Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Noen som vet når man ikke lenger bør/kan ta flyturer ifm. at nesten høygravid? Hva er forresten årsaken til at man ikke kan fly; frykt for for tidlig fødsel, eller at fosteret på annen måte kan bli skadet? Haster litt...På forhånd takk for svar.
MissAntrop Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Hei, De fleste flyselskap opererer med en grense på 36 uker for aat du skal fly. Det er nok i tilfelle fødselen skulle starte vil jeg tro. Selv tok jeg nylig en beslutning om ikke å fly i uke 33. Tør ikke ta noen sjanser og det er jo en del som føder for tidlig, og jeg vil ikke være flere mil unna nærmeste sykehus om det skulle skje.
Oi ..! Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Hei! Jeg var selv ute og fløy i romjula, og det gikk helt fint. Jeg hadde 35 uker bak meg da jeg satte meg i flyet, på vei hjem til Oslo etter en begravelse i Kirkenes. Turen tok et par timer, og den forløp uten noen som helst problemer. Dersom du selv mener at du er i fin form, og det ikke er noen umiddelbar fare for for tidlig fødsel, er det ikke noe i veien for at du skal kunne ta deg en liten tur.
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Både Norwegian og Sasbraathens setter grensen ved to uker før termin. Da må du riktignok ha med deg legeattest. Uten legeattest er grensen 4 uker før termin. Disse tidene gjelder for flyreiser under 4 timer. Tror den eneste grunnen er at de ikke vil du skal føde underveis. Selv skal jeg ut å fly når jeg er 35+1 og når jeg er 36+3. Blir bare flytur på 50 minutter fra Oslo til Trondheim - så akkurat det tar jeg med stor ro... Men behagelig er det jo ikke da... føler meg ikke akkurat ivaretatt som gravis ombord i fly - for det er rimelig trangt for en stor kropp ..
Lutitia Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Jeg fløy nettopp i uke 32 - ikke noe problem det! Det er veldig forskjellig praksis fra flyselskap til flyselskap. Det lønner seg å sjekke med flyselskapet på forhånd hva slags praksis de har når det gjelder gravide. Jeg ble nesten nektet å være med et fly i 28. uke (jeg flyr ganske ofte). Flykapteinen gikk med på å ta meg med, da jeg for sikkerhets skyld hadde med meg legeattest. Jeg anbefaler deg å ha en legeattest i bakhånd. Enig med deg ovenfor; mitt inntrykk er også at flyselskapene er redde for at man skal føde underveis. Jeg fløy mye i forrige svangerskap også - helt til ca 6 uker før termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå