Gå til innhold

Har dere testet kostholdet til barna deres? Link til kostholdskalkulator for babyer :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nestlebarnemat.no/no/knowledge/foodCalc/calculation

Mitt resultat ble:

Frokost

0.3 skive á 30 g - Grovbrød

0.3 port á 15 g - Leverpostei

1 port á 100 g - Morsmelk

Lunsj

0.3 Glass á 100 g - Frutti Eple Aprikos Fersken Pære

Middag

0.3 Glass á 125 g - Grønnsaker med Kylling

Kveldsmat

0.3 Porsjon á 35 g - Fullkorngrøt

KOSTANBEFALING

Energi (kJ/kcal)

Barnet ditt trenger å spise mer. Forsøk å få inn mer mat fra gruppene brød-mel-gryn og potet-ris-pasta. Velg gjerne de fetere alternativene fra gruppene melk-fløte-ost og kjøtt-fisk-egg. En annen måte å øke energi-inntaket på er å øke antall måltider gjennom dagen.

Protein

Inntaket av protein er for lavt. Gruppene melk-fløte-ost og kjøtt-fisk-egg inneholder rikelig med protein. Også bønner, linser og erter inneholder mye protein av god kvalitet.

Karbohydrater

Barnet ditt får ikke i seg tilstrekkelig med karbohydrater. Server mer fra gruppene potet-ris-pasta, brød-mel-gryn, grønsaker-rotvekster og frukt-bær. Gjør det til en vane å servere frukt og bær til dessert og mellom-måltider.

Fett

Fettinntaket ser bra ut.

Jau jau, ikke så altfor bra (og jeg var raus når jeg delte inn portionene) Morsmelken vet jeg ikke hvor mye han tar av, men det er myyyye :P

Hva fikk dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer ikke inn pâ matkalkulatoren.

"denne siden fungerer kun med IE?"

Skrevet

Jeg synes ikke denne testen var så veldig bra jeg...

Prøve selv og fikk ca de samme resultatene som deg...

For det første var det på den siden ikke mulighet til å legge inn 5 måltider og mellommåltider.

dedduten skulle det vært mulig å legge inn barnets vekt og lengde. Det varierer jo veldig. Og det er relativt stor forskjell på at barn som er 6 og 8 mnd.

Skrevet

jeg fikk også dårlig resultat.Hvis jeg skal få i han alt det de anbefaler så kommer jeg vel ikke å gjøre noe annet enn å mate han.Nei,syns ikke det var riktig skjema.Så lenge barnet virker fornøyd må det man gir være greit tror jeg

Skrevet

Fikk bra resultat egentlig,men den kalkulatoren påstår at gutten min får i seg for lite fett..hehe.. Eller var det bra inntak av baåde proteiner og karbohydrater :)

Skrevet

Det blir litt feil, siden jenta mi får 1-2 "porsjoner" med mm utover det som var mulig å skrive inn :/ Også er det jo rart at man ikke skal skrive noe om vekt, lengde og alder....

Men ellers var det jo litt artig :)

Skrevet

Frokost

1 Porsjon á 40 g - Fullkorngrøt frukt

0.3 st á 105 g - Eple

Lunsj

1 skive á 30 g - Grovbrød

1 port á 15 g - Prim

1 port á 5 g - Margarin soft lett

1 dl á 100 g - Yoghurt

Middag

0.7 Glass á 195 g - Spaghetti med kjøttsaus

Kveldsmat

1 Porsjon á 40 g - Fullkorngrøt eple

0.3 st á 105 g - Eple

Energi (kJ/kcal)

Det synes ikke å være noe galt med ditt barns appetitt. Energi-inntaket ligger over det som vanligvis anbefales, men hvis barnet ditt følger vektkurven sin får det i seg passelig med mat.

Protein

Barnet ditt får i seg mer protein enn det trenger. Selv om energi-inntaket er tilstrekkelig, bør du se på fordelingen mellom protein, karbohydrater og fett. Får barnet ditt vanligvis i seg like mye protein, bør du tenke på å redusere noe på porsjonene fra gruppene kjøtt-fisk-egg og melk-fløte-ost.

Karbohydrater

Barnet ditt får i seg mye karbohydrater. Ettersom de fleste karbohydratrike matvarer har stort volum og dessuten er energifattige, kan et altfor stort inntak av karbohydrater innebære att barnet ditt får i seg for lite energi. Hvis barnet ditt følger vektkurven sin, er inntaket passe.

Fett

Fettinntaket ser bra ut.

---------------------------------------------

Det pussige er at bare når jeg la inn at han fikk Yoghurt (noe som bare skjer innimellom) så fikk jeg noe under "Fett". Ellers stod det ingenting. Så jeg syns ikke testen var så veldig bra, jeg får jo ikke gjort så mye med karbohydrater eller proteiner egentlig... Mat må han jo ha!

Kanskje greit å legge til at han snart er 11 mnd. Og han ligger midt på vektkkurven...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...