Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her som er uføretrygda 100 %??

Jeg er jo spent på hvordan det går når babyen kommer, og pappaen har jo ikkje krav på noe perm når jeg er ufør ettersom jeg har skjønt.

Synes systemet er urettferdig, vi har jo ikke råd til perm uten lønn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er for dårlig til å ta deg av den lille, kan legen din "sykmelde" deg slik at pappa får permisjonstia, uavhengig av om du er ufør eller arbeidsaktiv. Tror jeg. Men spør legen din om dette, da jeg spurte trygdekontoret sa de bare " men da skal du være veldig syk, altså" i betydning at dette ikke gjalt meg selv om legen min anbefalte dette... Vi ender nok opp med denne løsningen, men vi er forberedt på å måtte sloss litt med trygdekontoret for å få det til. Men ingen er tjent med at JEG blir pleietrengende i tillegg til barnet!

Det forutsetter selvfølgelig at pappa har jobbet før fødselen og har opparbeidet seg rett til permisjon...

Lykke til!!

Skrevet

Var å snakket med nav om akkurat dette i forige uke...

Fikk til svar at så lenge far har opparbeidet seg rett til permisjon (uavhengig av deg), og det blir et omsorgsbehov (altså - du, klarer ikke å ta av deg barnet selv), kan far ta ut permisjonen..

Men det må som sagt være et omsorgsbehov..

Skrevet

Urettferdig regel ja...politikere sier at de ønsker at fedre skal få ta større del i barnas oppvekst osv, men det gjelder tydeligvis ikke for alle fedre...skjønner virkelig ikke hvorfor min mann kan få lov til å ta ut permisjon mens jeg tar ut ferie fra jobben min mens din kjære ikke får ta ut permisjon fordi du er ufør. Hadde håpet på at reglene ville forandres nå som det kom nytt reglement....

Skrevet

Jeg og er ufør. Jeg blir hjemme med den lille, så sant det går bra, får uføretrygden min i tillegg har jeg fått engangstrygden. Far har ikke rett på permisjon så lenge jeg klarer å ta vare på den lille, men hadde ikke vært så kjekt heller at begge gikk heme 1 år. Men han kommer nok til å ta permisjon 1 uke eller to ved fødselen også er jo det 5 uker ferie i tillegg til alle fridager.

Skrevet

Det er forresten noe som heter omsorgspermisjon. Det er opp til arbeidsgiver om pappan får betalt omsorgsperm i forbindelse med fødsel eller ikke, men det er jo verdt å undersøke med arbeidsgiver om han i hvertfall kan få det da :)

Skrevet

Når vi nevner ufør.. En vennepar av meg får ikke adoptera pga hun er 100% ufør . Han er han kjempe godt betalt jobb, men ikke faen om de fikk lov å adoptere.. Det er urettferdig.. Det samme gjelder temaet her.. Helt idiotisk at far ikke kan har rett til 5 uker pappaperm.. Det er jo Så viktig for både mor,far og barn... Som om folk liksom velger selv å være syke.. ar forresten vokst med en mor som har vært 100% ufør fra jeg var 4 år..Beste mamsen av alle.. Hun stelte og lagte middag på alle de "gode" dagene og hjalp oss med lekser.. MYE viktigere enn drit god inntekt spør du meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...