Gå til innhold

Juni: gir snuppa på 6 mnd+1 uke "bare" to grøtmåltider pr dag..lite??


SkRuLLa,Synnis&SpiRa

Anbefalte innlegg

ser flere av dere med lignende alder på barna gir middag også.. trodde at når de hadde fylt seks mnd, at først etter det at de skulle begynne å trenge mer mat, og at mm(mme) fortsatt skulle være hovednæring i noen mnd til??jeg bare spørr asså...:)

 

her får snuppelura grøt morgen og kveld, og pupp resten av døgnet... to ganger på natt, 4-5 ganger på dag...tenkte å begynne med lunsj å middag når hun er 7-8 mnd jeg... er det for seint eller??

 

takk for svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snupsi her er 6 1/2 måned og har akkurat samme måltidene som di. To grøtmåltid og resten pupp. Idag prøvde vi med litt most banan for første gang rundt lunsjtider. Så da er vi i tilfelle to om å være seine... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge snuppa de ikke klager er det ikke for lite vil jeg tro :) Mange trenger ikke 4 måltider ennå, men Mathias trengte det, det var lett å merke. Han sutret og var ikke i humør i det hele tatt, og begynte å våkne om natta igjen, dermed så prøvde vi å øke matmengden, og nå er han som en ny gutt :) I tillegg har han gått opp litt lite i vekt, og trengte derfor litt mer mat enn jeg kunne tilby han. Ikke er han veldig intresert i puppen på dagtid lenger heller.

 

Så dere er nok ikke sent ute :) Ta det i det tempo dere føler for, alle barn er forskjellig. Du merkner nok når snuppa trenger mere mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte vi med grøtmåltid nr 2 i dag, og hun er 6mnd +2uker. Har også lurt på det samme, men så lenge hun er fornøyd og sover greit på natten, har jeg ventet. Ammer som oftest tre ganger om natten, sukk, men hun sover til 09 -0930. Amming skal vel være hovedernæring til åtte ni mnd, det sier de i hvert fall i heftet fra sosial og helsedirektoratet. Det er egentlig ikke mange som klarer/ gjør det ut i fra det jeg har lest her inne, og de jeg kjenner, men ikke for sent å begynne med middag etc ved 7 mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk jente på samme dagen=) jente 25.06.06:)

 

jeg tror jeg vil gi synnøve pupp mest mulig så lenge hun vil ha det, og så drøye middagen og lunsjen iallefall til 8 mnd.. er jo så kos med pupp, og det er jo så bra for de små..plutselig er vel alt annet mer intressant, så jeg tror jeg holder på amminga så lenge jeg kan, selv om jeg å er oppe 2-3 ganger per natt.vet hun ikke trenger det på natta lenger, men er så greit å holde produksjonen oppe synes jeg da=)

 

 

takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner også mer gradevis med mat. Spiser frokost (grøt eller brød) og middag (for det meste middagsglass, potetbiter eller pastaskruer) sammen med oss. Men Charlotte ser foreløpig på mat som en litt artig lek og spiser ikke så mye. Er tydeligvis melk som gjelder!

Tenker vi tar det i vårt eget tempo, utnytter nyskjerrigheten hennes og koser oss med måltidene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jenta vår er 6 mnd og 17 dager. hun får fortsatt bare pupp. hun er blid og fornøyd, legger godt på seg og sover stort sett hele natten. noen ganger får hun pupp om natten. syns det er så greit med pupp så vi holder på så lenge vi kan med det. også veldig greit siden vi er på ferie (har vært det i 5 uker, reiser hjem på torsdag...)

er det flere som bare gir pupp, eller har alle begynt med grøt og annen mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teodor får hovedsakelig flaske, og grøt til kveldsmat. Prøver å smake litt middag, men han vil ikke ha det.... Blir litt fruktmos og litt brødskive med leverpostei også....

Når han ikke vil ha, så vil jeg ikke presse han heller... Noen ganger går det, noen ganger ikke :) Han lider i allefall ikke av undervekt ;)

Han sier selv ifra når han er sulten, men vi har ca tider han får mat... Han har sluttet med flaske om natta. Tenker jo på om jeg gir han for lite mat... Da tenker jeg på matglass og grøt, ikke flaske, den elsker han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min HS anbefalte 2 grøtmåltider hver dag.

Dette for at de skal få i seg nok jern =)

 

Middagen var ikke så nøye med ennå, men hun sa det var greit å gi smaksprøver. For å venne de til nye smaker. Men at de trengte ikke nødvenigvis å spise så mye middag forde =)

 

Ellers sa hun at man ikke burde gi mer enn 5-6 dl melk da dette hemmer jern inntaket siden di ikke vil ha så mye grøt...

 

Jeg tror nå uasnett det er viktig å se hvert barn individuelt, alle har de forskjellige behov =) Noen trnger mye mat, og andre lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun fornøyd med det så er det vel ikke lite:)

 

Mathias spiser grøt til frokost og kvelds, et helt middagsglass til middag og 1 brødskive + fruktmos til lunsj og kjeks eller frukt som mellommåltid ellers:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...