Kaja_2013? Skrevet 9. januar 2007 #1 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg går siste semesteret på en masterutdanning og venter barn i februar. Dette semesteret skal jeg skrive masteroppgave som har innleveringsfrist 1.sept. Jeg har ikke tenkt å søke permisjon fra studiene. Egentlig skulle jeg vært ferdig med studiene i sept.,men pga graviditet etc har jeg utsatt eksamener som tilsvarer 12 stp som jeg tenker å ta til høsten. Det er vel imidlertid ikke nok til heltidsutdanningskravet og dermed ikke til fødselsstipend for neste semester? Jeg må søke meg opp til nytt studium for så å ta permisjon fra det? Ser dere noen muligheter for gradert uttak til far her? Hadde vært fint om far kunne tatt permisjon ett par dager i uken i april + mai slik at jeg kunne fått mer tid til masteroppgaven. Etter det jeg skjønner så kan han i utgangspunktet gjøre det når jeg er fulltidsstudent. Men da får han 29 uker (så sant jeg er heltidsstudent hele perioden), men ønsker egentlig bare 2-4 uker permisjon. Han kan vel heller ikke ta ut alle 29 ukene om jeg skal overholde 40% kravet til omsorg hos lånekassen? Pga reglene til lånekassen er det viktig at det er gradert permisjon og ikke vanlig fødselspermisjon. Vet dere om det er mulig å bare ta ut så lite permisjon i form av gradert uttak når poenget med det er at man kan forlenge perioden? Og hvordan blir dette dersom jeg er fulltidsstudent i vår semesteret, men søker permisjon fra studiene til høsten? Litt spesielt tilfelle kanskje, og litt innviklet, men håper noen har kapasitet/kunnskap til å hjelpe meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/
findus Skrevet 9. januar 2007 #2 Del Skrevet 9. januar 2007 Oi, dette var vanskelig. Kan du ikke ta en telefon til NAV og få en time der for å finne ut om tidskonto-ordningen kan hjepe dere? (At han tar tidskonto-fødselsperm mens du studerer ikke helt fulltid) 40% omsorg tror jeg ikke er noe problem så lenge begge foreldrene bor sammen, men det igjen er det sikkert greit å spørre lånekassen om for sikkerhets skyld. Men siden du har såpass klart for deg hvike spørsmål du trenger svar på (og de er såpass kompliserte), tror jeg det vil lønne seg å sende mail (evt ringe) til lånekassen, samt få et møte med NAV - så er dere sikre på å ikke basere valget deres på misforståelser vi BIMere har gjort... Det årnær seg nok! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/#findComment-7706602
Kaja_2013? Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 9. januar 2007 Takk for svar! Jeg har vært i kontakt med nav, problemet er bare at de rett og slett ikke vet! De kan ikke de nye reglene godt nok ennå er det eneste svaret jeg får.. For å gjøre det ekstra innviklet bor vi heller ikke sammen, dvs. vi har ikke samme folkeregistrerte adresse. Dette pga skattereglene som gir studenter adgang til å velge om de vil ha folkeregistrert adresse på studiested. Dette har jeg valgt fordi jeg inntil nå har bodd på studiested i ukedagene, og fremdeles må til studiested noen turer i forbindelse med oppgaven. Men jeg har jo tenkt å være sammen med barnet alle dager, så jeg oppfyller jo egentlig omsorgskravet. Vi vil gjerne at barnefaren skal få permisjon slik at vi alle tre i perioder kan reise til studiestedet for at jeg skal få skrevet, ha kontakt med veileder etc.. Ikke så lett dette gitt! Jeg har til og med klipt og limt inn regelverket og gulet ut det som jeg mener er riktig i vår situasjon, slik at de bare kunne bekrefte at jeg hadde forstått reglene riktig.. Men den gang ei - jeg får ikke noe annet svar enn at de skal ringe tilbake da og da. Skjer det? -Nei.. Håper det årnær seg til slutt:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/#findComment-7707473
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #4 Del Skrevet 9. januar 2007 Hei! Hvis du er i full utdanning i de siste 6 siste mnd før fødselen så har du krav på fødselsstipend fra lånekassen i de 10mnd etter fødselen. 9430kr i mnd. (Gradert hvis han tjener over 23440kr i pr.mnd) Dette har du krav på om du studerer videre eller tar deg permisjon. Du kan ta permisjon 3 uker før fødselen og inntil 1år etter. Du kan også ta permisjon i bare ei mnd etter fødselen uten at du blir hindret i forhold til lånekassen. Far har krav på permisjon så lenge du selv er i studier på dette tidspunktet. Men begge får ikke permisjon samtidig.Og det er minimum 5 uker som er forbeholdt deg. Du kan godt ta permisjon i høstsemesteret. Det er lånekassen som regulerer sine satser etter hva du får til NAV. Du kan få fødselspenger fra NAV (hvis du har vært i jobb før fødseln) og fødselsstipend fra lånekassen samtidig. Men du kan ikke ha tjent over 113000kr i fjor. Da får du gradert fødselsstipend fra lånekassen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/#findComment-7711033
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #5 Del Skrevet 9. januar 2007 Så vidt jeg har forstått så skal mor og far kunne dele permisjonen mellom seg slik som man ønsker så lenge man bor sammen... Jeg holder også på med masteroppgave som skal leveres i september og har ikk søkt permisjon. Har termin i morgen... Min samboer skal være hjemme med babyen, men han skal ha alle de 29 ukene slik at jeg kan konsentrere meg helt med oppgaven. Men vi fikk beskjed da vi søkte om permisjon at vi utgangspunktet kunne velge hvor lenge far skulle ha permisjon selv... men dette forutsatt at vi bor sammen da og at jeg er heltidsstudent.. Hvis dere har mulighet er det kanskje hensiktsmessig at dere folkeregistrerer dere på samme adresse... det gjør det hele litt enklere med tanke på permisjonen... Til høsten skal jeg ta to fag som jeg har utsatt for å kunne ta meg bedre tid til oppgaven i vår, og da må jeg melde meg opp i et nytt kurs på off.høyskole (går på BI og der må vi betale for studiene etter perm tror jeg) for så å ta permisjon for å få støtte fra lånekassen -snakket med lånekassen og det var de som anbefalte å gjøre det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/#findComment-7711926
Kaja_2013? Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 9. januar 2007 Hmm.. Dersom du skal ta permisjon fra studiene til høsten så har vel ikke han lenger rett på full permisjon? - Eller har du opparbeidet deg rett til fødselspenger i stedet for engangsstønad? Har endelig fått svar fra NAV nå og de sa at barnefaren kunne få permisjon i det omfanget han ønsket så lenge jeg var fulltidsstudent og ikke tok permisjon fra studiene, men når jeg tar permisjon fra høsten mister han denne retten. Så for vår del går det bra om han tar gradert uttak i den perioden jeg jobber med oppgaven så lenge vi kan dokumentere at han faktisk tar seg av barnet. Står ingen krav i loven til at man bor sammen såvidt jeg har registert - hele tiden bare snakk om mor og barnefar. NAV sa heller ingenting om dette selv om vi har opplyst om vår situasjon. Var litt pussig dette.. Situasjonen vår er utrolig lik! Masteroppgave m/frist 1.sept, snart termin, begge skal ta to eksamner til høsten, og begge studerer på BI:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/#findComment-7712279
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #7 Del Skrevet 9. januar 2007 så moro at du også går på BI, BI oslo? Kjenner ingen på BI som skal ha barn/eller som har barn...hadde vært moro å bli kjent med noen i samme situasjon:) Samboeren min har jobbet fulltid frem til nå, så skal han ha permisjon frem til høsten når jeg skal ha "permisjon" fra studiene mine... Han begynner å studere til høsten så vi har funnet ut at dette går akkurat opp... Så bra at dere får ordnet permisjon til far. Tror det er mye ulike beskjeder ute å går fra NAV, ikke alle som har like god oversikt over alle reglene der... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7705113-til-dere-som-har-litt-peiling-p%C3%A5-det-nye-regelverket-jeg-trenger-hjelp/#findComment-7712402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå