Gå til innhold

Vannkopper!


mor@3

Anbefalte innlegg

Det har brutt ut "epedemi" med vannkopper i barnehagen til storebror, så jeg går egentlig bare å venter at han skal få det.

 

Men er det noen som vet om små babyer er "immune" mot slikt når de får morsmelk?

 

Leste en plass at om mor hadde hatt vannkopper som liten, så ble babyene resistente. Men jeg har ikke hatt vannkopper, derimot brennkopper. Min mor fortalte at legen hadde sagt til henne at så lenge du som mor ha hatt en koppe- variant blir babyene "immune" for både vann- og brennkopper!

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vannkopper får du bare en gang, men brennkopper kan du ha mange ganger.....

 

Om du har hatt vannkopper, så vil jeg tro det er mindre sjanse for at baby blir smittet....-og om han blir det så får han en mild variant. Det er uansett best å ha vannkopper som baby/barn, voksne blir sykere. At du har hatt brennkopper gjør nok ikke at du ikke kan få vannkopper. Vannkopper er virus...... brennkopper er bakterier, og de kan man få i forbindelse med vannkopper faktisk.

 

Mange velger jo faktisk å "oppsøke" smitte for at barna skal få vannkopper slik at de er ferdig med det og slipper å få det når de blir eldre for da vil de bli sykere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme problem. Venter bare på utbrudd av vannkopper hos eldsteman. Spurte på sykhuset og fikk beskjed om å være forsiktig så ikke minsten fikk det. Hun er ganske bra beskyttet siden jeg har hat det, men vi skulle ikke stole på det.

Om den eldste får vannkopper har vi fått beskjed om å ringe sykhuset for å få tips om hvordan vi skal forholde oss. De skal ikke være sammen.

 

Selve vannkoppene var vist ikke så farlige, men de helt små kan vist få en del komplikasjoner som ikke er bra. Kan være farlig om man er veldig uheldig så det er best å være litt oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 6,5 uke fikk vannkopper selv om eg fullammet og har hatt vannkopper sjøl. Dette er ni år siden men da sa legen at hvis han hadde vert mindre enn seks uker hadde hun lagt han inn på barneklinikken. Vet ikke om det fortsatt er sånn, men hadde vert forsiktig iallefall! Men det er ikke enkelt når man har flere barn, her i huset er det fem storesøsken:) Så smittekilder mangler det ikke på:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp - her i huset har storesøster vannkopper. Og jeg er jo hjemme med lillesøster på 1 mnd. Jeg ble bekymret over å lese dette, men håper på at hun er immun av morsmelken hun får. Var på helsestasjonen i dag, og da sa helsesøster faktisk at håper at babyen min får det også for da er hun ferdig med det. Jeg for min del opptrer nærmest litt hysterisk for å forebygge smitte, og vasker nesten av meg hendene. Og stakkars storesøster på 1,5 år forstår lite av at hun nesten ikke får ta i lillesøster. Jaja, det er jo ikke så lenge igjen av vannkoppetiden nå da. Så jeg får vente og se. Syns hvertfall det er skremmende hvis lillejenta får det... Har andre erfaring med dette, altså babyer og vannkopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar og råd!

 

Nå er storebror hjemme fra barnehagen idag, men vannkoppene har ikke kommet ennå. Han har litt feber og spøy... så vi får bare vente å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...