Gå til innhold

Noen som har samboer/mann i jobb i nordsjøen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer litt på er om de 6ukene som er til pappa permisjon, hva skjer med de når samboeren min har jobb i nordsjøen, og er 2uker ute og 4 uker hjemme?

Og en annen ting: dette er mitt første barn, hva må søkes på annet en fødselspenger? noe annet som er lurt å søke på?(hva nå det måtte være=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også mann i nordsjøen. Han kan dele opp de seks ukene sånn at kan kan være hjemme ekstra lenge. Da blir det jo flere måneder hjemme. Ellers så kan han ha permisjon mens han har fri allikevel, da blir det neste dobbelt med penger: ) Eller litt av begge deler, det tenker vi å gjøre.

Jeg tror ikke det er noe annet enn permisjonen vi trenger ¨å søke om. Dette er mitt andre svangerskap, husker ikke helt om vi søkte på noe annet.

Beregn god tid på å få han hjem til fødselen. Sist gang kom babyen vår 15 dager før termin og mannen rakk ikke hjem fra norsjøen. Han kom hjem tre timer etter det var over.

Skrevet

Hei. Håper du kan svare.

Hva mener du med å "dele opp de seks ukene slik at han kan være hjemme ekstra lenge"? At han tar 33% permisjon, eller...?

Og hvordan kan han få dobbelt med penger? Er han i permisjon, så er han i permisjon vel?

Jeg har også mann i nordsjøen, og er fryktelig nyskjerrig på hvordan vi kan gjøre det best mulig for oss.

Skrevet

Han kan ta permisjon når han er hjemme på" ferie" fra nordsjøen

Dvs at han kan ta f.eks 4 uker en gang,og 2 uker gangen etterpå,

altså få betalt disse ukene mens han er hjemme og får betaling fra arb.giver pluss tr.kontor.

Skrevet

Heisan!

Jeg har også mann i nordsjøen. Vi har søkt om at han får overført permisjonen til meg, men jeg tviler på at det går. Tror det var lettere før.

Turnusen hans er to uker på og fire uker av. Trudde at dersom de skulle ta ut pappaperm så var det bare en fritur ikke 6 hele uker i og med at da kan de jo stå over mange turer ut på jobb (2 og en halv tur) og det blir jo ikke riktig i forhold til antall arbeidstimer etc i forhold til de som har en vanlig jobb på land.

Vi har også vært inne på tanken at han tar ut permen i en av sine friperioder og dermed får dobbelt opp.

Angående fødsel så skal han egentil ut på jobb 3 dager etter termin, men jeg nekter at han er borte. Dette er første barnet vårt og jeg trenger han her hjemme, hehe... Han har selvfølgelig også mest lyst å være her. Når vi forhørte oss med andre kollegaer av han hva de hadde gjort så var det flere av de som hadde tatt ut sykemelding når termin var midt i en jobbperiode. Noen vil vel mene dette er utnytting av systemet, men han har jobbet der ute i 10 år ikke vært borte en dag så vi har ikke så veldig dårlig samvittighet. Er det forresten andre her som har erfaringer med samme problematikken at han egentlig skal være på jobb når fødselen er beregnet? Hva har dere gjort i sånne tilfeller?

Skrevet

Jeg har ikke mann i nordsjøen, men en som jobber ekstremt mye på land. Pappaene har jo rett på to uker fri etter fødselen? Selvom de ikke får disse betalt, så vil jeg at han skal være der hos oss de to ukene. Jeg vil ikke være alene akkurat da! Det er vårt første barn også.

Skrevet

Jeg har også mann som jobber i nordsjøen og vet at de forskjellige firmaene praktiserer dette på ulike måter. Min mann har en ordning der han er fire uker på vakt (hvorav 14 av disse dagene i nordsjøen) og tre uker på fri. De praktiserer det sånn at han får en vaktperiode fri.. dvs han får egentlig 7 uker hjemme (pluss 3 uker fra friperioden før vakt). Vet et annet firma som har 2 - 4 ordning gir en tur fri slik at det tilsammen blir 6 uker (dvs 10 uker med friperioden før vakt). Dette ble litt rotete.. håper dere skjønte hva jeg mente..

Skrevet

Heisann !

Både eg og minn mann jobber i nordsjøen, og vi venter no på nr. 2.

Pappapermisjonen må tas sammenhengende, altså fra en dato og 6 uker fram i tid. Det betyr at din mann vil få fri en jobbperiode, altså han blir heime i 10 uker. Det går ikkje ann å dele opp den perioden slik at han hadde fått 3 turer fri...desverre... :-) Ang. det å få dobbel betaling, altså lønn + permisjonspenger går ikkje lenger for de med 2-4 turnus. Er din mann derimot sjømann og har 6 uker på og 6 uker av, vil han kunne få dette dersom han tar permisjonen i sin friperiode.

Vi hørte om å få overført hans permisjon til meg, men det var ikkje så lett(vi søkte ikkje, men forhørte oss). Andre eg jobber med har fått det uten problem og det er no i det siste. Virker som det er litt variabel praksis fra trygdekontor til trygdekontor. De eg kjenner som har fått det bor i Bergensområde, eg bor på sørlandet og der er de ikkje like enkle..

Lykke til uansett !!

Skrevet

Hva om pappaen tar 50% permisjon i etpar måneder. Blir det slik at han da er 1 uke på oh 5 uker av da? Hadde håpet på at det kunne gå jeg...

Skrevet

2veldigtette

Pappapermisjonen er ikke nødt til å tas sammenhengende,tenk på de papaene som tar ut f.eks hver fredag i mange mnd..

Min mann er sjømann,og har 5 uker på og 5 uker av.

Det er egentlig "juks" å ta perm for han i sin friperiode,fordi det da blir dobbel lønn..

Han har lik betaling hver mnd,både når han er på jobb og hjemme.

Men selvfølgelig så skal vi benytte oss av det ja.

Skrevet

*Dumle*

De pappaene som gjør det har da valgt tidskonto, den muligheten har ikkje vi som jobber offshore.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...