Gå til innhold

Lettprodukter som lettbrus og lettsaft, hvorfor skal man helst unngå det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange av dere som drikker det.. Jeg drikker alt alt for lite, men sliter veeldig med å få i meg bare vann...

Har fått beskjed om at jeg må drikke mye mer..

Skrevet

Fordi det inneholder kunstig søtnings stoff, noe som ikke er bra for kroppen i for store mengder. Det gjør akkurat det samme med kroppen din som sukker gjør, utløser insulin som igjen lagrer sukker (karbohydrater) som fett.

Skrevet

Ja den er grei.. men jeg tenker mer i forhold til svangerskapet? Er det mer skadelig for fosteret at jeg drikker lett produkter i stedenfor sukkerholdig saft og brus.. Hva er best å drikke?

Vet det selvfølgelig er vann, men får ikke i meg så mye veske som jeg burde når jeg kunn drikkert det:(

Sliter med veldig lavt blodtrykk og har fått beskjed om at jeg må prøve å få det opp, og da må jeg vist drikke mye mer..

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at det var bedre å avogtil drikke lett brus og saft enn å drikke de med sukker.. Så et glass med lett brus i ny og ned gikk helt fint sa han. Er selv veldig flink å drikke vann. Det har jeg alltid vært, men man blir lei av det også avogtil...

Skrevet

Kan du ikke kjøpe 100% naturlig saft da? finnes flere alternativer til "lette" saft..

Skrevet

Jeg blir fort svimmel dersom jeg har i meg for mye søtt. Så jeg foretrekker lettbrus (pesimax). Men det blir egentlig ikke de store mengdene. På dagtid drikker jeg vann, et glass funlight til middagen, og to-tre glass brus på kvelden hvis jeg har snacks. Hvis jeg har f.eks pizza eller gryterett til middag drikker jeg også lettbrus til det. Jeg bekymrer meg ikke =)

Skrevet

lettbrus er tomme kalorier og utløser ikke insulinproduksjon fra bukspyttkjertelen. Jeg kjenner mange diabetikere som delmer nedpå med lettbrus og kan drikke litervis av det per dag. Til og med mange slankeguruer anbefaler fun light og lettbrus hvis man skal drikke noe søtholdig..

Det som er problemet med lettbrus og igrunn brus generelt er at det er tilsatt så mange kunstige stoffer som ikke er så bra i alt for store mengder.. Men hva er bra i store mengder ?

Men men.. alt inneholder jo sukker... til og med naturlig saft, frukt etc inneholder en del sukker... menmen , er man måteholden og ikke delmer nedpå så kan man jo igrunn spise det meste uten å bekymre seg over sukker eller andre næringsstoffer...

Skrevet

Dette har jeg lest mye om og studier sier at kunstige søtningstoffer er ikke farlig hvis det brukes i samme mengde som man ville brukt vanlig sukker. Har du hørt fra noen i helsevesenet at du skal ungå det eller bare "hørt det" av "folk"? Hvis det er så farlig hadde det ikke vært godkjent og man hadde heller ikke anbefalt diabetikere å bruke det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...