Gå til innhold

Hjelp! Vær så snill... (Gjelder amming)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å tenke positivt, men det er ikke lett. Begynner å bli utrolig sliten og lei meg nå... Jenta mi er to mnd. I to uker nå har jeg hatt store problemer med ammingen; hun vil rett og slett ikke ha puppen (tror det kommer av at vi prøvde å venne henne til smokk og flaske...mislykket). Det går helt fint hvis hun sover og så våkner fordi hun er sulten og jeg legger henne ved brystet før hun er helt bevisst, men hvis hun allerede er våken og blir sulten (slik som skjer oftest) så vil hun ikke ha puppen... hun vrir seg vekk, hyler og stritter imot med hele kroppen. Hva i alle dager skal jeg gjøre for at hun ikke skal bli lei seg. Jeg ser jo så tydelig at hun er sulten, og hun spiser under halvparten av det hun har gjort tidligere. Håper det er noen skjønne mødre der ute som kan gi meg noen tips. Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsøker du ofte? Altså når du føler at hun er sulten, forsøker du, mislykkes, prøver igjen etter et kvarter, mislykkes osv? Du er naturlig nok stresset med situasjonen, og det holder tilbake melken. Har du en mann eller en annen tilgjengelig? Kanskje du rett og slett trenger en liten time out. Jeg påstår ikke at dette funker for deg, men neste gang du føler hun er sulten kan du kanskje overlate henne til mannen for en liten stund og ta deg en liten tur ut. Gå en tur, spiller ingen rolle om det er 10 minutter, men kanskje 20 minutter er fint. Bare få litt frisk luft, få rørt litt på kroppen og hvilt hodet. Når du kommer tilbake er du sikker på at hun er skikkelig sulten, og du er litt mer avslappet. Sett deg godt til rette, pust godt, og gi det et forsøk. Forhåpentligvis er hun nå mer takknemlig for at maten er servert.

Selv ammet jeg nok altfor ofte i blant, både for egen og barnets del. Han rakk aldri å bli skikkelig sulten, magen fikk ikke ro, og jeg ble aldeles utslitt. Men alternativet var mye skrik, skikkelig kolikkbarn fikk jeg. Da jeg fikk det hele litt på avstand så jeg at han aldri rakk å bli skikkelig sulten, at det jeg oppfattet som sult kunne være alt fra kjedsomhet til smerter.

Lykke til, jeg vet at selv om det ser håpløst ut nå, ordner det seg plutselig - når du minst venter det.

Skrevet

Takk for fint svar mamtastisk. Jo, jeg har forsøkt å gjøre det både når hun er veldig sulten og før hun ber om det, men ingen av delene ser ut til å fungere... Sukk!

Skrevet

hei, det er ikke noe gøy når de små ikke vil spise, har hatt mine perioder med begge mine små. Jeg kan trøste deg med at det som regel bare er det, perioder altså, og at det går over.

Mitt tips til deg er og prøve og amme på et mørkt og stille sted, som om det er natta selv på dagen. Ligg gjerne i senga med henne om du gjør det om natta innimellom. Ligge å amme er ikke så dumt.

Kan hende hun begynner å bli en liten nysgjerrigper, litt for opptatt av alt rundt seg til å spise, er jo så mye annet gøy. :)

Det var mittv tips...også enig med hun over at det er nok greit å ikke stresse det, men ikke så lett da når ungen vil ha mat.

Råder deg til å ikke stresse med flaske el smokk før ammingen er på rett kjøl igjen. Så kan du heller prøve på nytt igjen da.

Ekstra tips for å få de til å ta flaske er å teste mam ultivent flaska, må bare si det for det er det eneste som funket her etter mye om og men:)

Lykke til da:)

Skrevet

Dette er sikkert ikke tilfelle, men sjekk i gommen hennes om hun har noen sår eller hvite vannblemmer. Dette er faktisk ikke så uvanlig, og kan gjøre ganske vondt når hun skal amme.

Har du mye melk igjen i brystene dine nå? Jeg fikk brystbetennelse på det ene brystet noe som resulterte i at melken stoppet opp i dette brystet. Hun nektet å ta til seg brystet da det så si ikke kom noe melk ut, men da jeg tilba henne det andre brystet var hun storfornøyd.

Er ikke noe av dette tilfelle, ring ammehjelpen eller kontakt amme-ansvarlig på helsestasjonen. Da kan du få profesjonelle råd. Lykke til.

Skrevet

Hei ;)

Vi hadde en sånn periode når Odin var run dt 2 mnd vi og faktisk..

Jeg var så fortvila og trodde han ikke fikk i seg nok mat etc.. men det ga seg av seg selv.. han hadde rett og slett begynt å suge kraftigere antagelig.. så han fikk i seg mer mat på kortere tid mente helse søster.. så da slutta jeg og tenke på det ..

Han bruker fortsatt bare 10 min totalt på å spise ( får begge bryst) mot før 20 min...han er nå 3 mnd.. men vekten har gått oppover hele tiden så det var nok bare en periode..

Husk at det tar tid å få ammingen orntli på plass.. tror det var det som skjedde med oss.. at plutselig fløt melken bedre og han sugde bedre,,,

Særlig hvis du pumper og står i også.. da har du jo økt produksjonen.. akkurat som jeg gjorde;)

Slapp av det retter seg nok;)

Noen barn bruker mindre tid ved puppen enn andre.. og som Helse søster sa... han spiser når han er sulten !!

Lykke-til-klem fra ei som har vært i samme sko;)

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen!

Uff en slitsom periode..... men dette hjalp meg:

-bysse henne gående samtidig som jeg ammet (gjerne synge en rolig sang samtidig), dette roet henne ned (hun ble rett og slett hissig da jeg la henne til brystet).

-kutte ut smokk/flaske, jeg ga henne mme via skje, så da hadde hun valget enten det eller brystet (til slutt glemte hun alt som het flaske og at der kom melken uten at hun trengte å suge).

-Nesespray (resept fra lege), gjør sånn at melken kommer med en gang (slik at hun slipper å stimulere, jeg hadde litt treg utrdrivningsrefleks). Da godtok hun etterhvert puppen.

Etter dette har ammingen blitt koselig! Men det er mye pes og slit, det vet jeg dessverre alt om....

Lykke til!

Skrevet

Glemte å skrive at jeg også brukte hjelpebysse (se ammehjelp.no) og at en liten gåtur/joggetur alene også kan hjelpe til å "løsne opp" litt (hvis du har lite melk, det hadde jeg etterhvert som puppenektet ble nokså langvarig).

Skrevet

Ser at du har fått mange fine og fornuftige svar, så jeg tenkte jeg bare ville tipse deg om Ammehjelpens sider på nettet: www.ammehjelpen.no. Der kan du finne ganske så mange fine tips og råd.

Lillejenta mi på snart 5 mnd ville heller ikke ha den ene puppen, men det gikk noe bedre da jeg skiftet ammestillling. Etter hvert skjønte jeg at hun skrek og vred seg fordi hun hadde vondt i øret når hun ble lagt ned på den siden... Øreverk kan også være en årsak til puppenekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...