Abracadabra Skrevet 8. januar 2007 #1 Skrevet 8. januar 2007 Hei, håper noen kan hjelpe meg! Det har hendt meg to ganger nå med én ukes mellomrom at jeg ikke har hatt nok melk til gutten min...første gangen var jeg helt uforberedt for alt med amming har gått så bra (da var han bare 3,5 uker), så jeg bare la ham til hver gang han ville, og regnet med at produksjonen ville øke av det. Og det gikk jo bra, hadde nok til ham dagen etterpå igjen, men han hang jo i puppen mer eller mindre konstant fra kl ni om kvelden til kl var fem om morgenen! Var jo helt tullerusk i hodet etterpå...! Her i går skjedde det igjen, han tømte begge puppene og gråt etter mer bare en halv time etterpå - hadde ingenting! Men denne gangen orket jeg ikke samme kjøret hele natten, og gav ham litt svaaaakt sukkervann, etter min mors råd, slik at han ikke var RÅsulten mens puppene fylte seg opp igjen. (Bare den ene gangen det var verst, han hang i timevis på tomme pupper denne gangen også, pga jeg ville "gi beskjed" til puppene om å lage mer!) Men sukkervannet gav meg mer tid, og jeg synes det gikk myyye bedre for oss begge to denne gangen! Og i dag har jeg hatt nok melk - så langt i hvert fall. (Vat at prod går ned om kvelden, så nå venter jeg i spenning!) Men var det dumt av meg?? Han fikk ca 50 ml vann, og var sulten igjen en time etterpå. Jeg har lurt på å kjøpe en sånn liten kartong med NAN ferdigblandet mme og ha stående, i tilfelle ny krise! Sist gang gikk det jo så bra, med vannet...vi fikk sove om natten og jeg slapp å bli helt sår i både pupper, hodet og døgnrytme! Skal selvsagt høre med helsesøster før jeg kjøper mme, men lurte på om noen har opplevd noe lignende? Skal også begynne å pumpe meg, så kanskje jeg får bygget opp et lite lager med mm...da er jo problemet løst...med mindre det beste er at han henger i tomme pupper så lenge det trengs??? hilsen en ammeforvirret meg! ;-)
ukjent Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Jeg hadde også lite melk i starten,men det bedret seg. Anbefaler deg å drikke havresuppe med saft(kjempegodt og hjelper produksjonen) eller kjøpe ammete. Jeg ga også litt mme i begynnelsen for å forskire meg om at han fikk nok. Du ammer først og gir mme etter amming hvis barnet forsatt virker sultent. Jeg slutta med det etterhvert som produksjonen gikk opp. Husk det viktigste er at barnet får nok mat,så gi mme hvis du er i tvil!!! Du bør amme minst hver 3 time, det var slik jeg fikk produksjonen til å gå opp. Syns du burde vente med å pumpe deg til du har fått opp produksjonen/produksjonen har stabilisert seg. Snakk gjerne med en HS eller med en ammehjelper
tiern Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Gå inn på ammehjelpen.no, tror jeg adressen er, der står det mye nyttig som helsestasjon og andre ikke vet-husker på å si. Bl.a at de fleste har mindre volum melk om kvelden, men at den til gjengjeld er mye fetere. baabyer liker den fete melka, ergo spiser de puppen tom. Ammehjelpen anbefaler ikke mme, men i alle fall ikke om kvelden. Hadde samme ideen om at vår ikke fikk nok, men brukte ikke noe ved siden av. Han er bare sulten om kvelden og sover bedre om natta jo mer kveldsmelk han får. nå er han 3 1/2 mnd og virker til å få nok.
Hoppetussa Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Helt vanlig ja. Hjelper det ikke å la han bruke puppen som smokk litt heller? Det gjorde jeg her, ettersom det ikke plaga meg stort. Etterhvert ble det grining, og da ga jeg grøt, men da var hun 4 mnd. Terskelen for å gi mme på kvelden bør ikke være sååå høy, kjekt å ha ei flaske i bakhånd. Kokte opp og lagde til ei hel uke jeg, men brukte ingen av flaskene. Men det ga en trygghet, og når du slapper av, går produksjonen opp. Å la babyen henge ved puppen er også stimulerende for produksjonen, selv om puppen er tom. Les denne artikkelen! http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx
Luni og go'gutten =) Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Vi som fullammer har jo økedager inniblandt - noen merker ikke dette noe særlig mens andre sliter i over en uke. Dette skjer med jevne mellomrom, og kommer til å følge barnets vekst ) Jeg syns jeg er i økedager rett som det er, plutselig går det bare halvannen time mellom hver pupp. Gutten din er ikke glad i kosen med puppen da? Min kan godt ligge til puppen lenge etter at han egentlig er ferdig (hører på svelgingen) og kan sutre voldsomt når jeg tar han opp. Min er 6 mnd. Vann er det minst skadelige han kan få i seg, ikke vær redd for det ) Fortsett med å legge han til brystet når han vil (regner med at du vet når det er mat han vil ha), så går nok dette bra. Veldig mange tror de har for lite melk, men veldig få har det. "Faren" ved å begynne med flaske er at babyen kanskje ikke gidder å suge på brystet lenger for å få ut den fete melken, siden mme på flaske er lettere å suge. Jeg ville ikke begynt med tillegg før man ser åpenbare grunner til det, f eks at han legger lite på seg og HS mener det må til. Dette forutsetter selvsagt at du vil fullamme ) Jeg slet en stund for å få i gang ammingen, men angrer ikke et sekund. Så lettvint og praktisk! Jeg vil slenge på til slutt at jeg ikke er motstander av mme eller ammefanatiker, men at ammingen er verdt å jobbe for hvis man gjerne vil fullamme.
Hoppetussa Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Vil komme med en tilleggskommentar... På en måte var det lav terskel å lage opp ei flaske for meg, men en høy terskel for å BRUKE den... om du skjønner? Håper du blir litt klokere av artikkelen, dengir gode råd!
Abracadabra Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2007 Tuuusen takk for svar alle sammen! Gutten er stor og sterk, det er ikke fare for at han svinner hen helt enda. Så jeg får la ham herje litt med tomme pupper om nødvendig! Det som var så dumt var at han skulle ha mer etter så veldig kort tid - hadde det gått en time så hadde jeg jo hatt noe inni der, men når det bare går en halv time så er det så lite å gi...og han var virkelig sulten! Nå er han glad i å bruke meg som smokk, men det var sult disse to kveldene. Han er fornøyd så lenge han får ligge til brystet uansett, men det er slitsomt når det er i tiiiiimevis! Men nå har det jo skjedd to ganger - og om ikke annet er jeg bedre forberedt neste gang det skjer. ;-) Takk for all hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå