjøp støttestrømper, og bruk dem!

- sikkeret flere tips, men var det jeg kom på nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...