Gå til innhold

Hvordan får vi med oss babyen hjem?!!

findus

Anbefalte innlegg

Kom plutselig til å tenke på noe som det er veldig rart at jeg ikke har tenkt på før. Hvordan i alle dager får vi med oss babyen hjem fra sykehuset?!

Vi har ikke bil, og tar taxi opp til sykehuset når jeg skal føde. Bor i Oslo, og har ikke så lang vei. Men tilbake igjen?! Kan vel ikke ta taxi med en nyfødt baby? Hvor skal i så fall den være i taxien? Eller - burde vi pakke med et babysete i sykehusbagen da? Til å putte i taxien på vei hjem?

Og buss eller trikk?! Ja, særlig liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei veninne i Oslo, ho fortalte at de spaserte hjem fra sykehuset med nurket i vogna. De hadde egentlig tenkt å ta taxi, men det var en fin dag og veninna mi var i fin form -så de spaserte de 20 minuttene hjem! Ellers tror jeg det er ganske vanlig å ta taxi -bare si fra når dere bestiller at dere må ha barnesete i bilen! (taxiene har iallefall barneseter her jeg bor!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle taxier skal så vidt jeg vet ha barnesete, men det bryr de seg sjelden om. Ta en tlf til taxisentralen nå og sjekk hvordan du skal gå frem. Det er sikkert bare å informere om at du skal ha med barn når du dinger og bestiller drosje. En gåtur er jo et godt alternativ, men det er litt vanskelig å si hva slags værforhold det bir i februar:-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Men er det ikke litt sånn at ikke alle barneseter er noe særlig for nyfødte? Hvordan vet jeg at det kommer en som har et "nyfødtvennlig" barnesete? Er det egentlig noen bilseter i det hele tatt som er "nyfødtvennlige"? Jøje meg, dette har jeg virkelig ikke tenkt på!

Ganske festlig egentlig - komme til føden og være godt forberedt på alt: Pusteteknikker, fødselsstillinger, massasje osv. osv. Tatt med diverse musikk, druesukkertabletter, og tusen ting til alle eventualiteter.... Og så: Hæ? Skal vi ta med babyen hjem?! Oi, DET hadde vi ikke tenkt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår egentlig at du bare sjekker på taxisentralen, eller så gjør du det enkelt, og tar med ditt eget hjemmefra. Det går nok bra skal du se. Det er vel ikke fare for at det lille nurket blir igjen på Ullevål uansett? Hihi...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt babysete til bil, selv om vi ikke eier bil selv, og har tenkt å bruke den på veien hjem hvis vi ikke tar buss eller noe da :) Tar nok ikke den med når jeg skal føde, får heller svigers til å hente den for oss eller at min kjære stikker hjem og henter. Får se an formen, har ei vennine som busset hjem fra sykehuset....men tør ikke helt satse på at jeg er like sprek etter fødselen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange taxier har bare seter til større barn, ville ha tatt med egen sete hvis dere har det. Det kan jo pappa komme med etter fødselen. Hvis ikke ville jeg ha sjekket med taxiselskap på forhånd, det er ikke mulig å plassere en nyfødt baby i en stol som er for eldre barn, de har ingen styrke i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge dere bor i Oslo, så blir vel ikke taxi turen så lang uansett - da er det vel ikke så farlig at ikke setet er "perfekt" i forhold til sittestilling. Hvorfor ikke ta med bagen som hører til vogna deres? Kan hende taxiene har et sånt nett som dere kan bruke over. Ring taxisentralen i Oslo og spør dem - dette opplever de sikkert ofte, spør hvordan de løser

det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips :-)

Vi skal nok få med oss babyen hjem, på den ene eller den andre måten, ja... :-)

Blei bare så paff da jeg plutselig kom til å tenke på det!

Er det forresten noen som vet om det er sant at bag med nett ikke er lov å bruke som bilsikring lenger etter første januar, eller om det bare er et rykte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå

Dette har jeg faktisk tenk på :) Vår plan er at mannen tar en busstur hjem og henter bilsetet som vi har kjøpt. Vi har tenkt å spørre om svigers vil hente oss på sykehuset og kjøre oss hjem, og da har altså han hentet setet rett før, eventuelt de henter han hjemme hos oss med setet og drar sammen for å hente meg og barnet på sykehuset. Hvis de ikke kan tar han med seg setet på bussen og så bruker vi det i taxien på veg hjem. :) Det er riktignok ikke lange spaserturen fra ullevål og hjem, men tror vi satser på taxi eller annen biltransport i første omgang.

Har akkurat snakket med ei venninne som var og fødte på ullevål på mandag. Hun skulle egentlig ligge på hotellet men der var det fullt, så hun endte opp på dobbeltrom. De dro hjem allerede i dag fordi det var så fullt på sykehuset, mange som måtte ligge på gangen til og med så ett lite tips kan jo være å ta med seg minst mulig. Ikke så kult å ligge på gangen og passe på at ingen tar bilsetet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...