Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Min datter som er nå 4 år og fyller 5 år i april, kan lese. Hun begynte å skjønne noe av det i november-desember. Hun overrasket meg en dag med at hun kom til meg med en pakke ansiktsmaling og spurte om det står pilot der. Og det gjorde det. Det sto PILOT. Ganske lenge leste hun bare relativt korte ord, nå leser hun også lengre og mer kompliserte ord som f.eks. "heffalompen" eller "psykologisk leksikon". Hun liker å se på bokhyllen og lese hva som er skrevet på bøkene. Jeg lurer på om det er en tidlig alder å begynne å lese eller er det vanlig? Hun er mitt første barn og jeg kjenner ikke mange barn. De andre 4-5åringer som vi kjenner kan ikke lese. Når et barn kan lese ganske tidlig, betyr det også at hun skal være flink på skolen senere? Hun er også tospråklig. Hun snakker norsk i barnehagen og med pappaen sin, et annet språk med meg. Hun leser begge disse språkene.
Gjest Skrevet 8. januar 2007 #2 Skrevet 8. januar 2007 Oj, virker jo kjempeflink hun! Min blir 5 i juni, kan ikke å lese. Har hatt mer intr for tall og legge sammen. Sjangsen er vel stor for at hun blir flink på skolen, så nå blir det jo mye opp til foreldrene, og stimulere og legge opp til at hun har lyst til å lære mer. Bare pass på at det ikke blir for mye, og at hun ser det som en moro lek;) Verste jeg vet er foreldre som starter altfor seriøs hjemmeskole, bare for at de skal være best i det og det osv. Prestisje;( Men virker som hun har tatt dette mye selv da, og ikke hatt noe press osv, det er jo bra! Lykke til med den flinke jenta!
Gjest Skrevet 8. januar 2007 #3 Skrevet 8. januar 2007 Klart det er tidlig! De fleste kan ikke lese skikkelig når de begynner på skolen. Jenta mi har også vært mest opptatt av tall til nå, men så bestemte hun seg plutselig for at hun skulle begynne å lese. Hun er snart 6 år, da. Hun skrev navnet sitt da hun var litt over 3 år, og har kunnet bokstavene lenge. Men det er som om hun ikke har giddet å prøve, selv om vi har sett at hun kan hvis hun vil. Men for en tid tilbake bestemte hun seg, og nå skriver og leser hun som bare det. Hun kunne forresten å skrive før hun kunne lese. Jeg vet ikke hvor vanlig det er. Det er ikke godt å si om de blir flinke på skolen selv om de leser tidlig, men sjansen er nok stor for at hun ikke blir svak, i hvert fall! Det er ikke godt å si om de er tidlig utviklet, eller om de har intellektuelle evner. Uansett er det interessenfor å lære som er viktigst, så det er viktig å prøve å oppmuntre dem til å holde interessene ved like. Det blir spennende å følge dem framover!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Tror ikke det er spesielt tidlig. Både jeg og søstra mi kunne lese da vi var 4 år.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Synes det høres tidlig ut jeg også, og spsielt at hun leser og snakker 2 språk. -Vil bare legge inn en liten advarsel til når skolen begynner, for vi opplevde en nabo-jente som kunne lese før skolen og syntes det hele ble kjedelig fordi nivået ikke var høyt nok for henne. -Hun begynte å skulke skolen og vandret heller på turer på egen hånd.. Det ble sevlfølgelig tatt tak i ganske raskt, men det kunne vært unngått dersom foreldre og lærere hadde snakket sammen om dette tidligere.
Plutselig_gravid Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Det er tidlig ja ) Så flink!!! Min lillesøster lærte å lese da hun var nettopp fylt 4, og kunne regne pluss og minus da hun var 4,5 år. Da kunne hun lese kjapt og ganske avanserte bøker med mye tekst. Jeg lærte å lese da jeg var 5,5 år. Koste meg på skolen jeg, selv om det var ganske lett de første årene. Men, det var flere med meg i klassen, var ikke den eneste som kunne lese bra og regne da jeg begynte i 1.klasse:o) Var ikke noe genibarn, liksom.
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #8 Skrevet 11. januar 2007 Jeg tar det med en klype salt at hun gjorde dette fordi hun var "for flink" på skolen. Det er nok en myte at det kan gå ille hvis de er for flinke, at de kjeder seg FORDI de er flinke. Det er langt flere av de som er svake på skolen som kjeder seg. De som er flinke kjeder seg sjelden. Hvorvidt de kjeder seg eller ikke, har mer med hva de holder på med, enn hvor nivået ligger. Men det er klart, en må stille krav til skolen også hvis man har flinke unger. Alle har krav på å få undervisning tilrettelagt sitt nivå, og alle bør ha noe å strekke seg etter for å ikke stagnere.
Kamille:) Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Ja, klart det er tidlig. Det er vel innlysende, siden de fleste lærer å lese når de starter på skolen?
☆lillastjerne☆ Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Har også ei som blir 5 i april som leser. Hun er kjempeinteressert i tall og bokstaver å leser alt hun kan.. Når vi er på butikker og lignende går hun rundt å leser på dører, hyller ,varer osv! Og det meste har hun funnet ut av selv. Jeg har lært henne lydene på bokstavene og resten fant hun fint ut selv!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå