Gå til innhold

Hvor mye sikrer dere? Føler jeg må ha "tusen" sånne dør/skuffesikringer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nå 13 mnd gamle datter har begynt å oppdage skuffer og skap.

Og jeg føler at jeg må sikre veldig mye.

Gjør dere det?

Ja jeg har jo flyttet opp vaskemiddel ol, men feks gryteskapet synes jeg at jeg må sikre...vil ikke at hun får de tunge grytene i hodet...

I veggseksjonen og fremskapet er det totalt 4 dører, og de må jeg sikre...er masse servise, og glasstøy, og dekketøy der inne.

Har også mssse skuffer i de to møblene, noen inneholkder div papirer, som kviteringer, budsjett, og regninger, andre inneholder foto og videoutstyr, og andre igjen diverse sølvtøy og bestikker ol.

Langskapet/matskapet på kjøkkenet ønsker jeg også å sikre, likedan de skuffene med kniver og div i. Og den med plastposer og sånn.

Tv/sterio benken vil jeg sikre dørene på slik at hun ikke opner de og skrur og stiller bort.....

Men nedreste skuffen på kjøkkenet inneholder bare smikker, kluter, kopptoger, kopphanduker ol, så denn kan hun "få ha".

Er det vanklig å sikre alt dette?

Ja, for jeg kan jo ikke flytte unna alt glass og dekketøyet mitt......

Hvor mye sikrer dere egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sikret så veldig mye jeg, bare en disk inne i stua. Den store seksjonen i stua og kjøkkenskapene og skuffene er ikke sikra. Bare skapet under vasken. Men nå har jeg en gutt som stort sett ikke er borti noe da, han åpner skapene og titter inn og lukker igjen.

Men skarpe hjørner og stikkontakter er sikret alle som en..

Skrevet

Jeg har ikke sikret så veldig mye. Kun et skap i stua med flasker i og skapet under vasken med alle farlige vesker i. Har lurt litt på poseskapet. Selvfølgelig er alle skarpe kniver o.l. lagt langt unna han. Tenker som så at det er bare de tingene han kan skade seg på som må sikres. Ellers må han jo lære seg at ting ikke er lov. Om han stiller på stereoen så er ikke det noe farlig, bare litt irriterende. Og da er det noe han får lære seg til at ikke er lov.

Skrevet

Det eneste vi har sikret er trappen. Alle skap og skuffer er det lov å titte i, men selvfølgelig ligger det ingen farlige ting der. Ingen skarpe kniver, sakser o.l. , og vi har satt alle vaskemidler og sånt langt utenfor rekkevidde for små barn.

Skrevet

Men hva med skap med masse glass og servise ol da?

Hva når dere er på do, og han drar det ut, knuser det og skjærer seg........

Skrevet

Me har kun sikra trappa. Knuslege ting, knivar og vaskemiddel ol. har me så høgt at ho ikkje kan få tak i det. Ho har fri tilgang på dei fleste skap, men det er berre eit par som interesser ho. Det eine er der me har hennar fat og flasker og i det andre er det plastboller og boksar.

Skrevet

Men dere med servise og glasstøy i skapene i veggseksjonen da?

Hva i alle dager har dere i skapene og skuffene i veggseksjonen da da?

Skrevet

Har nesten ikke sikret noe...sikrer livsfarlige ting: stikkontakter, vinduer osv. Har ikke skuffe sikring osv, han holder seg for det meste unna og skarpe gjenstander har jeg så han ikke når det. Har satt bort alt av vaskemidler osv.. Men at han har noen tallerkener som han titter på el leker med noen stearinlys er ikke det noen krise, jeg er jo der han er.

Synes det er gøy at han lærer seg litt om tallerkener, glass, hjelper til å dekke på osv...vi har ikke noe dyrt servise så er ikke spesielt redd for det.

Skrevet

Du anonym...får være måte på ting man skal bekymre seg for. Hvis man skal si "hva om" til alt så blir man jo gal...får sikre det verste og så skjer småting av og til

Skrevet

Har berre sikra stikkontakter + skapet under vasken (der boss og noko vaskemiddel står).

Skapet med pannene får han leike seg med (der er SÅ gøy å "lage mat" på golvet når eg held på oppe på komfyren), dvd-spelaren lar han stort sett vere i fred, og viss han plukkar på den så er det ingen krise. Han rører ikkje ting i bokhyllene (har bøker mm heilt ned til golvet), men skulle gjerne hatt ein bedre plass å gjere av cd'ane.

Skuffene på kjøkkenet er så tunge at han ikkje klarar å opne dei (EG klarar det knapt). Bestikk og servise og denslags har vi i skapa over kjøkkenbenken.

Skrevet

har sikret noen skap men ikke alt... litt må dem få holde på med og ldessuten så mener jeg at små barn uansett må følges med på. så derfor har jeg sikret det som er farlig og følger med på resten

Skrevet

Vi har sikret en del, både stikkontakter, skuffer og skap. Men jeg har ikke sikret alt. Gryteskapet får hun leke i, det er veldig god underholdning for henne mens vi laker mat. Vaskemiddel er flyttet opp, så søppelkasse-skapet inneholder kun søppel og tomflasker og er usikret. Vi strevde en periode med at hun ville pirke i søppelet, men det har gitt seg, og hun synes det er stas og leke med flaskene og hjelpe oss med å kaste søppel.

Skap med service og glass i stuen har jeg sikret med en syltestrikk rundt håndtakene, fordi begge skapene har dører som går mot hverandre, og strikken rundt håndtakene/knottene holder for at hun ikke skal klare å åpne skapene.

I skuffene på kjøkkenet og badet har jeg flyttet rundt på innholdet, så jeg bare trengte å sikre noen få skuffer, de som inneholder farlige ting. Det gjør jo at innholdet ligger på litt rare steder, som matpapir og folie sammen med tresleiver og øser, men den skuffen er god underholdning for henne. Krydderskuffen får hun også leke i, jeg har bare tatt ut saltholdige krydder og lagt dem i en skuff som er sikret.

Ikke la deg stresse av at mange klarer seg uten å sikre noe. Barn er forskjellige, noen skal utforske alt, andre er lykkelige uten å kikke i alt som er av skap. Har du et barn som er "overalt" må du ta andre hensyn enn de som har "roligere" barn. Men du kan tenke på at utforskingen kanskje ikke varer så lenge, så for de tingene som ikke er farlige, bare irriterende at de roter i, kan det kanskje holde å f.eks sette en stor stol i veien en periode inntil nyskjerrigheten gir seg osv. En pinne/trelist har også gjort nytten hos oss i en periode hvor hun dro ut alt pent brettet tøy av skuffene mine. Trelisten sto tredd gjennom alle håndtakene i en måned, så var ikke det spennende lenger, og nå får det være i fred.

Stereoen får hun lov til å røre, hun trykker på de to knappene som skal til for å få på radioen og er (stort sett :) fornøyd med det. Videospilleren klemte hun fingrene i, så jeg brettet et stykke papp rundt den så den ikke skulle se så fristende ut, og da var det problemet løst.

Håper du finner en ordning som fungerer bra for både deg og barnet ditt.

Lykke til!

Skrevet

Vi har puttet sånne greier inni noen av stikk-kontaktene...uten at jeg skjønner helt hvorfor, hun viser ingen interesse av å grave rundt inni de. Og så har vi festet strikk mellom knottene på noen av kjøkkenskuffene, der det ligger tunge og skarpe ting som kniver og sånt.

Og på badet har vi et skap med vaskemidler, som er låsbart.

Ellers ingenting.

Hun rører ikke peisen.

Hun drar ikke i knottene på stereoen (har gjort det én gang, og ble skremt av den høye lyden)

Trapp har vi ikke

Bruker ikke duker, så slipper at hun evnt. drar i de

Hun er forresten 12 mnd :)

Skrevet

har sikra bare trappa jeg.står ikkenoe farlig i barnas høyde..blir bare masse rot da

Skrevet

Alle skap. Sønnen vår er utrolig klåfingra. Vi utelot gryteskapet fordi vi tenkte han kunne få lov å gå der, men det skal sikres det også. Ikke glem CD-skuffer/Stativer. Grumf...Det går meg nesten på nervene det der!

Skrevet

Vi ha sånn knotter inne i stikk kontaktene - selv om dem ikke ha vært noe spennende enda ( han er snart 2 år), også ha vi sikret de to skapene under vasken hvor vi har vaskemidler og sånne ting.. Ellers så ha vi ikke sikrte noenting.. VI flytta heller ikke ting opp fra gulvet da han begynte å reise seg opp.. Vi sa nei nei nei og atter nei en periode også fant han ut at slik gjør jeg ikke... Dere som sikrer alt og flytter ting en meter opp på veggen, hva gjør dere når dere er borte hos folk på besøk da egentlig?

Skrevet

Vi har sikret mye. Absolutt alle stikkontakter etter denne helgen (se egen tråd), kjøleskapet, skapet der vaskemidlene står, medisinskapet, skapet med glass og dekketøy i stuen. Og skuffene på kjøkkenet. Har du ikke knotter men bøyler som håndtak (som oss) så kan du stikke noe igjennom på langs igjennom alle skuffene. Vi har bambus-spaserstokker igjennom! Funker helt fint. Og har du tilsvarende håndtak på skap finnes det bøyler du kan trekke igjennom, det gjør det enklere for dere (om ikke estetisk vakkert, da!) Vannkokeren står langt innpå benken, og ledningene er ikke tilgjengelige for henne slik at hun kan trekke dem ned. Vi har satt en sånn antisklimatte under tv'n. Har ikke video (finnes barnesikring for dem også, brødskiver ender inni der, eller fjernstyringen!), men hun har lov til å tukle med dvd'n siden den ikke er koblet til hvis ikke vi bruker den.

Har en del plastikkskåler og tresleiver som hun kan få tak i med vilje, slik at hun har litt tilgjengelighet til utstyr på kjøkkenet når vi koker.

Skrevet

Her har vi sikret en del.

Grind foran trapp, rundt ovnen i stua ettersom den blir kjempe varm, og inn til kjøkkenet har det kommet opp grind da eldtsemann ikke klarte holde seg unna. ellers har vi kun på noen få skap på kjøkkenet.

Noe som nesten er et must er sånn gummi ting en setter på døra, så barnet verken får lukket den eller klemt fingrene

Skrevet

vi har vel ikke sikret så veldig mye men noe... vi har trappegrind oppe men ikke nede for den har vi tilsyn til fra hele 1 etg. og har har lært seg at dit opp går vi ikke alene.

kjøpte ny induksjonskomfyr så platene ikke blir særlig varme og stekovnen er kun lunket...

har beskyttet søppelskapet ble drittlei av å pelle opp søppel og vaske guttungen for middagsrester...

har lekegrinda endå og der sitter han når jeg er på do ol.

har helt ny leilighet og alle stikkkontakter er sikret fra før.

må låse inngangsdøra så han ikke åpner den og går ut, men andre dører bryr han seg ikke om.

tv/stereo er ikke sikret (men han peller og peller)

heller ikke skap i stua (filmer nederst, glass øverst

ikke sikret skuffer på kjøkken men kniver ligger utenfor rekkevidde

Skrevet

Vi har sikret stikkontakter, også har vi trappegrind. Ingenting annet er sikret, følger etter barnet og avleder og sier nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...