Gå til innhold

Er det for tidlig med fast føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 3 mnd sovner kl 23.00 og våkner rundt kl 05.00 for mat, men nå i det siste har den våken perioden kl 05. begynt å bli lenger. Hun virker lys våken! Før kunne hun sove til kl 07-08...

Så derfor lurer jeg på om vi kan begynne med grøt til henne? Kan det gjøre at hun sover et par timer lengre? For når hun våkner kl 05 tar jeg henne opp i senga vår og ammer veldig lenge, og der blir hun liggende til vi står opp. Hun virker veldig sulten når hun våkner.

Står jo at man ikke skal begynne med grøt før 4 mnd, men gjør det noe om vi begynner før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før 4mnd skal det være i samråd med lege og bare av spesielle grunner, sies det. Og bare 50% av barna sover bedre etter fast føde, de andre sover mindre! Seks timer er jo veldig bra for en så liten en på mm, løsningen du nå bruker er jo kjempefin og koselig, eller?

Skrevet

Ville ikke anbefale deg å begynne med grøt enda, tarmsystemet er ikke klart for det enda.. Synes hun sover lenge om gangen jeg, og å ha sånn våkenperiode er normalt, det går seg nok til igjen skal du se!

Jeg har en som er mye mer våken på natta enn di, og han får nå en stor porsjon grøt på kvelden, hjelper ikke på søvnen. Er bare 50 % som får bedre netter etter grøt start.

Viss du er usikke rpå om hun får nok, ville jeg heller prøvd å gi henne en flaske med mme:)

Skrevet

Du bør i allefall tatt kontakt med lege eller jordmor før du begynner med fast føde. Å sove 6 timer sammenhengende regnes som å sove natta igjennom. Mange ammer annenhver time natta gjennom.

Skrevet

Det er faktisk ganske lenge å sove når de er så små. :) Blir litt misunnelig jeg nå.. Når det er snakk om å gi fast føde tidligere enn 4 mndr er det kun i spesielle tilfeller med liten vektøkning at hs anbefaler det. Søvn er nok ikke noe man kan regulere med mat, siden det ikke er alle unger som får noe endret søvnmønster av det og man ikke veit hvilken vei det kommer til å slå ut på hvilke unger:)

Skrevet

Luksusbaby!

Sorry, sliter bare som pokker med nattopplegget for tida. Kan i alle fall fortelle deg at snuppa vår aldri en eneste gang har sovet så lenge som 6 timer i strekk. Det har rett og slett ikke skjedd. Nå er hun 4,5 mnd.

Skrevet

Jeg synes det blir veldig feil å gi babyer mat for at de skal sove lengre hvis det ikke er helt je..lig. Du har tross alt permisjon for å ta deg av babyen, og litt nattevåk følger faktisk med. Du er heldig hvis de sover lenge i strekk før de er 6 mnd.

Skrevet

heldig du er. mi sov ikke så lenge i strekk før hun var 6mnd og da hadde hun 3 faste måltider

Skrevet

Vi startet med grøt ved 4 1/2 mnd alder pga veldig urolige netter (spising i ett sett), men det hjalp desverre ikke for soving om natta.

Her er det fremdeles full fart natta igjennom med spising, sover heldigvis fort etter å ha spist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...