Gå til innhold

Skal vi starte en "slanke"-gruppe for gravide?


Pjokkenogmamma

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er overvektig og vil gjerne ha litt kontroll over hvor mye jeg går opp i løpet av svangerskapet. jeg er bare 5 uker på vei. Bor i Oslo, har samboer, 29 år, dette blir min første.Er 161cm og 83 kilo. :o( har snakket med legen, og han sier det ikke er noe problem å "slanke" seg på en fornuftig og moderat måte. Jeg kunne gjerne tenkt meg å samle en gjeng der vi deler litt erfaringer og holder hverandre oppe med oppmuntrende meldinger! Noen som har lyst til å henge seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg gravid eller noe men tenkte bare og gi deg et tips jeg fikk (etter fødselen så klart :-( og det var igrun og holde seg unna alt som heter godteri i svangerskapet, bytte ut brus o.l med vann og spise minst 5 måltider om dagen og ikke spise seg stappmett.

Er jo igrun samme som man skal gjøre når man ikke er gravid og slanker seg også da, og være i så mye aktivitet som man klarer og orker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Augustmamma

Jeg blir med deg :)

Har prøvd selv å starte lignende tråder tidligere, men det virker å være veldig laber stemning for "slanking" i svangerskapet. Jeg forstår hva du mener, at vi ikke skal SLANKE oss i ordets rette forstand, men kontrollere inntaket og begrense oppgangen. Jeg håper for å være ærlig på litt nedgang også da - det trengs.

 

Jeg er 33 år og bor i Rogaland, gift og dette er vårt andre barn.

Jeg er 165 cm og nå 84 kg. Var 75 kg når jeg ble gravid, så jeg har allerede gått opp 9 kg. Det synes jeg er mye, ikke fordi det nødvendigvis er mye for andre, men altfor mye for meg, fordi jeg var ca 8 kg overvektig før jeg ble gravid.

 

Jeg kikker iallefall innom denne tråden et par ganger om dagen/kvelden, så vet du det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er med :) fått vite at jeg er gravid i dag, og jeg har ingen planer om og legge på meg alle kiloene jeg mista i fjor. Så her er det sunt kosthold og aktivitet for alle penga fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer , slanker`n :)

Kjekt at vi er flere da - jeg bare håper dette ikke blir en tråd "uten" liv.....

Håper på flere "medlemmer" samt at vi er aktive brukere av tråden :)

 

Jeg er forresten på min 10. dag uten NOE snop eller snacks idag. Har altså ikke spist noe "digg" i 2007 !!!

Alt som heter søtsug er helt borte.

 

I tillegg har jeg kuttet ut de to colaglassene jeg hadde pr uke !

Har tro på at selv de små tingene kan gi store utslag.

 

Håper du får en god start på svangerskapet uten for mye kvalme og "sofa"...he.he

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gravid, men har ikke behov for å slanke meg før etter svangerskapet. Har bare gått opp 5kg og er nå i uke 29 - så jeg bør vel få på meg noen kilo. Sist svangerskap la jeg på meg hele 18kg - og de gikk ikke bort etter fødsel. Ble slanket bort til slutt da. Men i dette svangerskapet er alt annerledes, selv om jeg ikke har begitt meg ut på noen som helst forandring fra forrige gang. Kroppen reagerer bare ulikt.

 

Ville bare fortelle om en venninne av meg som er overvektig. Hun trivs med vekten, men ville ikke legge på seg for mye i sitt svangerskap. Så hun kuttet ut ALT av snop,chips,kaker og brus. Hun gikk ned 5kg i løpet av hele svangerskapet. Etter fødsel var hun 10kg i minus. Så det er fullt mulig å leve lett selv om man er med barn.

 

Lykke til alle sammen! Skal følge med på dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaaa dette vil jeg gjerne være med på! Er med på tanken om en sunn livsstil som gravid, men det er jammen ikke enkelt. Jeg har bodd på sofaen siden jeg ble gravid, og hodet er såå innstilt på å gå opp i vekt at jeg tillatter meg alt! Har gått opp fra 72 til 80 kilo og er nå i uke 26. Jeg håpet jeg ikke skulle gå over 80 kilo så nå må jeg jammen begynne å bevege meg litt her! Men det er såå vanskelig, er trøtt og sliten og ikke helt i form lengre. Det har kanskje noe med at jeg ikke er komfortabel som gravid og var det ikke sist heller. Jeg har ei jente på 2 år og klarte å slanke meg til 72 kilo etter den fødselen, ville helst ned til 6 men så ble vi gravide igjen, og den samme ukomfortable følelsen kom over meg. Har også hatt alvorlig svangerskapsforgitning og fikk jenta prematur i uke 30 på 1190 gr. Så det ligger også i hodet som en god unnskyldning til å ikke gjøre noe og bare ligge på sofaen å sløve!!

Håper vi kan bakke hverandre opp her inne:) Savner å trene meg svett og utslitt men det skal jeg jammen gjøre etter svangerskapet:) da får vi prøve å holde liv i tråden jenter, så klarer vi dette sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den små etinga i begynnelsen av svangerskapet som eg plages med,pga det hjelper å stille kvalmen,synest eg.Er det nokon som har gode råd for det? Blir rett og slett for mykje mat,men det hjelper,nett der og då. Eg er ikkje gravid då,men lurer tilfelle eg finner ut at me skal ha ein til,he he.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går og venter på kvalmen nå, i forrige svangerskap var jeg kvalm i 8 mnd :( håper jeg slipper unna nå. Men ernerings fysologolen nevnte at man kan prøve sea band. akupunktur og kan det ha vært ingefær? noe av det burde hjelpe sa hun. Eller var det og spise ofte, men lite da,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja eg prøvte ingefær,og de bande,men syntes ikkje det hjalp så godt,finner du noko som hjelper,om du blir kvalm denne gongen,må du fortelle det.klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp d var ikke dumt du

Er omtrent på din høyde og vekt. Er i uke 6. Går på Grete Roede kurs, men der er det ikke akkurat så mange gravide, så det hadde vært kjekt å få litt støtte og motivasjon av andre gravide som er i samme situasjon. Bare pass på at du ikke spiser for lite. Det er veldig bra med små og flere måltider :o) Har gått ned 5 kg til nå, og går nå på mitt andre GR kurs :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske jeg var like flink! Jeg tror jeg har lagt på meg en del, jeg spiser nok for mye, men jeg spiser relativt sunt og ofte, og forsøker å kontrollere vekta litt med å trene og gå tur. Noen som har tips til å regulere appetitten, så jeg ikke blir så sulten hele tida???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips for å regulere sulten så du ikke MÅ spise hele tiden er:

 

Unngå karbohydrater: Brød, poteter, ris og pasta samt sukkerholdige varer.

 

Spis mye Proteiner isteden: Egg, kjøtt, fisk, kylling, salat, grønnsaker.

 

I tillegg er det lurt å legge til sunt fett som kroppen behøver:

Makrell i tomat, nøtter/mandler, avokado, planteoljer, majones osv

 

Du vil etter bare ett slikt måltid uten karbohydrater merke at ditt blodsukker er stabilt, dvs at du ikke blir fort sulten igjen eller sugen på noe goldt. Bare pass på at du får i deg nok næringsstoffer.

 

Kan være ganske vanskelig å være helt uten brød og poteter i den daglige kosten, men alt hjelper. Så spis heller grovt knekkebrød da og bare EN potet eller bittelitt ris/pasta til middag.

 

Lykke til !!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid for andre gang -og fødte et barn for litt over fire måneder siden. Spiste jevnt og sunt i forrige svangerskap, men var slepphendt på godteriet. Likevel satt jeg igjen med tre kilo i pluss etter svangerskapet.(I tillegg til ti kilo som rant av meg den første uka etter fødselen) Problemet er at jeg hadde ca 20 kg for mye fra FØR jeg ble gravid med førstemann. Nå er jeg altså gravid igjen, og har ønske om å redusere vektoppgangen i svangerskapet til det minimale. Hittil har jeg klart å holde meg unna alt av søtsaker, og jeg spiser minimum 1200-1500 kcal hver dag, bestående av rundt 4-5 brødskiver med magert pålegg som lettkremost, mager leverpostei, tomater og makrell i tomat. Drikker kanskje ett glass juice, to glass melk og mye vann. Til middag får jeg i meg 100-150 gram kjøtt eller fisk, ubegrenset med grønnsaker og ca 200 gram poteter eller ris/pasta. Spiser frukt som mellommåltid hvis jeg er sulten Er spent på om dette fungerer! Søtsuget jeg har hatt er helt borte!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oi! Så fint at vi har blitt så mange!!

Jeg har helt glemt denne tråden fordi det virket som om stemningen var ganske laber første uken. Tenkte at jeg kanskje hadde viklet meg inn i et tabuområde. :) Hva synes dere om vi veier oss en gang i uken og samtidig måler magen( bare for kosens skyld)? Så følger vi hverandre opp med tips og oppskrifter underveis?

Det har allerede kommet mange gode tips på tråden vår. Mitt tips hvsi du er som meg og ikke klarer å begrense deg når du spiser middag er vei maten din! Kjøp deg en god vekt og vei maten. Etter Grethe Roede sine anbefalinger skal man ha ca. 125g Potet, ris ect. Og 150g kjøtt, fisk ect. Less på med grønnsaker...tenk at det er 10kcal i 100g agurk!!

 

Jeg ser at siste innlegget er fra 12.01...Håper vi kan puste liv i tråden igjen!!

 

 

UKE 4

 

Septembermamma2007 - 83

 

M@mi33**uke20mednr2 - 84

 

Slankern-skal få stor mage - ??

 

Lille-nusse - 80

 

nattinatt - ??

 

Tulla80 - ??

 

camillah - ??

 

Mariela - ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er definitivt med, og har startet for fullt :o), men foreløbig ligger jeg likedann an i løypa som med førstemann (da endte jeg opp GODT over 30 kilo pluss....) Håper at resultatet viser seg etter hvert.. Men så er det dette med å være gravid. Det er alltid vanskelig å slanke seg og å la være å spise god mat og godteri man har lyst på. Som gravid kan man regne med å bli "fysisk syk" om man ikke får i seg det man hungrer etter. Jeg har opplevd å bli svimmel, fryktelig kvalm og umulig å bli mett hvis jeg IKKE får i meg det jeg har lyst på akkurat der og da.... Foreløbig har jeg faktisk greid og holde meg, men det er slitsomt. Det er ikke ment for å ta motet fra dere, men for at dere skal vite at det ikke er noe svakhetstegn å ikke klare seg gjennom "slankingen" like bra hver dag. Vi får bare stå på alle sammen, prøve så godt vi kan, og om vi MÅ skeie ut, så må vi iallefall prøve å opprettholde/øke mosjonsnivået...

 

Ønsker alle lykke til.( 13 uker og opp 3 kilo++++?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...