en dag i mai Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Har vært så heldig å bli invitert med familien på sydentur i mars! Jeg vet at det er noen regler for når man kan fly eller ikke i forhold til hvor langt man er i svangerskapet. Mener å huske at det ikke er lov etter uke 34 eller 36. Kan noen hjelpe meg? Er det noen som evt. vet noe om hva som anbefales også(sånn bortsett fra om det er lov mener jeg...)?
milva76 Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Du bør sjekke med flyselskapet/reiseselskapet. De opererer med forskjellige regler.
VinterSol+2 Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 valig er å si at gravide i 7mnd ikke får lov til å fly, tilfelle de føder. men det er ulikt hva flyselskapene er villige til å ta ansvaret for.
milva76 Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Sjekket akkurat Sterling. Der kan man fly til inntil 4 uker før termin uten spesiell tillatelse. 2-4 uker før må man ha tillatelse fra lege.
#Aurora har tre gutter# Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Det kommer litt ann på.2-4uker før termin trenger man legeerklæring,ikke over 4 timer.Ta med helskort og reiseforsikring.Legeerklæringen bør være på engelsk,mindre enn en uke gammel.Bør inneholde dato for termin. Mange flyselskap har forskjellige regler noen har 28uker,andre 34 og slik.Det må du sjekke opp med det selskapet dere skal reise med.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Som flere har sagt her, så er det best å sjekke med det flyselskapet du skal fly med. Men vanlig i Norge er frem til 4uker før termin(uten legeerklæring). Det som også er viktig er å sjekke om forsikringen din dekker "graviditets-/fødselsrelaterte" ting, i tilfelle det skulle skje noe. Og ta med sånn europeisk-helsekort(tidligere E111skjema) eller hva det heter, hvis du skal til land som er med på dette.(kan bestilles bl.a på trygdekontorets nettsider) Dette gi deg samme rettigheter som lokalbefolkningen på stedet, men erstatter ikke reiseforsikring! Kan uannsett være smart med legeerklæring, for å være på den sikre siden. Det er jo ikke alltid like lett å se på en hvor lenge en har igjen... Så kommer det selvsagt på formen din. Hvis du er sykemeldt, så må du søke NAV om å få utbetalt sykepenger ved reise til utlandet.
en dag i mai Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2007 Takk for alle svar! Det ser vel ut til at jeg får ta ett par telefoner i morgen.. Iallefall til flyselskapet og legen min. Anye, du skrev om sykemelding. Gjelder dette også dersom man er delvis sykemeldt?
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Vet ikke om det gjelder når en er bare delvis sykemeldt, men det bør legen vite, så du kan jo spørre der når du likevel skal ringe dit. Men hvis du må søke NAV, så må legen skrive under på at det ikke er noe fare for at du blir verre eller går glipp av behandlig(sånne standard ting, som ikke passer helt med graviditet, men det er sånn) Du bør i tillfelle også sjekke hvor tidlig du bør levere inn søknaden, husker jeg hadde noe tull der fordi jobben var litt treig med å sende sykemeldinga mi videre eller noe sånn, måtte ringe NAV 2dager før avreise og sjekke at alt var iorden, pga at papirene til meg ble sendt med posten, litt i seneste laget...
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 6 uker før termin MÅ du ha legeerklæring for at det er lite sannsynlig at du blir å føde.Alikevel kan flyselskapene nekte deg å fly.Det er faktisk opp til kapteinen på samme dag som avreise om han vil ha deg med eller ikke.Dette pga.hensynet til deg,barnet og andre passasjerer om bord.Er flyreisen på mindre enn 2 timer,bra vær etc.går d som regel bra.Er d mer enn det kan de nekte deg ved utgangen..Så med andre ord kan legeerklæringen bli overstyrt av flyselskapet i verste fulle fall:-( Hilsen ei som jobber i flyselskap...
milva76 Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Her er det som står på SAS Braathens sine sider: Inntil 4 uker før termin Ingen begrensninger. Mellom 2 til 4 uker før termin For reise mellom 2 og 4 uker før termin kreves det en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan ikke overstige 4 timer. Mindre enn 2 uker før termin Gravide aksepteres ikke.
en dag i mai Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2007 Heisann du som jobber i flyselskap! KJJSBOO! Risikerer jeg med andre ord å bli stående igjen i utlandet fordi kapteinen ikke vil ha meg med hjem igjen? Jeg starter på uke 34 dagen før jeg skal hjem. Jeg er altså 33+1 hjemover og 32+ 1 nedover. Skal til Gran Canaria så flyturen er jo 5 og en halv time... Dette lover ikke godt!
en dag i mai Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2007 HI her..Jeg la visst inn det siste innlegget mitt på feil plass.. Se et par hakk opp er dere greie! Takker for alle svar jeg har fått og maser litt til...
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 8. januar 2007 #13 Skrevet 8. januar 2007 Jeg haaper virkelig at den 4-ukers regelen holder, for naar jeg er ferdig med studiene mine i USA reiser vi til Norge og skal foede barnet der. Er 34 uker naar vi flytter til Norge (ja, jeg gruer!) Men studentvisumet gaar ut, og av forskjellige grunner har vi funnet ut at det er greiest aa reise til Norge med en gang i stedet for aa soeke forlengelse og faa barnet i USA. Blir det komplikasjoner/tidlig foedsel ol. maa de bare forlenge visumet mitt saa jeg faar bli i USA...kan man ikke reise, saa kan man ikke reise... Takk for tips om legeerklaering. Men maa man virkelig faa den samme dag dersom man skal fly etter 34 uker? Tror jeg ringer flyselskapet noen dager foer avreise.
Gjest Skrevet 8. januar 2007 #14 Skrevet 8. januar 2007 Hei!I verste fall kan kapteinen nekte deg.Flytiden er jo på 5,5 t til Gardermoen og det er ganske lenge.Kjøp deg støttestrømper,ha med vann,godt humør og et sundt utseende.Hadde jeg vært deg ville jeg ha kontaktet selskapet du skal reise med for å få avklart deres regler.Det kan være avvik på inntil 2 uker.på flyselskapene.HAr du snakket med jormor eller lege?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå