Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk før helgen innkallelse til ordinær ultralyd (18uker på vei)

Der står det at det ikke er prioritert å se etter kjønn.

Kan de nekte å se etter det hvis vi spør?

Jeg vet jo selvfølgelig at det ikke er kjønnet som er viktig å prioritere på ultralyd,.. det er jo selvfølgelig om alt ser normalt ut..at babyen har utviklet seg slik den skal og at der ikke er noe avvik å hvor mange der er... + sette en mer eksakt termin...

oooog at det ikke alltid er like lett å se kjønnet....

oooog at det er andre ting man heller ser etter....

oooog at det ikke skal oppta tid som man heller kunne brukt til å undersøke andre viktige deler av fosteret

oooog at det ikke er 100% sikkert,....

Noen som har opplevd å bli nektet av den som utfører ultralyden å vite kjønnet ? At de plent har nektet?

Har ikke vi som forelder rett å vite hvis vi vil og hvis fosteret ligger slik at det er mulig å se?? Når det ikke opptar så mye tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg var på UL på Tromsø sykehus med mine to første. Vi spurte på forhånd om jordmoren kunne se etter hvilket kjønn det var, hvis det var mulig å se det. Hun tok seg god tid til å sjekke at alt var vel med den lille, og også hvilket kjønn det var. Viste oss også hvor vi skulle se etter for å se om vi kunne se noe selv. Hadde veldig positive opplevelser begge ganger. Første gang var hun skråsikker på at det var en gutt. Andre gang var hun mer usikker, men som hun sa: " hvis det var eksamen og jeg måtte velge, vil jeg si jente". Hun hadde rett begge ganger. Tror det er lurt å si ifra på forhånd at du vil vite hva det er, for ellers ser de ikke etter. Har ikke hørt om noen som er blitt nektet dette, men det finnes jo mange forskjellige jordmødre/leger, så det er sikkert noen som ikke vil svare på dette.

Lykke til på UL da.

Gleder meg til jeg skal igjen også =)

Skrevet

Jeg fikk ikke vite kjønn sist pga at legen ikke ville si det. Det var prinsippsak for han. Hos den vanlige UL hos jordmor klarte hun det ikke.

Skrevet

blir hvertfall spennende å få se den lille, og håper på at alt står bra til :) takker for svar!

Skrevet

Jeg har fått vite kjønnet i begge mine svangerskap. Men venter til jormor er ferdig med å sjekke at alt er bra med den lille, det er jo det som er viktigst!! :o) Har aldri hørt om noen som har blitt nektet!

Skrevet

Jeg var også på UL på Tromsø sykehus og der hadde vi verdens koseligste jordmor.. Hun spurte om vi ville vite kjønnet og det ville vi selfølgelig... Jeg sa at jeg trodde det var en jente, og da sa hun at hun trodde jeg hadde rett, og viste oss og forklarte mye.. Hun sa at det var nok jente, men at hun VEDDET ikke på det...:)

Skrevet

da jeg gikk med jenta mi (for 8 år siden) fikk vi brev fra sykehuset på lillehammer - der stod det blant mye annet at de ikke ville si noe om kjønn. Så da spurte vi ikke heller.......

så det går nok ann å bli nektet ja

denne gangen spurte vi og fikk vite at det er en liten gutt :)

det er jo bare å spørre da - så får dere i allefall et svar!

Skrevet

Med førstemann så ble vi nesten nektet å få vite kjønnen. Jordmoren sa bare kort og snurt at hun ikke så det. Ikke noe forklaring på hvorfor hun ikke så det. Ikke tror jeg hun så så godt etter heller. Så jeg tok det nesten som et avslag på at hun ikke ville undersøke dette. Vi klarte heller ikke via bildene å se hva det var. Jeg skulle ha vært på en UL til i uke 32 pga foranliggende morkake og det kunne være at jeg hadde fått sett det da. Innen den tid så fødte jeg sønnen min prematur i uke 30. Legen trodde nesten at jeg visste hva det var, for han glemte neste å fortelle det før de løp av gårde med ham....

Med nr. 2 så var det klart som dagen. Jordmora peilet seg inn på området, mannen min så ganske klart at dette måtte være en gutt, og det kunne hun ikke nekte for. Hun hadde sjelden sett det klarere..... Dette ble bekreftet også på 2 andre UL jeg var på i løpet av det svangerskapet.

Er veldig spent nå med 3. barnet. På en måte kunne jeg tenke meg å vente til fødselen. Men siden mannen min, svigermor og mamma skal vite hva det er så kan jo jeg like gjerne vite det. Mannen min klarer nemlig ikke å holde kjeft om dette og kommer til å gå og terge meg med dette resten av svangerskapet. Håper litt på ei jente. Foreløpig så tenker jeg at det er en 3. gutt så blir jeg ikke så skuffet..... Hovedsaken er at h*n er frisk!

Skrevet

På vår UL fikk vi vite det heeeelt på slutten. Jenta lå urolig og så vanskelig til at det var problematisk å se på de proriterte tingene. Derfor måtte vi inn til en mer erfaren jordmor for å fastsette termin og at alt var i orden. Hun så heldigvis kjønnet og - brukte god tid på å forklare hva det var vi faktisk så. :) Det kommer nok an på hvem du kommer til. Med oss tok de seg veldig god tid.

Skrevet

jeg fikk ikke vite kjønnet på ul, selv om jeg gjerne ville! Jordmora sa at det var veldig lett å ta feil, derfor villle hun ikke si noe. Sa hun jente f.eks kom jeg til å tro på det, også kunne det komme til en gutt... kjipt om jeg hadde handlet inn masse klær og slikt til feil kjønn...

Skrevet

Når mamma fikk attpåklatten sin, så ville ikke den som tok UL si hva det var.... Skikkelig grinete dame, var bare ekkel...

Ikke fikk mamma se på skjermen heller, det var jo "for at legen/jordmora skulle se om alt var bra med babyen, ikke for mamma"....

Håper ikke jeg får ho... :s Er syv-åtte år siden nå.....

Og det var på Fredrikstad...

Skrevet

jeg var på UL på riks i oslo, og vi var så spent for å se om det var gutt eller jente. Vi hadde en kjempe flink og snill Jordmor. som sa at hun ville sjekke noen andre ting først så kunne hun se om hun kunne se hva det var, men inni mellom prøved hun å se alikevel, det virket nesten som om hun hadde lyst å vite hva det var også! hehe. da det viste seg at alt var i orden begynte hun å se ornklig etter kjønn, hun trodde kansje det var jente men brukte god tid for å sjekke fra forskjellige vinkler og til slutt spratt fram tisse fanten! hun sa det er ikke tvil om at det var en gutt og forklarte på skjermen hvordan hun viste det osv.

Jeg tror i disse tider så gjør de fleste Jordmødere alt for at mor skal få vite så mye som mulig, de kjønner mer nå at hvis moren er tilfredstilt og glad og avslappet så går alt så mye bedere. jeg fikk vite at morkaken min lå bite lite langt ned, hun sa også at hun regnet med at det ville flytte seg oppover, men hvis jeg ville så kunne jeg ta en UL i uke 31.

jeg sa sef. at jeg villle det. Det var så gøy å se han!

så spør, hvis de kan se så får du helt sikkert vite!

Skrevet

takker for svar :)

vi håper på å få vite kjønnet.. er så nysgjerrige! Mange lurer på hvorfor vi vil vite kjønnet.. Jeg vet ikke, er jo like mye prinsipp å ville vite det som dem som ikke vil vite det...

Men men,.. selvfølgelig er det viktigste at alt står bra til.. men ser de kjønnet er det også ett pluss !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...