Gå til innhold

Andre med lavt jernlager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 23 og hadde kun et jernlager på 7 ved første kontroll. En annen venninne av meg hadde det samme, og der tok legen (faktisk samme som min) affære og sykemeldte henne de tre siste mnd fra jobb for at hun ikke skulle slite seg ut før fødselen pga lavt jernlager. Min venninnne følte seg forsåvidt ikke påvirket av dette lave jernlageret, men legen mente det kunne være aktuellt med blodoverføring (!?) om hun ikke fikk dette opp før fødselen.. Er ikke dette litt villt? Er selv mye trett og noe svimmel, men jobber turnus i full stilling i sykehjem enda uten de store problemene. Klarer ikke å bygge opp jernlageret nevneverdig før fødselen da jeg ikke kan ta noen av de anbefalte merkene uten å bli dårlig, men håper da virkelig ikke at det blir aktuellt med blodoverføring! Har ikke vært hos min lege siden de første blodprøvene ble tatt, og har ikke siden sjekket verken hb eller ferritinverdien da jeg ikke er spes. påvirket av dette enda - og kanskje ikke blir det heller? Andre som har erfaring med lavt jernlager i starten av et svangerskap, og likevel har fullført og kommet seg fint i barselperioden til tross for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Har selv lavt jernlager, 18. Har vanskeligheter med å ta jern, men nå klarer jeg heldigvis floradix, synes den hjelper med en gang. Drikker brennesle te, den skal også hjelpe på jernopptaket. Ta c-vitamin, det øker jernopptaket fra mat. Det hjelper meg å være i aktivitet, da øker også jernopptaket. Jeg har kjøpt aminojern, men klarer ikke å ta det. En ting du kan be legen om er å ta blodprøve hvor han sjekker b 12 vitamin nivået ditt, og kobber, det kan være noe galt her og da hjelper ikke jerntilskudd. Jeg skal selv be om det ved neste kontroll. Drikk brennesle te, gjerne 1 liter hver dag hvis du ikke klarer noen jernpreparat.

Lykke til

Skrevet

jeg har hatt lavt jernlager i flere år, fikk bygget det godt opp før eg ble gravid heldigvis.. Hadde 6 jeg.. var mye svimmel, svimte av i dusjen etc. Klarte ikke å stå lenge i ro, måtte holde meg i bevegelse..

Er mange måter du kan få opp lageret på uten å ta ferritin-tilskudd. Spis c-vitaminer som nevnt over for å øke opptaket av jern, spis mye leverpostei, brokkoli, rødbeter etc. Håper på at du får det opp på et brukbart nivå før fødselen, er sjeldent de må ty til blodoverføring.

Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet

Jeg sliter med det motsatte! Min prøve viste 113. Faren min har høyt jernlager som sykdom, husker ikke navnet.. det er arvelig og jeg har vært testet tidligere også. Pga at jeg som jente menstruerer var det ikke nødvendig å tappe blod slik som faren min må.

For høyt jernlager kan ofte gi de samme symptomene som hos de med lavt. Så man skal aldri "behandle" seg selv med å spise jernrike produkter før man har fått sjekket det.

Skrevet

Min lege vil gjerne ha meg over 12 før fødselen, man vet jo aldri hvor mye blod en mister da. Jeg mistet endel blod første fødsel og havnet på 7, det plaget ikke meg nevneverdig så sant jeg ikke reiste meg for fort opp, innen 6ukers kontrollen var jeg oppe i 12 igjen ved hjelp av grønne grønnsaker, leverpostei, Litago brunost (eneste brunost med tilsatt jern) osv..

Må jo også nevne at mammaen i nabosenga lå på 9 og kunne ikke reise hjem fra sykehuset, hun klarte nesten ikke stå på beina, gikk rundt med prekestol og måtte legge seg ned for ikke å svime av flere ganger i løpet av et stell av babyen. I følge jordmor har vi veldig forskjellig terskel på hva som gjør oss syk, noen tåler veldig lavt greit, mens andre blir kjempedårlig av å gå ned bare litt...

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde ikke jernlager i det heletatt i begynnelsen av mitt forrige svangerskap.Fikk bare beskjed om å ta jerntillskudd og c-vitaminer som hjelper kroppen å ta opp jernet.

Jeg ble dårlig av flere jern tillskudd typer,men fant min favoritt.

Den heter Amino jern og den har fungert veldig bra,den får du kjøpt i helsekost butikk.Jeg anbefaler deg å prøve den hvis du ikke alt har gjort det.

Skrevet

blodoverføring?nei..jeg lider skikkelig av jernmangel er på 5 faktisk, og lavere kan det egentlig ikke bli..jeg er gravid i uke 25 og har det topp,tror på det å få i seg mat med mye næring i,jern og tran!!ikke kjøp deg noe som helst du vil jo bare få i deg kjemiske ting og det finnes ikke en bedre ting en å få det via maten,frukt og bær.Har jo prøvd jerntabletter av flere typer og fikk resept på jerntabletter jeg kunne bruke under graviditeten,men tror på naturlige kost..hva kan være bedre enn det??lykketil ihvertfall,håper jeg kunne hjelpe deg litt på vei.

Skrevet

HAr lavt jernlager ja.MIstet i sommer og blødde i over en mnd før de fant ut at jeg skulle ha utskrapning.Lagret mitt ligger på 9 og det skal visst helst ligge på rundt 60 så har litt jobb forran meg med jerntabeletter og masse grønne grønnsaker og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...