Gå til innhold

kan man bruke nesespray?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg var veldig tett i nesa, så brukte jeg otrivin nesespary for barn. Leste på den lappen som følger med at så lenge man holdt seg til den anbefalte dosen så skulle det ikke medføre noen skade for fosteret. Jeg tok bare da det var som værst og det var før jeg skulle legge meg.

Så dette må du nesten vurdere selv, veit det er mange som ikke tar noe i det hele tatt..

God bedring ;)

Jeg har brukt Otrivin i noen dager. På pakken står det:

Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

Nå har jeg gått over til Miwana Nesespray. (Saltvannoppløsning uten konserveringsmiddel.)

Det er helt ufarlig og er effektiv!

God bedring!

Jeg var forferdelig tett selv i forrige svangerskap.Brukte Otrivin hver dag jeg(og opp til flere ganger om dagen).Det eneste legen sa var at jeg kunne bli avhengig av å bruke det(ble det under svangerskapet ja).Men rett etter fødsel,plagdes jeg ikke med tett nese lenger.Så ikke noen problem å slutte med det og har aldri hørt det var eller kunne være skadelig for fosteret,verken fra Lege eller apotek:-)

Hei!

Jeg er lege, og har akkurat lest i Felleskatalogen. Der står det at man skal bruke det med forsiktighet (les: unngå det!) når man er gravid, fordi det har åre- sammentrekkende effekt. Dette er fordi årene i morkaken kan trekkes sammen, så barnet ikke får nok blod/næring.

Det er naturlig å bli tett i nesen når man er gravid, fordi alle slimhinner hovner opp. Det er plagsomt, men du bør nok bare lære deg å leve med det så lenge.

Lykke til!

Jeg er avhengig av nesespray - har vært det i mange år og ja, jeg vet det blir verre når en bruker det over lang tid...men har bare lyst å puste liksom...

I forrige svangerskap brukte jeg det hele tiden, og det gikk fint...har brukt det hele tiden så langt også, og satser på at det går fint denne gangen også...;o)

Annonse

Jeg bruker ogaså otrivin...ble avhengi for ett par år siden.

Vet om mange med samme problem.

Tror ikke du skal tenke så mye på å ikke bruke det hvis du er tett.

Å en annen ting..for oss som er så uheldig å er avhengi av nesespray funker saltvann svært dårlig!Null effekt.

synes det er ganske sykt at så mange her skriver at det er greit å bruke det, 'gikk fint med førstemann' etc, når det faktisk står et innlegg over her fra en lege som råder til å avstå fra bruken?? og det står i selve bruksanvisningen at det skal brukes forsiktig eller hva det nå sto? og fortsatt så skriver dere til hovedinnlegger at det er ok å bruke det?

Hei hei!

Jeg har vaert forkjoelet noen dager naa og har brukt Rhinox nesespray av Nycomed en gang i doegnet, dvs foer jeg legger meg. I pakningsvedlegget til den staar det at den fint kan brukes under graviditet. Tror ikke dette er saltvannsloesning.

Annonse

Eg brukte nesespray heile sist sangerskap..å da er ikkje bra!! åsså gav det seg rett etter fødsel..men så blei eg litt forkjølt i gjenn å på ann me nasespray..men så fekk eg ein spray hos doktoren..Nasonex heiter det.. og er mykje svakare å tar litt tid før det vikrkar..men ette 1 time gjer det det.. gå på da i ei te 2 veka så va da slutt på tett nese.. jippi.. ambefale alle andre å gjera da.. men doktor..ka står da om nasonex under graviditet??

Legen min har også sagt det går fint å bruke det. På pakningsvedlegget står det forsiktighet ved graviditet pga at det er for sikkerhetsskyld. Otrivin har vært på markedet så lenge at de vet hvilke følger den får, men må likevel skrive det om graviditet i pakningsvedlegget. Det verste med å bruke nesespray er jo at en kan bli avhengig. Har aldri hørt eller lest om noen som har fått negative følger i svangerskapet pga nesespray-bruk. Stoler på legen min jeg.

Hei, ikke svar på spørsmålet ditt om Otrivin, men jeg har en pakke med Zymelin, og der står det i pakningsvedlegget at "Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet." Riktig bruk er da ikke brukes sammenhengende over 10 dager og 1 spray 2 - 3 ganger daglig.

I mitt forrige svangerskap var jeg også veldig tett i nesa på slutten (slimhinnene går bananas...) og da sa legen min at det er bedre å ta spray og få sove på kvelden slik at man får den hvilen man trenger, enn å ikke få sove.

Jeg har både i dette svangerskapet og forrige brukt nesespray, dog med forsiktighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...