mamma til en gutt Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Gullet mitt er 2,2 år nå. Og han snakker masse. Og han kan flere sanger, bl.a: Bæ bæ lille lam, o du som metter liten fugl, postman pat, onkels bil, hjulene på bussen, oppe på fjellet, lille petter edderkopp osv. og disse kan han helt utenat. Han kan også telle til ti uten problemer. Han er litt veslevoksen kan man si. Han er veldig snill og veldig flink å dele på tingene sine. Han leker lenge på rommet sitt alene. Bare lurte litt på hvordan deres toåring er, for alle kommenterer at gullet er så veldig flink og tidlig ute. og de i barnehagen sier han minner mer om en treåring. Jeg er kjempe stolt av han
camilla^ Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Snuppa blir 2 om noen få dager. Sanger er hun ikke så flink til. Noen hun kan litt på nå, men ikke veldig mye. Snakker litt uforståelig, eller hun snakker mye men så er det det å tolke da. Forstå mye mer når hun hadde mer "baby" språk, for nå går det så fort at vi ikke klarer å følge med i svingen når hun prater. Hun leker og styrer dagen lang. Enten i nærheten av oss eller alene. Det morsomte omdagen er å sitte og spille tv spill. Storesøster på fire fikk dvd spill til jul og det er så stas, for de ter ole brum spill. Idag satt hun lenge og spilte alene, siden storesøster ikke var hjemme. Bytter spill og ordner opp. Men nå er det potta som er stas. Klart seg hele dagen uten uhell. Så stas når hun bæsjer på potta, så kan jo håpe at det holder seg slik..... Selv om det kanskje er litt tidlig.
mamma til en gutt Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2007 Hehe, potte og do er artig ja,. Han tisser nesten ikke i bleien, den er omtrent alltid tør, så vi må ta han på potte eller do så han får tisset. Her er det dvd som er stas. og han bytter og styrer den helt selv. hihi
mammae:-) Skrevet 6. januar 2007 #4 Skrevet 6. januar 2007 Ja, flink gut du har, ikke alle som er så tidleg ute. Vår jente på 2 år snakker også masse, en skikkleg tytehøne:-) og helt flytende. Er kjempekjekt når vi kan snakke med dei. Hun elsker og danse og synge så har ikke tal på hvor mange sanger hun kan, vertfall over 20. Teller til tolv og kan dei fleste farger og noen få bokstaver. Vi har aldri terpet eller "øvd" på slikt men har mangen bøker ol som hun leser og vil hvite farger ol når hun maler og tegner. Men ikke lenge hun har til til og sitte i ro om gangen for verden skal utforskes:-) Så lærer dei mye i barnehagen også da, og dei små "sluker" til seg ny informasjon. Viktig og vere stolte av våres små søte!
mamma til en gutt Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2007 Hørtes ut som gullet mitt det der Bortsett fra han er flink å leke.. det er jeg glad for hehe.
mammae:-) Skrevet 6. januar 2007 #6 Skrevet 6. januar 2007 Hun er også veldig flink til å leke seg:-) Utforske!!! og leker veldig mye rollespill med både seg selv og andre:-) Kjempegøy og høre på, hehe...
UnePune äntligen hemma! Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 min er ikke så tidlig ute, men SER ut som en treåring, så merker ofte at folk forventer mer av han fordi de trur hssan er elgre
mamma til en gutt Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2007 Ja, det er virkelig stas Men må si det at jeg var selv veldig tidlig ute og det var sambo også. og sambo har to små fettre som også tidlig kunne si navnet på biler og slikt. så går vel litt i arv
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Er det ikke rart at alle påstår at "nei, gutter de er myyye senere ute, de"?? Det har ihvertfall ikke stemt hos oss. Min eldste begynte å lage setninger før han var halvannet og snakket nesten 100% da han var 2. Veldig deilig, for han var så utrolig interessert i å leke med gutta som var 1 år eldre. Har vel tenkt at det er umulig at nr 2 blir like tidlig ute, han kan jo umulig få like mye fokus som nr 1 fikk.. Men nå er han snart 16 mndr og har virkelig fått fart på skravlingen. Utrolig morsomt å følge med, nye ord for hver dag og jammen er det mulig å forstå hva han mener også. Var selv tidlig ute, broren min også. Det samme med ungene hans, så da har det kanskje noe med arv å gjøre?
