prins 07, prins 10 Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Jeg blander antibiotika (i opptrekksskap selvfølgelig, og hansker), men nå sier enkelte på jobb at andre gravide før meg ikke har blandet under graviditeten. Fastlegen min er klar over at jeg er sykepleier, men det eneste han har nevnt er at jeg ikke bør jobbe natt, men jeg har jo ikke spurt direkte. NOEN SOM VET NOE OM DETTE?? Jeg har blant annet prøvd å se på NSF sine hjemmesider, men finner ikke noe. Kan jo spørre legene på jobb, men vil ikke det riktig ennå. Hva gjør man på infeksjonsmed for eksempel, der blandes det jo hele tiden?
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Jeg blander AB støtt. Men står under avtrekksvifte og bruker hansker. HMS sentret på ditt arbeidssted kan sikkert informere deg om det..
prins 07, prins 10 Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2007 Takk for svar. Jeg tenkte liksom ikke så mye på det før, da jeg er beskyttet under blandinga, men når "alle" på jobb sier at andre ikke har blandet blir man jo usikker.
HW & MW + nr3 Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Jeg er sykepleier og blander ofte antibiotika i min jobb! Så lenge man bruker hansker og står under opptrekksskap kan jeg ikke tro det er noe fare, men kan desverre ikke svare deg helt sikkert.....! Jeg bruker også et "lukket" blandesett under blandingen så får ikke noe AB-væske på hanskene mine en gang!
Bebbies i magen Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Hei. Jeg jobber i apotek og vi blander jo antibiotikamiksturer til kundene. Men nå som jeg er gravid skal jeg IKKE blande selv. Vi har også godkjente avtrekk og div andre utstyr, men man skal ikke blande alikevel. På jobben vår er det noe som har blitt praktisert i mange mange år. Farmasøyter som er gravide skal heller ikke blande. Det er ikke sikkert legen din tenkte at du blander. Det er ikke så veldig vanlig egentlig. Iallfall så er det sånn der vi leverer medisiner, at vi blander før vi leverer til institusjoner. Men jeg hadde IKKE blandet. Det skader nok ingen, men for å være på den sikre siden hadde jeg holdt meg unna. Selv med avtrekk og hansker får du garantert i deg litt hver gang du blander. Selv om sikkert ikke betyr noe. Men det kommer jo litt ann på hva du blander også liksom Men snakk med legen din. Kan hende han ser det på andre måter enn min arbeidsplass.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Jeg er sykepleier på sykehus, og blander antibiotika hver eneste vakt så og si. Har ikke hørt noe om at det er farlig, og alle gravide der før meg har også blandet. Om jeg ikke kan gjøre det, så kan jeg nesten ikke gjøre jobben min jeg - på senvakt er vi ikke så mange sykepleiere. Det kan da ikke være farlig når man står under avtrekksskap og bruker hansker??? Kan ikke skjønne hvordan stoffet skulle bli eksponert til oss da, på en måte. Det samme gjelder jo når man kobler det til pasienten, gjør dere det ikke da heller da? Eller tar dere på munnbind og beskyttelsesfrakk hver gang?!?!? Nei, det får være måte på galskap... Vi står jo ikke å drikker skiten.... Hehe..
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 Må bare rette deg litt: Det er VELDIG vanlig at sykepleiere blander antibiotika på sykehusavdelinger!
LilleMy med nr3 Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 jeg er selv sykepleier, men jobber i hj.spl, så blande antibiotika gjør ikke vi. men da jeg jobbet på sykehuset, var det også slik praksis at de gravide ikke blandet antibiotika. svaret jeg fikk var jo muligheten til at barnet kunne bli motstandsdyktig mot dette, på lik linje med oss, derfor vi har disse avtrekksskapene og tar forhåndsregler. enig med Lilli med BIM her, stoffet må ha en inngangsport, vi verken sniffer eller drikker det i oss, bare ta de forhåndsreglene som vanlig er. men når det gjelder cytostatika ville jeg vært forsiktig.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Ja, cytostatika blir jo en helt annen sak. Da er jo reglene klare, det sier seg i grunn selv. Men ikke bli systeriske pga den AB da - bruk hansker og vifte, så går det fint
Mia73 Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Jeg jobber også på apotek, og jeg blander antibiotikamiksturer.
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 7. januar 2007 #11 Skrevet 7. januar 2007 jeg jobber på sykehus og blander masse ab....... de fleste antibiotika typene nå kan jo blandes i lukket system. dermed ikke noe søl... Så bland i vei medsøstre, tror ikke det er noe skadelig:-)
Bebbies i magen Skrevet 7. januar 2007 #12 Skrevet 7. januar 2007 Må bare få spørre deg om hvilken kjede du jobber for jeg. For de retningslinjene vi har på det apoteket jeg jobber kommer fra hovedkontoret. Men jeg skjønner at det er mye forskjellig praksis. Da må det nesten bli litt opp til hver enkelt da. Men så lenge jeg slipper så blander jeg ikke. Og til dere som ikke tror dere kan få det i dere om dere bruker avtrekk og hansker. Det dere blander er nesten som støv og det virvler, og det merker dere ikke. Men selvfølgelig, det er jo ikke sikkert. Jeg hadde spurt på den arbeidsplassen dere jobber jeg. Hørt med HMS, hvordan dere skal gjøre det.
Myggemamma *20.07.2007* Skrevet 7. januar 2007 #13 Skrevet 7. januar 2007 Jeg jobber også på sykehus og blander en del ab. I tillegg til å bruke hansker (som jeg forøvrig alltid gjør når jeg blander ab-gravid eller ikke) så bruker jeg munnbind også nettopp for å unngå det som måtte være i lufta. Når man da bruker lukket blandesystem og står under avtrekksvifte, så kan jeg faktisk ikke skjønne at et foster skal kunne bli motstandsdyktig av de mikroskopiske mengdene man eventuelt måtte utsettes for. Antibiotikaen diffunderer ikke gjennom huden så vidt jeg veit! Har faktisk aldri hørt at gravide ikke skal gjøre denne jobben. At man skal ta sine forhåndsregler JA, men at man ikke skal blande ab har jeg aldri hørt. Tror det ville bli håpløst for veldi mange som jobber på travle sengeposter. Men det kunne jo vært interresant hvis noen fant noe dokumentasjon på dette, rett og slett fordi jeg tror at veldi mange gravide spl gjør dette, og skulle det vise seg å være dokumentert skadelig, så bør vi jo vite om det.
tinemor83 Skrevet 7. januar 2007 #14 Skrevet 7. januar 2007 Jeg er sykepleier og jobber på avdeling for barn. Der blander vi antibiotika hele dagen og hvis jeg ikke skulle gjøre det, kunne jeg bare latt være å gå på jobb.. Cytostatika derimot får jeg ikke være borti, men det er en helt annen ting. Tror nok ikke bebbisen blir motstandsdyktig mot dette med den mikroskopiske mengden vi får i oss. I hvert fall ikke i forhold til hvor mye vi faktisk infunderer inn i små barn. De blir ikke motstadsdyktige i hvert fall.. og nå snakker jeg om barn som får jevnlig AB over år. Tror muligens dette er litt overdrevet, men det er jo opp til hver enkelt hva man vil gjør og hva man ikke vil gjøre. Henger meg på de andre som sier at dersom man bruker hansker og står under avtrekksvifte, så skal dette gå helt fint! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå