Gå til innhold

Noen råd mot hosting??? Vær så snill å gi meg noen svar :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 13 mnd som har vært så plaget med hoste i 3 mnd nå. Var hos legen i romjula som mente det bare var virusinfeksjon. Han blir bedre i 1 ukes tid også er det på`n igjen :(

I natt har han stakkars nesten ikke sovet fordi han hoster så fælt. Og nå ligger han og hoster ute i vogna også.

Er det noen som har noen råd for hosting?? Hvilke hostesafter fungerer?? Kan det være astma??

Takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eneste råd jeg har er å få i han masse væske. Det hjelper for få opp slimet. Når det gjelder hostesafter så må du nesten høre med legen.

Skrevet

Sønnen min var veldig plaget med hoste pga mugg i det forrige huset vi bodde i. Det satte seg i sengetøy og alt så han ble ikke bra før lenge etter vi flyttet og alt hadde vært til vask. Han fikk da Solvipect hostesaft og det dempet hosten hans mye så han kunne sove uten å våkne av anfallene. Den er reseptfri og passer for alle barn. Hvis du har den minste tro på at det kansje kan være noe råte eller fuktskader hvor dere bor så blir han ikke bra før problemet er fjernet. Legen våres trodde også det var et virus men da han hadde gått på pencillin i 5 dager og blitt frisk men ble syk igjen to dager etterpå og måtte på ny kur forsto de at det var mugg og fuktproblemer i huset som var årsaken. Blir han ikke bedre etter noen dager på Solvipect så be legen om å få en pencillin kur. Og ja det kan være astma, hvis han blir bedre av å få astmamedisin (legen kan godt gi deg for å prøve ut og det er ikke skadelig.) så er det nok det. Ønsker deg lykke til. Det er aldri morsomt å se sine barn lide.

Skrevet

Her går det iallfall kikhoste for tiden.... Tror ikke jenta mi har det, men hun har også hosta veldig mye, men nesten bare på natta. Har slim i halsen. Gir henne vanlig hostesaft med lakrissmak husker ikke hva den heter. Men jeg gir henne også vann med sitrondråper i. Det løser slim.

Skrevet

Det gjorde sønnen vår også, hostet og hostet. Hørtes ikke ut som astma, så jeg kledde bedre på han om natten; kjøpte en deilig ullpysj med fot. Etter det har hosten faktisk gitt seg! Så her var problemet at han kastet av seg dyna hele tiden og lå og smøfrøs. Man kan også ta en ullbody under bomullspysjen (og sokker på hvis ikke pysjen har for allerede)

Skrevet

Det kan være ørebetennelse. Jenta mi på 3 gikk o 6 uker og hostet og hostet, uten at hun var noe særlig syk utenom hosten. Legen hørte ikke noe på lungene, men sjekket ørene som var full av betennelse. Hadde ikke klaget seg. Etter en uke med antibiotika var hun myyyye bedre.

Skrevet

vi fikk beskjed av legen å sette en skål med saltvann inne på rommet til småen, og å koke en løk i 10 min, pakke den inn i kjøkkenhåndduk(sånn at ungen ik brenner seg , men kjenner varmen. La det ligge på brystet til ungen i ca.10 min før han skal legge seg. Og bruke mye saltvann nesedråper.

Skrevet

Her har vår lille snupp hostet like lenge som din "mamma i november".

Det tok seg selvfølgelig opp nå når jeg fikk influensa og hun ble smittet etter hvert. Grønn snørr kom i går kveld, og feber i 4 dager. Fikk legetime i dag ( har vært til legen med henne en gang i uka for å følge med), de tok stikk i fingeren på meg og der viste d forhøyning slik at jeg fikk pencilin mot ørebetennelse.

Ut av mitt stikk og at hun var tett i ene lungen så fikk hun også pencilin, men for bronkitt. Det va egentlig en lettelse, håper hosten forsvinner.

Du kan spør legen din om resept på Bisolvon. Jeg tar selv tabeletter av den som slimløsende, og fikk på resept sist hun var forkjølt, Bisolvon mikstur. 0-2 år må ha den på resept.

Jeg ville oppsøkt legen igjen å si at jeg var redd bronkitt eller noe sånn. Vår snupp går ikke i barnehagen men hun har flere venner som gjør det, og de har hosta like lenge så det er nok en utprega hoste-vinter i år. RS i fjor å hoste i år, ca..

Skrevet

Hei :)

Tusen takk for mange svar. Rådene kommer godt med når man sitter her helt rådvill og fortvilt.

Får virkelig ikke håpe at vi har sopp eller råteskader i huset vårt og at det er derfor han hoster så fælt. Hvordan i all verden kan man finne ut av det da??

Han hadde ørebetennelse og fikk antibiotika dråper i ørene i 1 uke i romjula. Virker ikke som han har vondt i ørene lenger.

Men det er jo noe som ikke stemmer når han har vært syk i 4 mnd, med 3 "pauser" på ca 1 uke. Han rekker jo ikke å bli ordentlig frisk før det er på`n igjen.

Bronkitt?? Huff er det ikke det ene så er det noe annet. Tror nok jeg må ta meg en tur til legen igjen ja.

Nå skal jeg gå å legge meg i håp om å få meg et par timers søvn før hostinga starter igjen.,,,,, zzzzzzzzzzzzz

Skrevet

Du bør be om Efedrin hostesaft. Det hjelper veldig for de små! den er reseptbelagt, men burde ikke være noe problem å få den. De små må få slippe å hoste så mye...

God bedring!

Skrevet

Er det når han ligger/sover at han hoster mest? Snuppa vår hostet så fælt om natta at hun spydde. Måtte ha astmamedisin i 2 uker da hun er for "trang" i luftveiene til å få hostet opp slim. Småbarn klarer ofte ikke hoste opp slim. Legen hadde ikke troen på hostesaft da det er selve slimet som er problemet. Noe varmt på brystet er også fint. Ser at løk er nevnt, det skal være fint, men har ikke prøvd det selv. Vi har en nassenøff figur vi kan varme "innmaten" i stekovnen og putte tilbake i nasse. Hun sover veldig godt med den på brystet, hostingen ble også bedre. Ullpysj er super hvis dyna sparkes av. Nøstebarn har noen fine (men dog dyre, kjøp stoooor størrelse slik at man kan ha den lenge)

Skrevet

Astmamedisin kan være fint i slike tilfeller. Vi fikk beskjed av barnelege og fastlege at det kunne være ok å bruke når de små ble forkjølet for de har så trange bronkier og blir fort tette og hoster. De mente det var unødvendig at de små skulle slite slik med pusten.

Vi brukte det i 2 perioder på noen uker og det hjalp veldig synes vi. Jenta vår har ikke astma og det er uansett alt for tidlig å diagnostisere enn 1-åring med det. Så ikke bekymre deg for det ennå i alle fall!

Regner med du har forhøyet senga litt i hodeenden? Det hjelper også litt at de ikke ligger helt flatt.

Lykke til!

Skrevet

Vi fikk efidrin av legen da gutten vår hosta så mye.men vi fikk ikke prøvd den for han ble plutselig mye bedre. Ellers så har jeg hørt at det beste for hosten er å drikke masse vann..

men det er jo helt grusomt når de hoster så, stakkars. Håper det gir seg snart!

Skrevet

Hei,

Kjenner igjen problemet. Sønnen min har hostet mer eller mindre siden barnehageoppstart for 1 år siden. (Ikke i sommer ferien da). Jeg har vært hos fastlege, legevakt, barneavdeling på sykehus og hos spesialist i barneallergi og alle sier det samme; virus som kommer ved kontakt med andre barn kombinert med trange luftveier som mange barn har. Har også fått tatt en allergitest som var negativ. Allergilegen mente at alt for mange barn fikk astmamedisin i dag uten at det kliniske bildet stemte med kriterier for diagnosen. Han sa at alle foreldre må være forberedt på sykdom hos små barn som skal eksponeres for andre etter en lang trygg periode hos far, mor og puppen.

Jeg har nå roet meg med dette og tar hostekule for hostekule og feberperiode for feberperiode. Gir Paracet, Effedrin og nesedråper etter behov. Vet ikke om jeg synes Effedrin hjelper så veldig, men greit å forsøke. Bricanyl (resept) hostesaft kan også hjelpe noe. Nesedråper har god effekt fordi de løser opp snørr som han også drar ned i halsen. Jeg gir han det etter han har sovent om kvelden for da drar han det automatisk opp i nesen. Jeg merker også at han hoster mer når han har sparket av seg dyna, slik at å sørge for at barnet ikke blir kanld kan hjelpe. Legger også bøker under hodeenden på senga og han ble bedre etter han fikk en fast vanlig pute.

Skrevet

Det kan man ofte lukte spes hvis man har vært borte og huset har vært stengt. Da kommer det en slags muggen eim da man åpner døra. Man kan jo også tilkalle spesialister(snekkere osv) hvis man er i tvil. Hvis veggen kjennes litt fuktig ut er sjansen stor for at det er noe bakom tappeten. Håper for deres skyld at det ikke er mugg e.l da det er dyrt å fjerne, reparere. Men det må jo gjøres for hvis ikke blir de små aldri bra. Jeg var ikke mye syk og heller ikke mannen min men så er jo våres immunforsvar så mye bedre enn de små sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...