mamma til en gutt Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2007 Ja, kan virke som det går litt i arv er morsomt med slike prate barn
eva luna Skrevet 9. januar 2007 #12 Skrevet 9. januar 2007 Niks, jeg har ikke en slik unge. Han kan ingen sanger, utenom litt nynning til bæ bæ lille lam, snakker masse, men dårlig uttale. Leker aldri alene på rommet sitt, vil være med oss, og er ikke flink til å dele på leker... Telle kan han heller ikke. Men han er aktiv, frisk, sjarmerende og verdens nydeligste og vakreste gutt (selvfølgelig) :-)))
Viva_oslo Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 Veslejenta mi er nå to år og.....tenk at jeg må tenke etter!...snart tre måneder. Hun var veldig tidlig ute med å snakke, fikk stadig høre det i barnehagen i vår - men nå har hun vel blitt tatt igjen og ligger mer på normalen. Det jeg har tenkt på, er at jeg kan snakke med henne om mange ting, mens de som har barn som er litt senere ute med pratingen kanskje behandler dem mer som babyer? Jeg vet ikke om de gjør det, men et par barn vi ser av og til på samme alder snakker lite/dårlig, og da føler jeg at de heller ikke forstår like mye - men det er jo feil! Jeg mener at jeg først forstår hva jenta mi får med seg når jeg hører henne prate om det (men så er jeg jo en uerfaren førstegangsmamma også da Hun sier så rare ting noen ganger. I jula viste jeg henne kveldshimmelen, med røde flotte skyer. - Se der! sa jeg - No'n har tegna der! sa hun - No'n har tegna! Det var en ny tanke.... Ellers ble jeg imponert når jeg satt ved senga og sang nattasanger og gjespet langt...da kom det fra "lille bebi'n" min: "Mamma, er du trøtt?" Hun kan ikke si R ennå da, men varierer med å erstatte R-en med J eller en stemt TH-lyd - eller bare hoppe over lyden. Noen få ord som hun lærte for LENGE siden sier hun fortsatt feil - f eks "manan", som betyr banan. Og ord som begynner på sp-, sm-, sk-, s og en annen konsonant generelt er vanskelige. Smokken blir "fokken" og smake blir "faka" - og ei lita jente som heter Smilla blir naturligvis/dessverre til "Filla"! Hun er flink til å synge - ordene kom først, men nå kan jeg faktisk gjenkjenne melodiene også. Sjelden hun egentlig synger med, men hun begynner å synge helt av seg selv, og det er gøy å høre på. Noen ganger er det sanger fra barnehagen eller musikken, andre ganger tror jeg det er mer frijazz! Leke alene er derimot et problem. Hun kan sitte ved kjøkkenbordet og "ordne" med ting mens jeg lager mat - hvis jeg er heldig. I dag lekte hun med babygulrøtter og rosenkål, eller hun kan tegne en stund. Men ellers er det helst mamma som må være med.... Håper det kommer etterhvert! Det eneste hun kan sysselsettes med som varer noen minutter er å sitte foran skjermen og se "Elias" på dvd - da hender det jeg lar henne sitte 15-20 minutter mens jeg dusjer eller lager mat.... Vet ikke helt om det stemmer med mine barneoppdragelsesprinsipper, men.....hmmm....
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 motorisk er vel vår gutt som de fleste, men i språk er han veldig tidlig. han begynte snakke tidlig og på 2 års kontrollen var hs imponert over hvor bra han snakket. han setter sammen lange setninger og snakker meget bra. han er nå 2 1/2. han kan alle farger, og det sies å være uvanlig for så små. han kobler farger på alt, alltså ikke bare klossene sinde feks. en dag når i kjørte bil sa han: mannen har gul jakke. da syklet det forbi en mann i gul jakke:-)) det er bare å nyte det og være stolt mor:-))
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #15 Skrevet 11. januar 2007 Gutten min på 2,3 mnd, begynte også å snakke veldig tidlig. Han kan de fleste sangene som de synger i bhg utenatt, og han er også flink til å telle til ti. Jeg går masse skryt av gutten min i bhg. Dem sier ikke at han minner mer om 3 åring, bare en kjempe flink 2 åring. Så jeg føler meg som deg Kjempe stolt av gutten min!!!
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 14. januar 2007 #16 Skrevet 14. januar 2007 ha jente som fylte 2 år i romjula, hun er akkuratt sånn som du beskriver gutten din. Snakker og snakker, kan mangeee sanger, tuller og leker med språket, kan og vil leke alene. Språklig, motorisk, sosialt så er hun på en mye høyere nivå enn det som kreves av en 2. åring. =)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #17 Skrevet 15. januar 2007 joda, har ei slik jente. hun er kjempeflink til det meste, også når det gjelder å sette foreldrene sine på prøve. viljen til å bestemme er like sterk som viljen var til å prate, for å si det sånn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå