pastasalat Skrevet 8. januar 2007 #1 Skrevet 8. januar 2007 Har begynt å venne babyen til tran. Han griner litt på nesen, men får nå i seg noen dråper. Til nå har jeg bare selv dyppet fingeren nedi og så latt han suge i seg noen dråper for å bli vant med smaken. Andre lure triks?:-)
nilk+c,") Skrevet 8. januar 2007 #2 Skrevet 8. januar 2007 Vi brukte små glass (engangs-snapsglass) og det gikk fint ei stund... Nå har vi gitt opp og bruker d-vitamin dråper i stedet...
~mamma~ Skrevet 8. januar 2007 #4 Skrevet 8. januar 2007 Jeg har hele tiden passet på å være veldig blid og positiv når hun får tran, vil ikke vise at jeg ikke kan fordra det selv.. Gir henne med 1 ml sprøyte (begynte med 2 og en halv sprøyte, nå er vi oppe i 3), og bare litt om gangen, slik at hun får svelge unna (ellers kommer det ut igjen). Har også prøvd 2,5 ml sprøyte, men da syntes jeg det var vanskeligere å "porsjonere". Det virker som om hun liker det! - Men det tok litt tid før hun skjønte at hun skulle svelge, og hvis hun får for mye inn på en gang, klarer hun ikke å svelge unna nå heller (er 4 mnd).
pastasalat Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2007 Takker for svar! Er D-dråpene like bra? Tenkte liksom tranen er et naturprodukt jeg. Får man kjøpt D-dråper på apoteket?
SaDa Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 får de på apoteket ja. jeg fikk beskjed på helsestasjonen om å bruke d-vitaminer i stede for tran siden gutten gulpet det opp igjen
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Tranen inneholder også Omega 3. Jeg gir datteren min på 4 mnd sitrontypen i engangssprøyter fra apoteket. Spruter den inn på siden i munnen, slik at hun ikke smaker så mye før hun svelger.
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Jeg ser at mange gir D-dråper i stedet, og tror kanskje at det er like bra? Som nevnt over her, er det omega 3 i tran (og i fet fisk), og det er bra å få i seg. Nå har de f.eks. funnet ut at det er en stor sammenheng mellom mangel på omega 3 og utbredelse av AD/HD. Så fet fisk og tran bør vi prøve å få i ungene. En annen grunn til å gi tran, er den pedagogiske effekten. De er ikke bare for at babyen skal få tran her og nå jeg gir det, men tenker på at de skal fortsette både med tran og fisk senere. Er de vant med transmak, er jeg sikker på at de vil ha lettere for å like fisk. Jenta mi på 5 år elsker fisk, og hun fikk tran fra hun var 4 uker. Enda en grunn til å gi tran, er at det metter de små magene. Det er jo rent fett. Jeg gir det på kvelden, og tror det kan ha en bitte liten positiv effekt på nattesøvnen. Jeg bruker sånn plastsprøyte, og gir litt og litt i gangen. Noe renner ut, men noe går ned. Gir ham når han er naken, så vi ikke skal få tran på klærne.
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Ja, og så er det viktig, som ~mamma~ skriver, å være positiv selv. Ungen lærer ikke å like tran hvis moren viser med tydelighet at "dette er fælt". Jeg har smilt og synget, satt på spilledåse, osv. Ugen må forbinde stunden med noe positivt.
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 9. januar 2007 #10 Skrevet 9. januar 2007 Mitt tips: Gi i sprøyte! Da kan du sprøyte tranen inn bak i ganen og da svelger iallefall min det fort ned...slipper smaken også...2-åringen har fått tran på denne måten når han var baby, og liker tran i dag:-)
Quinny Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Vi slet mye i begynnelsen med tran. Hadde et opphold på 2mnd hvor vi bare ga d-vitamindråper, og når vi begynte med tran igjen gikk det kjempefint. Nå er han sur fordi han ikke får mer enn 2skjeer tran, han vil gjerne ha mye mer:=)
♥ Mamma'n til Jørgen og Marius Skrevet 9. januar 2007 #12 Skrevet 9. januar 2007 Vi begynte med tran i sprøyte da han var 4 uker. Men etter 2 uker, ga vi opp, det endte med at han spyttet ut alt sammen. Så vi gikk over til d-vitamin dråper, og han har fått det til nå. Nå er flasken tom, og vi prøver tran igjen. Nå bruker vi en teskje, det er mye enklere. Med sprøyten ble det liggende i munnen og han fikk smakt på det. Nå går det rett inn og ned. Gir det i forbindelse med kveldsmåltidet, mellom hver pupp. Ikke vært noe problem så langt, men har bare gitt han det ca en uke nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå