Gå til innhold

hjelp

Gjest

Anbefalte innlegg

er gravid for annen gang, og fikk beskjed om at det blir tvillinger, hjelp!!!

har ei jente fra før på ett år, hun blir ett og et halvt når tvillingene kommer. hvordan skal jeg få tid til alt? når bør jeg begynne å handle saker og ting, bli sykemeldt(industriarbeider), har man krav på noe ekstra? er 18 uker på vei, fikk vite det for en uke siden.

Fortsetter under...

Hei

Gratulerer med tvillinger - er det ikke fantastisk!!!

Skjønner godt at du har litt hetta nå i begynnelsen, men du venner deg nok fort til tanken.

Jeg fikk også beskjed om tvillinger på ordinær ultralyd i uke 18, og da hadde vi en gutt på 5 år og ei jente på litt over ett år hjemme.

Mange tanker raste gjennom hodet på kort tid, og masse praktiske problem måtte løses.

Men nå sitter jeg her da, med mine deilige tvillingjenter, Tiril og Rikke, og de blir snart 1 mnd. De to eldste er stolte storesøsken, og alt har gått over all forventning.Den "lille" storesøstra tar det hele helt fint, og ho har ikke vært sjalu. Men ho vil gjerne være med på alt som skal foregå med tvillingene, og skal kose og stelle hver gang hun ser sitt snitt. Viktig å inkludere henne, men under kontrollerte forhold. Hun kjenner ikke sin egen styrke, og kan nok være litt hardhendt uten å mene noe vondt.

Jeg ble sykemeldt i uke 22, og det var utrolig godt! Det er en ekstra belastning å bære to barn samtidig, og spesielt hvis du har mindre barn hjemme fra før av.

Tror det er ganske vanlig å bli sykemeldt i denne tiden, noen blir det tidligere enn jeg ble.

Jeg gjorde unna alt det praktiske i god tid før terminen. Julegaver, klær og utstyr var unnagjordt i flere måndter før, og det var jeg glad for når terminen nærmet seg. Man blir utrolig stor og uhåndterlig, og formen er ikke helt på topp. Da er det godt å slippe å stresse på butikker osv.

Kan forresten tipse deg om at det er mye bra brukt å få kjøpt, både i klær og utstyr. Det finnes også en internettside som heter tvillingforreningen.no og der kan du finne litt av hvert.

Som tvillingforeldre har dere også krav på ekstra permisjon. Hvis du velger 1 år permisjon med 80 % lønn har dere krav på 7 uker ekstra, og 5 uker ekstra hvis du velger 10 mnd med 100 % lønn.

Disse ukene kan dere selv velge hvordan dere vil avvikle, dvs fordeling av de mellom far og mor.

Vi har valgt at far tar alle de 7 ukene sammen med meg nå mens ungene er nyfødte. Det er veldig greit å være to voksne ilag når rutinene skal innarbeides.

Ønsker det all verdens lykke til, og håper du får et flott svangerskap!

God klem:o)

tusen takk for masse nyttig informasjon!!!

når du og faren har permisjon samtidig, får begge penger da? eller bare en av dere?

når vi hadde fått den første og han skulle ha pappa perm fikk han permisjonspenger, men jeg fikk ikke.. de satte meg på "ferie fra permisjonspenger" og det ble litt trangt om pengene noen uker.

har ikke råd til det med tre små.

Ja, dere har begge krav på fødselspenger mens dere går hjemme samtidig. Men ta kontakt med trygdekontoret der du bor, og be de hjelpe dere. De skal kunne veilede dere riktig ihht at dere skal komme ut av det best mulig økonomisk.

Du skal også være obs på at dersom tvillingene blir forløst med keisersnitt, så kan også far være hjemme noen uker med lønn rett etter fødselen. Det er fordi dere har et så lite barn fra før av, og for at du ikke kan løfte dette barnet etter fødselen. Du skal ikke løfte noe mere en babyene de første 4-6 ukene etter et ks, og da kan ikke du være alene hjemme med storesøster.

Da kan legen sykemelde DEG, så får far ta over din permisjon i de aktuelle ukene. Da får han fødselspenger mens du får sykelønn.

Men nå må du ikke bekymre deg så mye!

Prøv å nyte denne tiden, du er tross alt utrolig heldig - en "utvalgt".

Det er ikke alle forunt å få tvillinger:o)

Alt det praktiske har en tendens til å ordne seg likevel. Vær flink å takke ja til all hjelp du kan få, og gled deg over underet som skjer inni deg!

Hei!

Skjønner godt frustrasjonen din!! Jeg har absolutt vært der selv.. Nå har jeg hatt mange uker til å fordøye tankene på.. Så vi bare gleder vi oss til vi skal bli familie på 5. Vår prinsesse er nå 11 mnd og jeg er 20 uker i morgen. Dvs at når tvillingene kommer er hun ca 15mnd. Det blir sikkert veldig hektisk, men det kommer jo til å gå veldig bra! Vi er bare utrolig heldige som skal få 2 barn til - det er ingen selvfølge!!! Pappa skal ta ut ihvertfall 6 uker etter at tvillingene er født - så vi er begge to til å ta oss av alle tre i førsten(",)

Fikk vite i dag at det bor 2 prinser i magen min - så vi har handlet litt guttetøy i dag - dobbelt opp(",) STAS!! Er så spent på hvordan de ser ut - hvem som gjemmer seg inni magen min.. Minst like spent som første gang!

Lykke til! Dette kommer til å gå kjempe fint(",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...