Gå til innhold

Hva "kan" deres 15mnd gamle barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morsomt å høre hva som er 'vanlig'

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kva som er "vanleg" veit eg ikkje, men eg kan fortelle kva "kunstar" guten vår kan.

* gå (begynte ved 14 mnd)

* neie/sette seg på huk og opp igjen utan å miste balansen (stort sett)

* kan bevegelsene til MASSE barnesanger (type Lille Petter Edderkopp, Min hatt den har tre kanter, osv) men han prøver ikkje å synge

* seier ein heil del ord, mellom anna: mamma, pappa, pupp, lys, bæ, vov, mjau, pip-pip og fleire dyrelydar, brrr (bil/vaskemaskin), ææsj

* forstår mange fleire ord/enkle setningar (viss eg ber han om å finne skoene gjer han det)

* putte pengar på sparegrisen sin (men han trengte nokre forsøk før han fekk det til)

* har begynt å fatte interesse for putteboksen, og får av og til klossane nedi

* ete med skei, har begynt å øve med gaffel

* klatre opp i og ut av badebaljen sin sjølv, men klarar ikkje å kome seg opp i stol/sofa (men han er flink til å klatre ned)

* peiker på auge, nase, munn, tunge, mage, hand, fot osv når vi spør, både på seg sjølv, oss andre og på folk på bilete.

..og så kom eg ikkje på meir som eg bør nevne :o)

Kva kan ditt barn då?

Skrevet

Vet ikke om dette er vanlig elr ikke, men er ikke så viktig uansett for meg! Min er 14 måneder.

Det han kan, siden du spør, er:

Gå siden han var 13 og og en halv måned.

Sitte på huk, og reise seg.

Danse!! :-))

Har lekt med puttebokser siden han var 10 måneder, og klart å plasert demi hverandre siden han var 11 måneder.

Klatre opp i sofaen, men ikke så flink å komme seg ned.

Kan ikke så mange ord, bare mamma og hei, men har god ordforståelse. Hvis jeg spør hvor kosekaninen er, elr hvor skoene er, så kommer han med dem.

Hvis jeg spør om han vil ha nam-.nam elr grøt elr melk elr lignende, begynner han å smatte med munnen. Morsomt å se!

Peker ikke så mye på ting, men strekker seg etter d han vil ha.

Det jeg kom på i farta

Skrevet

Dette kan sønnen min på 15 mnd

*Gå og løpe

*Danse

*Si mamma, pappa, dadda(tante), hei og hade mens han vinker, se der mens han peker på noe, oj, nam og takk.

*Klatrer opp og ned av sofa, stoler vår seng

*Kommer seg opp på kjøkkenbordet ved hjelp av stolene(som han selv drar ut fra bordet)

*Klatrer opp i tripp trapp stolen

*Rydder opp lekene når jeg ber han om det

*Kaster ting i søpla om jeg ber han om det

*Kan bevegelser til sanger(Hjulene på bussen, Lille Petter Edderkopp, klappe søte og ro ro til fiskeskjær)

*Er veldig oppfinsom hvis han vil ha noe som ligger høyt. Da flytter han litt på stoler eller kasser og begynner å klatre.

Skrevet

Lillefjert, 15 mnd...

- Gå

-"neie", stå på alle 4 og ta hodet mellom beina- litt sånn når man skal stupe kråke

- Klatre opp og ned fra sofaen

-Komme seg opp i stående stilling i tripp-trappen

-Dytter stoler for å komme fram til/få tak i ting

-Hente sko i gangen

- Klatrer ned trappa i gangen med beina først( gudskjelov!)

- Snakker ikke så mye, går mest i mamma, pappa, se og dæ( der)

-Spiser selv med skje eller aller helst gaffel

-Rydder opp leker når vi rydder

Ellers så er det vel mer han kan som jeg ikke tenker noe spesielt over. Han er vel som unger flest når det gjelder "rampestreker" : skru av og på tv'n, varmeovnen og dra stikk-kontakter ut der han kommer til=/

Er plutselig ganske kaldt her til tider =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...