Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesnupp er nå et år om en uke, og er bare 70 cm lang og veier 8200. Det var bare tilfeldig at jeg gikk innom HD for å sjekke, og har nå fått framskyndet 1-årskontrolen med lege også(skulle ha i slutten av feb pga vaksine også)

Alle barna mine har vært små, men på kurven når jeg veide i forrige uke krysset hun to percentiler..flatet skikkelig ut, og er nå på den nederste. Det er forsåvidt greit, for det har de to største vært også, men de har ikke bare flatet ut på den måten.

Hun spiser så mye også, det er jo det snåleste. Spiser 2 og 3 skiver til fokost og lunch(bytter på grøt og brødmat til frokost) og DET har ihvertfall ikke de to andre spist...de spiser ikke 3 skiver nå engang de(2 og 17 år:-)

Hun spiser opp alt hun får av mat, spiser ikke mellom måltidene så er sulten når hun får mat, drikker godt med vann, melk og ammer henne 2-3 ganger i døgnet. Spiser 4 hovedmåltider med 1-2 mellommåltider bestående av yoghurt naturell og frukt, så hun får virkelgi i seg mye mat i løpet av dagen. Hun spiser mer enn 2-åringen min, merker det når jeg lager i stand middag til de på asjett at jeg tar på mer til lillesnupp på 1 år.

Hva kan grunnene være at hun ikke er større? Hun er veldig aktiv, overalt, men går ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minste min ble målt til 71 cm og 8500 gr en uke etter fyllte 1 år. Hun har nå tatt røntgen av hånda for at de skal sjekke veksten den veien, dessuten venter vi på svar på blodprøve anngående søliaki. Hun spiser riktignok ikke i nærheten engang av hva din gjør altså.

Veksten hennes kan ta seg opp ellers sjekker nok hs det opp.

Skrevet

Jeg syns ikke vekta hennes hørtes ille ut i forhold til høyden. Men hun er ganske kort:-) Hun høres jo helt frisk ut så det er jo vanskelig å "tvinge" henne til å strekke seg. Ikke alle er like lange. Plutselig skyter hun nok noen cm i været. Min gutt var 8 cm lengre enn jenta di, men veide bare 300 gram mer da han var ett år. Han gikk fra gjennomsnittet på percentilskjemaet til å falle under den nederste streken.

Så lenge han var frisk og rask var ikke hs bekymret for han. Han ble riktignok sjekket for melkeallergi, men det var pga av grønn og sur avføring (de fant ingenting). Nå er han i en periode som han legger litt på seg igjen, så han er forhåpentligvis innenfor normalen igjen.

Skrevet

Den eldste prinsessa mi var 13 kg på ettårs kontroll og lillemor var 7900 og 72 cm. Så det viser at vi er levert med veldig forskjellig størrelse. Lillemor er livat og ser sunn ut, hun spiser veldig lite og virker for så vidt fornøyd. Jeg mener at man skal se på helheten og selvsagt utelukke at det er sykdom som gjør avvik.

Min stesønn var 78 cm på 2 års kontroll og er som 11 åring 125 cm. Han er veldig liten men har tatt alle undersøkelser og alle viser at han er normal, bare kortvokst og seintvoksende (vokser ikke i rykk og napp men jevnt hele tiden)

Tror at du også skal se på høyde til dere som foreldre og nærmest slekt,

Skrevet

Hun er litt kort, men vekt i forhold til høyde er helt på snittet i henhold til WHO sine kurver. http://www.who.int/childgrowth/standards/en/

Men hun er ikke så kort at hun ligger utenfor kurvene.

Snupi var 75 og 8650 på noen dager etter at hun fylte ett år. Hun har lagt på seg veldig i rykk og napp, men lengdeveksten har alltid vært jevn. Hvis det var lengdeveksten som har flatet ut, gjør dere rett i å få det sjekket opp.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:-)

En her som sier man må se på lengde på foreldrene, jeg er jo 180 og sambo enda litt til.-)

Vet jo også at barn er forskjellige, men syns det er viktig å utelukke at det kan være noe galt.

Skrevet

med så høye foreldre, ville jeg også sjekket om alt var normalt:)

vi er også store som foreldre, begge stebarna mine var store som små,og er blitt store, mens lille fellesjenta vår ennå er et lite knøtt, men hun vokser, det går bare sakte...

fikk beskjed om at hun er for liten til å allergitestes, men vi har sjekket nyrefunkjsonen og den var normal..(nyresvikt kan visst gi kortvoksethet)

Skrevet

Mi veslesnuppe veide 8740 på et års kontrollen og var 74.5 cm lang. Ikke kjempestoe, men helt flott sa helsesøster.

Var stor ved fødsel, 4370 g og 53 cm.

Jeg er 1.72 , mens faren er ca 1.85.

Storebroren var ikke mye større han heller for 16 år siden....men nå har han forlengst gått forbi sin mor. :o)

Skrevet

Wow, det var stor forskjell på to søsken! Forskjellige fedre?

Skrevet

Kom nettopp hjem fra 1 års kontrollen på helsestasjonen, og min lille jente veide 8280 gram og var 73 cm lang:-) Hun har alltid vært liten og slank, og jeg har ikke uroet meg videre over det i det siste. Barn er jo like forskjellige og unike som oss voksne; noen er store og noen er små;-) Nå er jo heller ikke verken jeg eller pappa`n særlig store av oss, så da er det vel normalt at vi heller ikke får noe stort barn.

Skrevet

Det er helt greit å være liten, og det høres jo ut som hun er symmetrisk. Hva er hodeomkretsen?

Det som jeg fester meg ved er at du sier hun har krysset to percentiler. Det er nok til at det absolutt bør følges opp. Du sier hun spiser bra- noen her nevner cøliaki, og det er absolutt noe som bør sjekkes. Hun blir sikkert også screenet for andre metabolske sykdommer og infeksjoner ( f.eks giardia) i tarmen. Har dere hund eller katt? Innvollsorm kan også gi stagnasjon i vekten. Listen over mulige problemstillinger er laaaang. Hun bør uansett henvises til en spesialist i pediatri.

En viktig ting: Ikke start glutenfri kost for å se om det blir bedre. Det kan ødelegge for de prøvene som må tas, og resultatet kan bli feil.

Håper at hun bare har tatt en "voksepause". Lykke til!

Skrevet

Min sønn var 74 lang og veide 8100 når han var 1 år...ser ikke noe bekymringsverdig i det. han har ligget nederst hele tiden, men hoppet opp en periode når han spiste mye før han begynte og gå og nå er han nede igjen på kurven. Synes ikke dattra di høres så fryktelig liten ut?

Skrevet

Nå er det mye du syns og ikke syns om Ella, så deg om det.

Lillesnupp her er 4 cm kortere enn sønnen din er da, og du sier selv han ligger nederst på kurvene...dvs at lillesnupp ligger UNDER kurven. Er ikke det spesiellt liten syns du??

Håper du selv er såpass våken at du klarer å se evt faresignaler....

Skrevet

Gutten min var 73 cm lang og veide 8,5 kilo på ett-års-kontrollen.

Synes han i perioder spiser veldig lite, av og til kan han gå en hel dag uten å spise. Andre ganger spiser han kjempemye, så bekymrer meg ikke mye for det. Vekta hans har flata litt ut, og ligger nå på nederste kurve, har alltid ligget på nest nederste før..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...