Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er vi enda i prøve modus, men har alt begynnt å tenke på navn.

Vi har gjort det litt vankelig for oss selv, da barna våre har navn som alle har 4 bokstaver, er sjeldne og litterære. Jeg har så lyst til å finne et navn som passer til søskenen.

Lista vår er veldig liten....- egentlig har jeg bare Åsne/Åste og Hauk- og jeg er ikke helt 100 % sikker på disse heller.

Sol, Vår, Erle er navn jeg kan like, men de passer ikke så bra....

Har dere noen forslag til oss :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7686985-v%C3%A5re-favoritt-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helst fra en roman....- litt sært dette her :)

Med våre 3 første var det helt tilfeldig, men pludselig fant vi ut at vi hadde funnet alle navna i en eller annen bok - da ble det viktig for meg at dette navnet skulle ha samme opphav.

Våre 3 barn har navn hentet fra norrøn mytologi, en norsk roman og fra svensk barnelitteratur....

Hm. skal se hva gravid-hjernen min husker, hehe!

Lotta - fra Bråkmakergata

Mio - Mio min Mio

Felicia - fra Aksel Sandemoses Varulven

Varg - som Varg Veum ;o)

Karna - Herborg Wassmos figur

Caspian og Edmund - Narnia

Jonathan og Karl - Brødrene Løvehjerte

Bastian - Den Uendelige Historie

Momo - Momo eller kampen om tiden

Tom - Tolkiens Tom Bombadil

Eigil - en annen Tolkien-figur

Oi, nå husker jeg ikke om det bare var jentenavn du ville ha? Hormonell idag...hehe.

Gjest Antarctica

Åsne og Hauk er da fine, de? Åste/Åsta også.

Til de litt spesielle:

Gjøa (variant av Gyda, men også en figur i en norsk middelalderballade)

Geira (en dronning i en norsk kongesaga)

Tyre (også en dronning i norske kongesagaer) evt Tyra som variant

Knut (kong Knut, samme sted)

Annonse

Vi gjorde en "viking" med vår jente, og det var nok overraskende for mange siden vi gjorde en europa med gutten vår først!

Uansett: Vi kalte jenta vår Åsa, det er jo bare tre bokstaver. Men Åsta kanskje eller Åsne? - Grunnen til dette var jo at pappaen her i hus er filolog og har brukt mye av fritida i une år på å lære islandsk og å reise til island. Navnene der opplevels likevel som harde og vanskelige ofte... vi fant ikke et eneste guttenavn.

Navnet åsa "gjenfant" vi da vi hørte på et radioprogram om funnet av Osebergskipet. Da ble det også funnet en runtavle der en yr og glad viktigmann/gutt hadde tatt seg bryet med å lage en runtavle med en en kjærlighetserklæring til den vakre og lyse vikingkvinnen ÅSA!!!

Denne innsatsen og denne vinklingen på navnet syntes vi var strålende, dessuten kan det betraktet som inspirert av noen navn bakoveri slekta!!

Tiril er jo oppfunnet av HAmsund tror jeg, men 5 bokstaver!

Noor er et deilig navn som opptrer uttallinge ganger i tusen og en natt, og disse jentene er ofte "månevakre". Navnet fungerer bra på norsk selv om det er arabisk syns jeg.

Line - det er litterært og 4 bokstaver, også Lina som jeg kanskje syns er hakket finere!

Jeg syns du skal legge litt mer vekt på referansene og litt mindre på akkurat antall bokstaver, det blir litt snevert leteområde :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...